به گزارش ایسنا، عباس شاهسونی رئیس گروه سلامت وزارت بهداشت در سی و هشتمین جلسه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا که امروز (۱۲ تیر) با حضور دستگاههای مختلف در سازمان محیط زیست برگزار شد، به دلایل افزایش شاخص آلاینده ازن اشاره کرد و گفت: در اثر افزایش ناکس که از احتراق خودروها و موتورسیکلتها ناشی میشود؛ شاخص ازن یافته است.
وی تاکید کرد: کاتالیستهای مورد استفاده در خودروها کارایی کافی را ندارند و نمیتوانند آلاینده ناکس را کنترل کنند.
رئیس گروه سلامت وزارت بهداشت در مورد تأثیر تابش نور خورشید در افزایش غلظت شاخص ازن گفت: تابش نور خورشید که تغییری نکرده و همیشه وجود داشته و خواهد داشت. مشکل اصلی در افزایش آلاینده ازن مربوط به این است که کاتالیست خودروها به درستی کار نمیکند.
شاهسونی با بیان اینکه خودروهای دیزلی نیز در تولید ناکس سهم بالایی دارند، گفت: در استانداردهای جهانی برای کنترل ناکس در خودروهای دیزلی از قطعات کنترل آلایندگی مربوط به این آلاینده استفاده میشود تا تولید ناکس منجر به تولید آلاینده ثانویه ازن نشود.
رئیس گروه سلامت وزارت بهداشت همچنین با اشاره به عدم نصب فیلتر دوده روی اتوبوسهای در حال تردد در تهران گفت: سالهاست که مصوب شده که شهرداری تهران روی اتوبوسهای در حال تردد که بیشتر آنها فرسوده هستند؛ فیلتر دوده نصب کند اما تاکنون این طرح تنها برای ۵۰ اتوبوس اجرا شده است.
شاهسونی تاکید کرد: شهرداری تهران هیچ تدبیری برای تجهیز اتوبوسهای شهری، کامیونهای حملونقل پسماند و… به فیلتر دوده نیندیشیده است و اینها بدون فیلتر دوده در تهران در حال تردد هستند.
وی با اشاره به افزایش تعداد مرگ و میر منتسب به آلودگی هوا در تهران تصریح کرد: غلظت سالانه ذرات معلق در سال ۹۵، ۳۲ میکروگرم در متر مکعب بود، در سال ۹۶ این مقدار به ۳۳ میکروگرم در متر مکعب رسید اما در سال ۹۷ غلظت ذرات معلق ۲۷ میکروگرم در متر مکعب بود که به احتمال قوی وضعیت جوی در کاهش محسوس غلظت ذرات معلق تهران تأثیر گذاشت.
رئیس گروه سلامت وزارت بهداشت گفت: در سال ۹۶ تعداد مرگ و میر منتسب به آلودگی هوا نسبت به سال ۹۵ افزایش یافته بود. این در حالی است که در برخی از شهرها تعداد مرگ و میر منتسب به آلودگی هوا کاهش داشته است.
انتهای پیام
نظرات