• چهارشنبه / ۱۲ تیر ۱۳۹۸ / ۱۸:۲۵
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 98041206572
  • خبرنگار : 71542

کاهش ذرات معلق موثر در افزایش آلاینده ازن در تهران

کاهش ذرات معلق موثر در افزایش آلاینده ازن در تهران

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا با تاکید بر اینکه در افزایش شاخص غلظت آلاینده ازن، آلاینده ناکس تأثیر بسیار زیادی دارد، گفت: باید دقت داشته باشیم که ذرات معلق موجود در هوا باعث می‌شود که شدت تابش خورشید کمتر شود. از آنجا که امسال ذرات معلق تولیدی کمتر بوده شدت تابش نور خورشید نیز بیشتر شده است. بنابراین در تحلیل دلایل افزایش ازن باید موضوع کاهش ذرات معلق را نیز مد نظر داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، شهید زاده مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا در سی و هشتمین جلسه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا که امروز (چهارشنبه تیر) با حضور دستگاه‌های مختلف در سازمان محیط زیست برگزار شد، گزارشی در مورد وضعیت خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده تهران ارائه داد و گفت: خودروهای فرسوده و موتورسیکلت‌های فرسوده هر یک مشکلات خاص خود را دارند اما واضح است که برخورد و مواجهه با خودروهای فرسوده از موتورسیکلت‌های فرسوده راحت‌تر است. ضمن اینکه آلودگی موتورسیکلت‌های فرسوده بیشتر از خودروهای فرسوده است.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر اقدامات مثبتی برای کنترل آلایندگی موتورسیکلت‌ها صورت گرفته است، گفت: توقف شماره گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری و سخت گیرانه شدن استانداردها و توسعه موتورسیکلت‌های برقی اقدامات مثبتی است اما از بین موتورسیکلت‌های شماره گذاری شده از سال‌های قبل تا کنون ۶۱ درصد آن فرسوده هستند. همچنین از مجموع موتورسیکلت‌های شهر تهران ۹۶ درصد آنها کاربراتوری هستند.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا گفت: سواری‌های کاربراتوری در هر کیلومتر پیمایش ۶۰ گرم آلودگی تولید می‌کنند که این میزان آلودگی معادل ۲۱ خودرو یور و۲ و معادل ۲۸۳ خودروی هیبرید است.

وی افزود: بر اساس بررسی‌ها یک موتورسیکلت چهار زمانه معادل هشت خودروی یور و۴ و ۲۶ خودروی هیبرید آلودگی تولید می‌کند.

شهید زاده با بیان اینکه سهم ناوگان فرسوده سواری در تهران ۹ درصد است تصریح کرد: ۵۱ درصد آلودگی سواری‌ها از همین ۹ درصد تولید می‌شود. همچنین پنج درصد تاکسی‌ها در تهران فرسوده است که ۱۵ درصد آلودگی ناشی از تاکسی‌ها از همین تاکسی‌های فرسوده منتشر می‌شود. افزون بر اینها ۲۲ درصد وانت‌های در حال تردد در تهران فرسوده هستند که همین میزان ۶۱ درصد آلودگی ناشی از وانت‌ها را بر عهده دارد.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا با اشاره به سهم منابع متحرک در تولید آلاینده ذرات معلق گفت: ۳ درصد از PM تولیدی در تهران ناشی از سواری‌ها است. همچنین ۲۲ درصد PM تولید شده در تهران سهم موتورسیکلت‌ها است. همچنین خودروهای سنگین ۸۵ درصد سهم تولید آلودگی را بر عهده دارد.

وی ادامه داد: افزایش خسارت‌های مالی و جانی ناشی از تصادفات رانندگی، افزایش آلایندگی هوای کلانشهرها و افزایش آلودگی صوتی کلانشهرها پیامدهای ناشی از رشد موتورسیکلت‌ها در شهر تهران است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا با اشاره به پیش‌بینی روند رشد ناوگان فرسوده تا سال ۱۴۰۲، گفت: در حال حاضر ۱۵۱ هزار سواری فرسوده در تهران وجود دارد و برآورد می‌شود که تا سال ۱۴۰۲ تعداد سواری‌های فرسوده تهران به ۶۳۶ هزار دستگاه برسد. همچنین در حال حاضر ۳۳ هزار خودروی فرسوده سنگین در تهران وجود دارد و در صورت نبود برنامه ریزی کافی برای خروج خودروهای فرسوده، تعداد فرسوده‌های سنگین تا سال ۱۴۰۲ به ۴۲ هزار می‌رسد.

شهید زاده افزود: تا پایان سال گذشته یک میلیون و ۷۰۰ هزار موتورسیکلت فرسوده در تهران وجود داشت که بر اساس پیش بینی‌ها تا سال ۱۴۰۲ این تعداد به دو میلیون و ۴۰۰ هزار خواهد رسید و رشد ۵۶ درصدی خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا در بخشی از اظهاراتش با اشاره به نتایج مطالعات صورت گرفته روی تبدیل موتور کاربراتوری به موتور انژکتوری اظهار کرد: این مطالعه روی ۵۰ دستگاه موتورسیکلت CG125 تولیدی ۹۲ به بالا صورت گرفته است، بدین ترتیب که بعد از انتخاب موتور سیکلت‌ها، تست‌های آلایندگی و آزمون کارکرد درجا انجام شد. نتایج نشان می‌دهد میزان آلایندگی تولیدی در موتورهای تبدیلی به شدت کاهش یافته است. بنابراین می‌توان با تعویض سیستم در موتورسیکلت‌های کاربراتوری فرسوده مجدداً این موتورها را وارد چرخه مصرف کرد.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا در مورد دلیل بهبود کیفیت هوای تهران در زمستان ۹۷ اظهار کرد: هیچ کس منکر تأثیر شرایط جوی در کاهش آلودگی هوا در زمستان سال گذشته نیست اما بررسی شرایط سال ۹۷ با ۹۶ نشان می‌دهد که در سال ۹۷ تاب‌آوری شهر افزایش یافته بود.

وی تصریح کرد: در سال ۹۶ شرایط بدین صورت بود که اگر به مدت سه روز سکون هوا شکل می‌گرفت کیفیت هوا از شرایط پاک و سالم به شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها می‌رسید اما در سال ۹۷ این فاصله زمانی سه روزه به شش روز رسیده بود. همین موضوع نشان دهنده افزایش تاب‌آوری شهر تهران در سال ۹۷ است و به این معناست که میزان تولید آلایندگی کمتر شده است.

شهیدزاده تاکید کرد: همین که در سال گذشته ۶۰۰ هزار خودرو برای اخذ معاینه فنی به مراجع مراجعه کرده‌اند قطعاً در کنترل آلودگی هوا اثرگذار است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا همچنین با تاکید بر اینکه در افزایش شاخص غلظت آلاینده ازن، آلاینده ناکس تأثیر بسیار زیادی دارد، گفت: باید دقت داشته باشیم که ذرات معلق موجود در هوا باعث می‌شود که شدت تابش خورشید کمتر شود. از آنجا که امسال ذرات معلق تولیدی کمتر بوده شدت تابش نور خورشید نیز بیشتر شده است. بنابراین در تحلیل دلایل افزایش ازن باید موضوع کاهش ذرات معلق را نیز مد نظر داشته باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha