به گزارش ایسنا، بنابر اعلام گروه صنعتی پژوهشی زر، این مزیت محوری وقتی در هلدینگهای صنعتی دارای سرمایه، با برند شناختهشده و سهم بازار قابل توجه دنبال شود، احتمال موفقیت بالاتری داشته و از دید اقتصاددانان، صرفاً راهاندازی یک پروژه بدون در نظر داشتن ابعاد و گامهای آتی آن نیست، بلکه توجه به اهمیت حفظ آن برند و عرضه محصول با کیفیت در جهت ارتقای خواست مشتریان، مدنظر مدیران گروه صنعتی و پژوهشی زر قرار میگیرد.
حالا گروه صنعتی و پژوهشی زر در سالی که توسط مقام معظم رهبری بهعنوان سال «رونق تولید» نام گرفته میکوشد در کنار تولید با حداکثر ظرفیت و برطرف کردن گلوگاههای تولید در این مجموعه عظیم غذایی، ابر پروژه کانفکشنری را بیتوجه به تحریمها، با تکیهبر مدیریت ریسک و استفاده از ابزارهای نوین مالی با سرعت برای راهاندازی و قرار گرفتن در مدار تولید بهپیش میبرد.
برند زر برای خانواده ایرانی و مشتریان بسیاری در نقاط مختلف جهان، دارای حس اعتماد به برند مشخص و سرمایه اجتماعی و ملی حاصل از عرضه محصولات با کیفیت در سراسر جهان و سرزمینمان است. این مجموعه بزرگ صنعتی و پژوهشی با تکیهبر توان و تخصص سرمایه انسانی خود در راستای اجرای برنامههای توسعه و راهبردی برای دستیابی ایران به جایگاهی ممتاز در صنعت و تجارت غذای جهان، تأسیس اولین پالایشگاه دانشبنیان غلات از خانواده شیرینکنندههای طبیعی بر پایه ذرت با تأکید بر سه مزیت کیفیت، سلامت و صرفه اقتصادی را از شعار به یک پروژه عملیاتی تبدیل کرده که میتوان پیشرفت پروژه را بهصورت روزانه مورد ارزیابی و رصد قرار داد. گروه صنعتی و پژوهشی زر با بهکارگیری منابع انسانی متعهد، نوآوری در صنعت، توجه به حقوق مصرفکننده، کسبوکار حرفهای اخلاقمدار، مجموعهای پیشتاز، نوآور و قدرتمند در تولید باکیفیت و بهروز در اقتصاد ایران محسوب میگردد و در جایگاه یکی از بزرگترین گروههای صنعتی ایران به شمار میرود.
صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی و صنایع غذایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷ به پیشرفتهای شگرفی دست یافتهاست. پس از انقلاب اسلامی روند توسعه صنایع غذایی بهگونهای بود که اگرچه ایران درگذشته به واردات بیشتر محصولات غذایی وابسته بود، اما اکنون بعد از گذشت چهار دهه با وجود دو برابر شدن جمعیت و افزایش تقاضای زمانی، مدیریت بازار محصولات کشاورزی به نفع تولیدات داخلی است و در عرصه صادرات، تراز بازرگانی خارجی کشاورزی حدود ۲ میلیارد دلار به نفع ایران است و تمام پروژههای عملیاتی در هلدینگ زر در راهبرد فرمایشات مقام معظم رهبری در راستای خودکفایی است.
گروه صنعتی و پژوهشی زر در سالیان متمادی فعالیت خود موفق به خلق دهها محصول و برند مشهور در صنایع غذایی شده است. به گونهای که بخش عظیمی از مصرفکنندگان بینالمللی و منطقهای محصولات زر جز اصلی سبد خریدشان است. تقریباً تمامی ایرانیان و بخشی از مصرفکنندگان منطقهای و بینالمللی با بسیاری از برندهای زر آشنا هستند؛ انواع محصولات پاستا و ماکارونی با برند «زرماکارون» بهعنوان دومین تولیدکننده پاستا در جهان افتخاری است که این گروه صنعتی به آن میبالد. انواع محصولات دانشبنیان (High Tech) با دانش و فناوری نوین که ایران را به سومین تولیدکننده فروکتوز در جهان تبدیل کرده است.
با توجه به نیازها و ظرفیتهای سرزمینمان ابتکارات جدیدی در گروه زر در صنایع غذایی از گذشته تاکنون صورت گرفته؛ پس از راهاندازی خطوط تولید آرد سمولینا، مجموعه زر با برنامهریزی دقیق مقدمات تولید انواع محصولات ماکارونی و پاستا را مطابق استانداردهای بینالمللی در کشور پایهگذاری کرد.
زر ماکارون بهعنوان بزرگترین سایت تولیدی پاستا در منطقه، بلافاصله محصولاتش را علاوه بر بازارهای داخلی روانه بازارهای خارجی کرد و هشت دوره متوالی از سال ۸۷ تا ۹۴ صادرکننده نمونه کشور است. به این ترتیب ایران به جمع صادرکنندگان بزرگ این محصولات تبدیل شد.
این مجموعه بزرگ صنعتی و پژوهشی با تکیهبر توان و تخصص نیروهای انسانی جوان خود در راستای اجرای برنامههای توسعهای برای دستیابی ایران به جایگاهی شایستهتر در صنعت و تجارت غذای جهان، اقدام به تأسیس اولین پالایشگاه دانشبنیان غلات در کشور بانام پالایشگاه غلات زر نمود. از این رو محصولاتی دانشبنیان (High Tech) از خانواده شیرینکنندههای طبیعی بر پایه ذرت با تأکید بر سه مزیت کیفیت، سلامت و صرفه اقتصادی به بازار ایران و جهان وارد شد. گروه صنعتی و پژوهشی زر در دو سال اخیر پرچمدار صادرات محصولات شیرینکننده بر پایه ذرت شامل فروکتوز و گلوکز بوده که برای نخستین بار در کشور انجام شد. این شرکت بهعنوان مهمترین تولیدکننده این محصولات در ایران ضمن تأمین نیاز کشور به شیرینکنندههای طبیعی آن را به بسیاری از کشورهای جهان صادر میکند. محصولی که تاکنون در لیست واردات به ایران قرار داشته، اکنون و به همت جوانان این مرزوبوم در مسیر صادرات قرار گرفته است.
نقشآفرینی بهعنوان بندر خشک، استقرار در تقاطع ترانزیتی، دسترسی به شبکه ریلی سراسری، وجود مخازن مکانیزه نگهداری استاندارد غلات با ظرفیت بالا از جمله ویژگیهای منحصر به فرد پالایشگاه غلات زر محسوب میشود.
حفظ مزیتهای رقابتی
مزیتهای رقابتی برای صنایع وابسته به این پروژه، میتواند تداوم تولید با کیفیت را تضمین کند تا در رقابت با برندهای بزرگ دنیا نیاز زیر ساختی تولید محصولی با کیفیت جهانی با تجهیزات و فناوری مدرن را محقق کند. موضوعی که افزایش ظرفیت این صنعت عظیم و درنتیجه افزایش تقاضا برای افزایش تولید را به دنبال خواهد داشت و امکان ایجاد واحدهای مرتبط با نگاه به افزایش مصرف داخلی و افزایش سبد صادراتی آن را تسهیل میکند. خروجی افزایش ظرفیت تولید در اثر افزایش تقاضا که رونق صنعت و بخش تولید کشور را تضمین میکند، ایجاد مشاغل بسیاری بهصورت مستقیم و غیرمستقیم در مسیر تکمیل زنجیره ارزش را توسط گروه زر محقق میشود.
محصولی با نیاز بازار داخلی و بینالمللی قابلتوجه
شیرینکننده بر پایه ذرت شامل فروکتوز و گلوکز از جمله محصولات نوین شیرینکننده در صنایع غذایی است که تولید آن احتیاج به پالایشگاههایی به تکنولوژی بهروز دارد. این شیرینکنندهها پایه اصلی صنعت شیرینی و شکلات به شمار میرود. ارزآوری در شرایطی که اصلیترین منبع درآمد ارزی کشور یعنی صنعت نفت و فراوردههای وابسته به آن در تحریمهای بیسابقه امریکا گرفتارشده، برای اقتصاد ایران حیاتی است و چه گزینهای بهتر از صادرات غیرنفتی که هم دانشبنیان است و هم میتواند بدون وابستگی به منابع زیرزمینی، صادرات دانشبنیان با تأکید بر برند سازی محصولات ایرانی در جهان را سامان دهد.
کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان، ترکیه، آذربایجان، امارات و قطر، مشتری این محصول ایرانی هستند و در این میان کشور عراق بهعنوان نخستین کشور هدف بیشترین سهم صادراتی محصولات شیرینی و شکلات و فرآوردههای غلات را به خود اختصاص داده، بهگونهای که در ۱۱ ماهه سال گذشته این محصولات به ارزش ۳۷۵ میلیون دلار به بازار عراق صادر شده است. سهم افغانستان نیز بهعنوان دومین کشور هدف صادراتی، از واردات شیرینی و شکلات ایران ۱۳۴ میلیون دلار بوده؛ اما اگر از این مقاصد اصلی بگذریم، تعداد زیادی کشور هستند که با حجم پایینتر، واردکننده شیرینی و شکلات از ایران هستند. بر اساس آمارهای ITC، صنعت شیرینی و شکلات ایران توانسته در حال حاضر به بیش از ۸۰ کشور جهان صادرات داشته باشد و رتبه ۳۰ جهانی را در صادرات این محصول به خود اختصاص دهد.
در همین حال، مرتضی سلطانی بنیانگذار گروه صنعتی و پژوهشی زر که احداث بزرگترین مجتمع تولیدی کانفکشنری را از سال گذشته در این مجموعه آغاز کرده، چندی پیش در برنامه تلویزیونی پایش، ظرفیت بازار شیرینی و شکلات را در سطح خاورمیانه مطلوب ارزیابی کرد.
به گفته وی صنایع تبدیلی ایران در سطح منطقه خاورمیانه از اندازه بازار بسیار بالایی برخوردار است و ما با کمی پشتکار میتوانیم در جایگاه اول منطقه قرار بگیریم.
سلطانی در این گفتگو از وضعیت سهم بازار کمپانی مارس مثال آورد که در سال ۲۰۱۶ هجده میلیارد دلار در سطح منطقه فروش داشته است.
باید در نظر داشت سهم گرفتن از این بازار نیاز به پشتکار بالایی در تولیدکنندگان دارد که در حال حاضر گروه صنعتی زر با تکیهبر توان جوانان این مرزوبوم این همت را به خرج داده؛ بنابراین با راهاندازی مجتمع تولیدی کانفکشنری گروه صنعتی و پژوهشی زر تحولی بزرگ را در صنعت شیرینی و شکلات ایران به نظاره خواهیم بود.
صدرنشین صادرات
در هشت ماه منتهی به آبان سال ۱۳۹۷ بیش از ۷۵ میلیون و ۲۷۰ هزار تن کالاهای غیرنفتی به ارزش ۳۱ میلیارد و ۴۹۱ میلیون دلار از کشور صادرشده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵ درصد به لحاظ وزنی کاهش و ۱۳ درصد به لحاظ ارزشی افزایش داشته است. متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی ۴۱۸ دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۹ درصد افزایش داشته است. از این میزان صادرات، از ابتدای سال ۹۷ تا انتهای آبان گذشته، معادل ۴ میلیون و ۵۶۵ هزار تن انواع محصولات کشاورزی و صنایع غذایی به ارزش ۴ میلیارد و ۵۰۳ میلیون دلار از کشور صادرشده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶ درصد به لحاظ وزنی و ۷ درصد به لحاظ ارزشی افزایش یافته است؛ بنابراین سهم ارزشی محصولات کشاورزی و غذایی از کل صادرات ۸ ماهه ابتدای سال ۹۷، ۱۴ درصد بوده است. متوسط قیمت هر کیلو صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی صادراتی کشور در این دوره ۹۸ سنت بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰ سنت کاهش داشته است. صادرات شیرینی و شکلات از ابتدای سال ۹۷ تا انتهای آبان نشان میدهد درمجموع حدود ۱۸۴ هزار تن انواع شیرینی و شکلات به ارزش بیش از ۵۷۰ میلیون دلار از کشور صادرشده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، حدود ۲۷ درصد به لحاظ وزنی و ۲۱ درصد به لحاظ ارزشی افزایش داشته، بنابراین به جرأت میتوان گفت صنایعی همچون شیرینی و شکلات از بهترین صنایع غذایی کشور هستند و در حد کیفیت جهانی محصولات خود را به بازارهای بینالمللی عرضه میکنند. حالا گروه صنعتی و پژوهشی زر با ابر پروژه کانفکشنری خود در تلاش است در جهش صادراتی این محصول مهم و دارای مزیت و تقاضا در بازار جهانی، نقش اصلی را ایفا کند و نام ایران را در بازار جهانی شکلات اعتلا بخشد.
حل مشکل کلیدی
پای درد دل تولیدکنندگان این صنعت نشستن، خروجی روشنی دارد. این صنعت علاوه بر مسائل عامی که گریبانگیر بخش تولید است، از مسائل خاص خود نیز رنج میبرد. تأمین مواد اولیه با کیفیت و قیمت مناسب و رقابت سخت با رقبای بینالمللی از چالشهای این صنعت محسوب میشود. تحریمها سبب شده بسیاری از واحدهای تولیدی این صنعت بهطورجدی نیازمند بازسازی و نوسازی باشند و در این میان گروه صنعتی و پژوهشی زر تلاش کرده با تجربه و دانش فنی لازم و بازار بالقوه موجود، با دشواریهای بسیار اما باهدفگذاری معطوف به نتیجه، به دنبال تأمین مالی برای ایجاد واحدی با استانداردهای جهانی باشد. صنعت شیرینی و شکلات ایران حدود ۵۰ درصد مازاد ظرفیت دارد و برای استفاده از همه ظرفیت تولید، تکمیل زنجیره تولید و حمایت از آن یک نیاز جدی است.
انتهای رپرتاژ خبری
نظرات