• سه‌شنبه / ۴ تیر ۱۳۹۸ / ۱۱:۱۲
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 98040402183
  • منبع : وزارت آموزش و پرورش

سکوت سازمانی آموزش و پرورش و ناامیدی معلمان

سکوت سازمانی آموزش و پرورش و ناامیدی معلمان

وزیر اسبق وزارت آموزش و پرورش توسعه مشارکت، بهسازی منابع انسانی، تمرکز زدایی و مدیریت آموزشگاهی را برنامه‌های مهمی دانست و تاکید کرد: برای ارتقای مدرسه و رویکرد مدرسه محوری، آموزش مدیران کارسازترین سیاست است چرا که منابع پاسخگو نیست و لذا کار را از مدیر مدرسه آغاز کنیم تا مهارت‌ها و دانش مدیران ارتقاء پیدا کند.

به گزارش ایسنا، در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان، مشاوران وزیر، مدیران کل ستادی و مدیران کل آموزش و پرورش استان‌های کشور، علی اصغر فانی که سخنران میهمان این گردهمایی بود، با اشاره به اینکه آموزش و پرورش به مثابه یک خانواده است گفت: خانواده آموزش و پرورش یک میلیون عضو دارد و وزیر آموزش و پرورش به عنوان پدر در این خانواده نقش ایفا می کند، از خطاها می گذرد و از ناراحتی ها، ناراحت و از شادی‌ها شادان می شود.

وی افزود: به دنبال سبک های مدیریت آمریکایی و ژاپنی نروید لذا مطابق فرهنگ همان کشوری که در آن زندگی می کنیم، سبک مدیریتی داشته باشید، فرهنگ کشور ما  خانواده محور است و سبک مدیریت ما باید به صورت مدیریت خانواده باشد.

فانی با اشاره به اینکه وزیرآموزش و پرورش، مدیرکل، مدیر مدرسه و رهبر آموزشی است، اظهار کرد: رهبری آموزشی در مدیریت آموزشی به معنای اعمال نفوذ در همه نیروها است و مدیر مدرسه وقتی رهبر آموزشی است که بر دانش آموز ، معلم، اولیا و نهادهای محلی نفوذ داشته باشد و آنان با رغبت دستورات وی را اجرا کنند؛ در حقیقت وزیر باید در نقشش نفوذ داشته باشد.

وزیر اسبق وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: جلب اعتماد معلمان مهم ترین ویژگی یک رهبرآموزشی  است، یعنی وزیر باید اعتماد معلم، مدیر و دانش آموز را داشته باشد.

فانی با بیان اینکه چگونه این اعتماد باید ایجاد شود به پنج شرط اشاره کرد وگفت: شرط اول صداقت و شرط دوم شایستگی است که نیروها شایستگی وی را بپذیرند.

وزیر اسبق وزارت آموزش و پرورش شرط سوم را وفاداری دانست و گفت: ایجاد وفاداری نسبت به سازمان و همکاران است.

وی در ادامه اضافه کرد: چهارمین شرط ثبات رای و فکر است و پنجمین شرط، شفافیت است. با این پنج شرط قدرت نفوذ به وجود خواهد آمد و می توانیم رهبرآموزشی داشته باشیم . البته این پنج شرط  باید در ادراکات مخاطبین وجود داشته باشد و می دانیم که ادراک برداشتی است که از یک پدیده داریم ، بنابراین باید ادراک صداقت، شایستگی، وفاداری، ثبات و شفافیت را در همکاران به وجود بیاوریم.

فانی با اشاره به رفتار شهروندی سازمانی خاطرنشان کرد: این رفتار یعنی افرادی در سازمان داشته باشیم که فراتر از وظیفه کار کنند و انتظار پاداش نداشته باشند و در فرهنگ ما این رفتار شهروندی ‌معادل ایثار است و اگر رهبر آموزشی باشد و رفتار شهروندی سازمانی داشته باشیم، شرایط بسیار عالی خواهد بود.

وزیر اسبق وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه برای ایجاد رفتار شهروندی سازمانی چند نکته لازم است،گفت: اولین و مهمترین نکته ادراک عدالت است که سه نوع عدالت رویه ای ،توزیعی و مراوده‌ای داریم و در سازمان باید رویه و مقررات توام با عدالت باشد و در مراودات دقت در اعمال عدالت داشته باشیم.

وی در ادامه اذعان کرد: نکته دوم رضایت شغلی است لذا اگر انتظار داریم که معلم فراتر از وظیفه خودش انجام دهد،  باید وی رضایت شغلی داشته باشد چنانچه تحقیقات نشان می‌دهد که تنها پرداخت حقوق مکفی رضایت شغلی  ایجاد نمی‌کند و باید از روابط انسانی استفاده کنیم.

فانی تصریح کرد: سومین شرط، رهبری پرجاذبه است، یعنی شخصیت شما آنقدر متعالی باشد که افراد شما را دوست داشته باشند و چهارمین، ویژگی های شخصیتی کارکنان سازمان است و آخرین شرط بازنگری در شاخص های ارزیابی عملکرد است.

فانی با تشکر از زحمت های بطحایی در طول دوران وزارتش، با بیان اینکه حسینی مدیری از جنس  مدیران اجرا است، اظهار کرد: آموزش و پرورش نهاد دیر بازده است و دولت ها به دنبال فعالیت‌های زود بازده هستند و به همین علت ممکن است توجه کافی به آموزش و پرورش نداشته باشند.

وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت: با توجه به دو سال باقی مانده از دولت، اولین مشکل در آموزش و پرورش محدودیت زمانی است  که نمی‌توانیم کارهای وسیع انجام بدهیم.

وی با اشاره به اینکه باید اولویت ها را درنظر بگیریم، اظهار کرد: به استقرار ثبات و آرامش در آموزش و پرورش نیاز داریم و اکنون جای بحث‌های هیجانی و مطالعه نشده نیست. تا ابتدای سال تحصیلی کمتر از سه ماه فرصت داریم  و باید همه انرژی را در بازگشایی مدارس داشته باشیم  و بر فضاهای آموزشی، ساماندهی نیروی انسانی، تجهیز و نوسازی مدارس در استان سیل زده، مطالبات فرهنگیان و... تمرکز کنیم.

فانی با بیان اینکه در آموزش و پرورش دچار سکوت سازمانی شده‌ایم، اضافه کرد: این سکوت به دلیل ناامیدی معلمان است لذا این اتفاق برای آموزش و پرورش خطرناک است که بخشی از این ناامیدی ها هم به دلیل عدم انگیزش شغلی است.

وی با اشاره به طرح رتبه بندی فرهنگیان اظهارکرد: هرچند ٢ هزار میلیارد تومان برای شش ماهه دوم سال 98 در نظر گرفته شده است اما این مبلغ کفایت نمی کند و با محاسباتی که انجام داده‌ام به 15 هزار میلیارد تومان برای رتبه بندی فرهنگیان و مرحله‌ای نیاز داریم که معلم با انگیزه سر کلاس برود.

وی افزود: اما باید اجرای رتبه بندی به شکل جدی پیگیری شود و حتما ستاد رتبه بندی با هماهنگی دولت تشکیل شود و در این مرحله هم تا قبل از مهرماه احکام رتبه بندی فرهنگیان صادر شود تا معلمان با انگیزه بیشتری در مهرماه در مدارس و کلاس‌های درس حضور یابند.

به گزارش معاونت اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش، وی توسعه مشارکت، بهسازی منابع انسانی، تمرکز زدایی و مدیریت آموزشگاهی را برنامه های مهمی دانست و تاکید کرد: برای ارتقای مدرسه و رویکرد مدرسه محوری، آموزش مدیران کارسازترین سیاست است چرا که منابع پاسخگو نیست و لذا کار را از مدیر مدرسه آغاز کنیم تا مهارت‌ها و دانش مدیران ارتقا پیدا کند.

فانی در پایان اظهارکرد: توصیه می کنم در کل کشور چند مرکز دائمی آموزش مدیریت برای مدیران مدارس راه اندازی کنیم که این مراکز دارای اعضای هیئت علمی باشند که به طور متمرکز بر این موضوع کار کنند لذا اگر مدیر خوب داشته باشیم با همین منابع و تجهیزات اتفاقات خوبی می توان رقم زد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha