• یکشنبه / ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ / ۲۳:۱۲
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 98032612350
  • منبع : نمایندگی سمنان

استاندار سمنان عنوان کرد:

گندم‌کاران چشم‌به‌راه افزایش بهای گندم/ کسری مخازن آبی زیرساخت‌های استان سمنان را تهدید می‌کند

ایسنا/سمنان استاندار سمنان با اشاره به کمبود منابع آبی در این استان گفت: کسری ۱۶۰ میلیون متر مکعبی مخازن آبی در این استان می‌تواند موجب بروز خسارت به زیرساخت‌های استان شود.

به گزارش ایسنا منطقه سمنان، در آئین تجلیل از برگزیدگان بخش کشاورزی استان سمنان با اشاره به گستردگی اراضی این استان و عدم استفاده از همه ظرفیت‌های آن اظهار کرد: به دلیل محدودیت منابع آبی سهم بخش کشاورزی استان از این منابع بسیار محدود است؛ به نحوی که تنها دو درصد از زمین‌های این استان در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این مقام ارشد اجرایی از جهاد کشاورزی این استان خواست: تدوین و اجرایی شدن دقیق الگوی کشت، توسعه کشت‌های گلخانه‌ای و تأمین کسری مخازن را با مشارکت مردم در دستور کار خود قرار دهد.

وی با بیان این که در گذشته از مخازن و منابع آبی کشور بیش از حد استفاده شده افزود: با توجه به کمبود منابع آبی، باید برای قطره قطره آب موجود در استان با حساسیت برنامه‌ریزی کرد. این مهم با مدیریت منابع آب و عملکرد صحیح کشاورزان قابل تحقیق است.

آشناگر با بیان این که منابع آبی و میزان بارندگی استان محدود است، ادامه داد: به نحوی میزان بارندگی در استان ما حدوداً ۱۲۰ میلی متر است البته در سال گذشته که نسبتاً سال پر بارانی بود، ۱۷۰ میلی متر بارندگی در سطح استان ثبت شده که با توجه به سطح تبخیر زیاد در استان این رقم نیز عدد قابل توجهی نیست.

وی بر لزوم مدیریت منابع آبی و افزایش بهره‌وری در این بخش تاکید و تصریح کرد: خوشبختانه با تلاش جهاد کشاورزی استان با وجود سطح زیر کشت نسبتاً محدود استان در بخش کشاورزی، ما شاهد بهره‌وری و تولید مطلوب در این بخش هستیم.

استاندار سمنان جهاد کشاورزی را از نهادهای موفق و دستاوردهای ارزشمند انقلاب اسلامی دانست و گفت: این سازمان کارنامه درخشانی در کشور و بویژه هشت سال دفاع مقدس دارد.

این مقام ارشد اجرایی بر لزوم رفع کمبود منابع آبی در دو بخش شرب و صنعت تاکید و خاطرنشان کرد: ما باید برای بخش شرب و صنعت از منابع خارج از استان تأمین آب کنیم. این استان مجموعاً به ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب از منابع جدید نیاز دارد که از این میزان ۱۵۰ میلیون‌متر مکعب نیاز بخش معدن و صنعت و ۵۰ میلیون متر مکعب نیاز بخش شرب است.

وی با بیان این که سمنان، استانی صنعتی است که دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی در صنعت و معدن است اضافه کرد: بخش زیادی از اشتغال ملی و استان در بخش‌های صنعت و معدن ایجاد شده است.

استاندار با تقدیر از برگزاری همایش انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی در دانشگاه سمنان گفت: بر خلاف آن چه در فضای مجازی مطرح شده همه شهرستان‌های استان از آب این طرح انتقال در بخش‌های شرب و صنعت بهره‌مند می‌شوند. پروژه انتقال آب، فقط به دنبال تأمین نیاز آبی شهر سمنان نیست بلکه بر اساس مطالعات و برنامه ارائه شده تک‌تک شهرستان‌های استان مشمول تأمین آب از دریای خزر می‌شوند و هیچ شهرستانی از این امکان محروم نخواهد شد.

آشناگر با بیان این که طول خط انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی ۱۸۰ کیلومتر برآورد شده، ادامه داد: مجموع خط انتقال آب در سطح استان ۶۶۴ کیلومتر است و از ایوانکی تا میامی را دربرمی‌گیرد.

وی با اشاره به آغاز خرید تضمینی گندم در استان و درخواست گندم‌کاران برای افزایش قیمت گندم گفت: درخواست کشاورزان در خصوص افزایش قیمت خرید تضمینی گندم به مراجع بالادستی انعکاس داده خواهد شد.

عالی‌ترین مقام اجرایی دولت در استان با اشاره به احتمال قاچاق گندم تولیدی در سال جاری اظهار کرد: خرید گندم در خارج از شبکه‌های رسمی کشور تخلف محسوب می‌شود و با متخلفین برخورد قانونی خواهد شد.

آشناگر با اشاره به افزایش هزینه‌های کشاورزان و دامداران اضافه کرد: هزینه‌های تولید به دلیل نرخ تورم افزایش یافته است و این نوسانات در برخی محصولات زراعی و دامی نیز قابل مشاهده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha