• یکشنبه / ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ / ۱۱:۱۲
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 98032611891
  • خبرنگار : 71505

لزوم ایمن سازی شن چاله‌های منطقه ۱۸

لزوم ایمن سازی شن چاله‌های منطقه ۱۸

رئیس کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر لزوم ایمن سازی شن چاله‌های منطقه ۱۸ گفت: ایمنی سازی این شن چاله‌ها برای سیلابهای با دوره بازگشت ۵۰ ساله کافی نیست.

به گزارش ایسنا، زهرا صدراعظم نوری در یک صد و چهل و هشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در تذکر پیش از دستور خود در خصوص ضرورت رعایت ایمنی در شن چاله‌های منطقه ۱۸ گفت: بیش از ۵۰ سال از آغاز فعالیت معادن شن و ماسه در محدوده رودخانه کن در منطقه ۱۸ تهران می‌گذرد که منجر به ایجاد گودال شن و ماسه‌ای به عمق بین ۵۰ تا ۱۰۰ متر در منطقه به وسعت ۲۹۱ هکتار بین رودخانه کن، جنوب بزرگراه فتح غرب بزرگراه شهید بروجردی و شمال بزرگراه آزادگان شده است.

وی ادامه داد: مخاطرات ناشی از تجاوز گود به حریم و بستر رودخانه کن در محدوده مورد نظر و احتمال وقوع رانش گسترده در محدوده‌ای به شعاع حداقل ۱۰۰ متر در صورت وقوع سیلاب‌های با دوره بازگشت صد ساله و بالاتر، خطر بالقوه‌ای برای بزرگراه فتح و راه آهن تهران جنوب خواهد بود این موضوع در محدوده‌هایی که عرض دیواره به حدود ۵ متر رسیده بحرانی‌تر است و احتمال وقوع تخریب بیشتر است.

وی با بیان این که عملیات عمرانی در اطراف این محدوده و انحراف آب رودخانه در یک بازده باعث افزایش کرانه غربی و بحرانی‌تر شدن شرایط پایداری گود شده است افزود: با توجه به بررسی عواقب و مخاطرات محتمل، اثرات متقابل معادن و رودخانه در حوزه ایمن سازی رودخانه کن از خطر ناشی از گود و کاهش پتانسیل وقوع رانش گسترده در منطقه در زمان سیلاب‌ها، اقدامات کوتاه مدت و میان مدت ظرف سه سال گذشته زیر نظر معاونت عمرانی شهرداری تهران و منطقه انجام شده است که در کاهش خسارات در سیلاب‌های اخیر نیز مؤثر بوده است ولی این اقدامات در زمان سیلاب‌های متحمل در دوره بازگشت‌های بالاتر از ۵۰ سال پاسخگو نخواهد بود.

این عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: ضروری است برنامه زمان بندی برای تسریع در انجام اقدامات بلند مدت شامل احداث دیوارهای حفاظتی و شیب شکن در دیواره مابین گود و ساحل رودخانه و تخصیص اعتبار مورد نیاز در دستور کار معاونت فنی عمرانی و منطقه ۱۸ قرار بگیرد.

رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر تهران ادامه داد: از سوی دیگر با توجه به مجاورت بخشی از ضلع کند روی بزرگراه بروجردی با بخش عمیق گود ناپایدار در فاصله‌ای در کمتر از ۱۰ متر و وجود ترک‌های عمیق در محدوده مورد نیاز که حاکی از فعال بودن جبهه رانشی دیوار گود می‌باشد ضروری است. اجرای برنامه زمانبندی ایمنی سازی موقت و دائم گود در محدوده مورد نظر در اولویت اقدامات قبل از هر گونه برنامه افتتاح و ارائه مجوز برای بارگذاری ترافیکی در محدوده مورد نظر قرار گیرد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر یکی از مالکین اراضی مورد نظر نسبت به تسهیل طرح ایمنی سازی موقت به روش ایجاد دیواره شیب دار با استفاده از مصالح خاکی زیر نظر سازمان مشاوره فنی مهندسی اقدام کرده که عملیات ایمنی سازی انجام شده توسط این شرکت نیز پیشرفت بسیار کمی داشته است.

نوری تاکید کرد: به این ترتیب اقدامات انجام شده برای الزام مالکین به اجرای سازه نگهبان و پایدار سازی موقت و دائم گود از کندی قابل توجهی برخوردار است از این رو ضرورت دارد استانداری تهران با استفاده حداکثری از ابزارهای حقوقی و ظرفیت‌های قانونی مانند شورای تأمین استان اقدام عاجلی جهت الزام کلیه مالکان اراضی مذکور به ارائه و تصویب طرح ایمنی سازی مناسب برای پایداری سازی گود زیر نظر مراجع ذی‌ربط اقدام کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha