• دوشنبه / ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ / ۱۸:۵۷
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 98032008954
  • خبرنگار : 30054

اصول طراحی و چاپ بروشور و نمونه خلاقانه و خاص

اصول طراحی و چاپ بروشور و نمونه خلاقانه و خاص

بروشورها شامل کاغذهایی می شوند که عموما برای اطلاع رسانی و تبلیغات مورد استفاده قرار می گیرند و به  اشکال و غالب های مختلفی طراحی و تولید می شوند. مواردی مانند جزوه، پمفلت (سه لتی) و یا حتی برگه‌های جدای از هم در داخل یک بسته یا پوشه، و یا به صورت پیوست در روزنامه‌ها، در قفسه‌های  مختلف در فروشگاه‌های مربوطه (سوپرمارکت، داروخانه و ...)، در ورودی بناهای باستانی و حتی شهرها برای معرفی آنها، فرودگاه‌ها، سینماها و هر جای دیگری که فکرش را بکنید. محدودیتی برای توزیع آن وجود ندارد.

به گزارش ایسنا به نقل از چاپ آقا، در این متن قرار است به اصول طراحی بروشور و بررسی انواع آن بپردازیم:

اصول طراحی بروشور

بروشورها به صورت‌های مختلفی توزیع می‌شوند و البته در مباحث طراحی مربوط به آنها جدای از مباحث فنی طراحی، باید تا حد ممکن محلی که یک بروشور دیده می‌شود را در نظر گرفت. برای مثال می‌توان به بروشورهایی که در سینماها پخش می‌شود اشاره کرد. محیط سینما تاریک است و خواندن مطالب یک بروشور در نور کم بسیار سخت است. مگر اینکه بروشور مورد نظر رنگی تیره و متن‌ها و اطلاعات آن دارای رنگ روشن باشند.

یا در مورد بروشورهایی که در فرودگاه مورد مطالعه قرار می‌گیرند باید به این نکته توجه کرد که در ترمینال‌های مسافری مثل فرودگاه، راه آهن و اتوبوسرانی تقریباً اکثر افراد حاضر تنها یک دست خالی برای گرفتن و دیدن یک بروشور دارند و دست دیگرشان در حال حمل کیف دستی یا چمدان است.

موضوع بروشور

با توجه به اینکه بروشورها برای اطلاع‌رسانی سریع و کوتاه استفاده می‌شوند موضوع در آنها هیچ محدودیتی ندارد. می‌تواند در مورد یک بیماری و داروی آن باشد و یا حتی توضیحات کلی در مورد شاتل فضایی! تنها نکته مورد نظر در مورد انواع بروشور همان کوتاه و خلاصه بودن آن است. زمانی که دیدید مطالب مورد نظرتان نیاز به فضایی بیشتر از یک بروشور چند لتی و یا چند صفحه‌ای دارد، سعی نکنید که با ریزتر کردن متون و یا بالابردن تراکم مطالب به هر شکل ممکن آن را به دست بیاورید، چرا که با این کار اولین رسالت یک بروشور که اطلاع‌رسانی می‌باشد را نقض می‌کنید و صرفاً یک کاغذ رنگی و شلوغ و بی‌محتوا را به دست بازدیدکنندگان می‌رسانید و مطمئنم که چنین قصدی ندارید.

بروشور سه لت

بیشترین انواع بروشورهای استفاده شده نوع سه لتی آن است. مدل‌های دو لتی و چهارلتی هم وجود دارد. اما بیشتر این مدل مورد توجه طراحان و مشتریان این محصول قرار گرفته و استفاده می‌شود. بروشورهایی با لت بیشتر از چهار اصلاً پیشنهاد نمی‌شود. چرا که احتمال بروز خطا در پروسه تولید آن خیلی بیشتر از حالت‌های دیگر است و ریسک کار را بالا می‌برد.

انواع و نمونه بروشور

بروشورها گاهی به صورت یک صفحه با تا زدن در چند جهت مختلف (پمفلت) و حالت‌های متنوع ایجاد می‌شوند. از مدل‌های تا زدن یک بروشور چند لتی می‌توان به زیگزاگ(Z)، دروازه‌ای و آکاردئونی اشاره کرد.

بروشور درسی

بروشورهایی که معمولاً در مراکز آموزشی از مهدکودک گرفته تا دانشگاه‌ها استفاده می‌شود را عموماً بروشور درسی می‌گویند. این بروشورها معمولاً حاوی مطالبی مشتمل بر روش‌های آموزشی، فوق برنامه‌ها، رتبه‌ها و افتخارات و اهداف مرکز آموزش می‌باشند. برای طراحی چنین بروشورهایی دو هدف در نظر گرفته می‌شود. هدف اول دانش آموزان هستند و مطالب مربوطه مرتبط با سلایق و نگاه آنها باید طراحی شود و هدف دوم والدین و اولیا دانش آموزان هستند که تصمیم نهایی را برای حضور یا عدم حضور فرزندانشان در مرکز آموزشی مورد نظر را می‌گیرند.

بروشور خلاقانه

بروشورهای خلاقانه طراحی و ظاهر بسیار متفاوتی نسبت به بروشورهای معمول دارند و به همان نسبت زحمت بیشتری برای آنها کشیده شده است. چه در زمینه طراحی و چه در زمینه تولید که بسیار حساس و تا حد زیادی سخت می‌باشد. چنین بروشورهایی به همان نسبتی که هزینه تولید و طراحی آن بالاست اما از نظر بینندگانشان بسیار مورد توجه و استقبال قرار می‌گیرد و می‌توان گفت که ارزش هزینه کردن را دارد.

نحوه چاپ بروشور

بروشورها مانند سایر محصولات چاپی تولید می‌شوند و در طی روند تولید و بعد از پروسه چاپ به شکل تعیین شده خط تا می‌خورند. مگر در مورد بروشورهای خاص که این روند طولانی‌تر است.

چاپ بروشور خاص

چاپ بروشورهای خاص مراحل و الزاماتی بیشتری را می‌طلبد. از آن جمله مراحل طراحی تیغه و قالب سازی و در مرحله تولید علاوه بر چاپ مرحله لترپرس به آن اضافه می‌شود.

طراحی چنین بروشورهایی باید با توجه به نتیجه نهایی و با دقت و ظرافت بسیار انجام شود. بروشورهای زیادی را دیدم که در مرحله تولید به خاطر اشتباهات میلی متری طراحی از ادامه تولید بازمانده‌اند.

طراحی و چاپ بروشور با چاپ آقا

شرکت چاپ آقا (chapagha.com) با فراهم‌آوردن کلیه نیازهای مربوط به تولید انواع بروشورها تلاش نموده که کلیه سلیقه‌ها را در زمینه تولید این محصول پوشش داده و بتواند پاسخگوی نیازهای مشتریان باشد. در این زمینه بخش‌های مختلفی در سایت مشخص شده و توضیحات به همراه قالب مربوطه در وبسایت چاپ آقا قرار داده شده است که کاربر می‌تواند با مراجعه و دانلود آنها نسبت به طراحی و سفارش تولید اقدام کند.

انتهای رپرتاژ خبری

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha