• چهارشنبه / ۸ خرداد ۱۳۹۸ / ۲۲:۳۰
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 98030803707
  • منبع : نمایندگی قم

رئیس کل دادگستری استان قم:

قوه قضائیه برای تحول نیاز به استقلال کامل و حداکثری دارد

قوه قضائیه برای تحول نیاز به استقلال کامل و حداکثری دارد

ایسنا/قم رئیس کل دادگستری استان قم تأکید کرد: قوه قضائیه برای تحول، نیاز به استقلال کامل و حداکثری دارد.

به گزارش ایسنا - منطقه قم، حجت‌الاسلام والمسلمین حمزه خلیلی عصر چهارشنبه (۸ خرداد) در دیدار قضات و کارکنان دستگاه قضائی استان قم با رئیس قوه قضائیه اظهار کرد: مقوله توسعه یک امر بیرونی است و به معنی رها شدن از گذشته و ورود به یک نظام جدید است، برای ورود به نظام جدید باید وضعیت موجود و مطلوب مورد بررسی قرار بگیرد.

وی افزود: تحول یک امر درونی است و فرآیندی است که در آن ساختارها و کارکردها باید تغییر کند و دگرگون شود؛ اگر دگرگونی ایجاد نشود، تحولی نیز به ثمر نمی‌رسد.

رئیس کل دادگستری استان قم بیان کرد: در دو دهه گذشته و در زمان ریاست آیت‌الله هاشمی شاهرودی، مقوله توسعه تشکیلات قضائی مورد توجه قرار گرفته بود و پروژه‌ها با توجه به وضعیت مطلوب و وضعیت فعلی به انجام می‌رسید و یک دهه بسیار پرتلاشی برای مدیران نظام بود؛ دستاورد آن دهه که در دوره آیت الله لاریجانی تکمیل شد، زایش فناوری اطلاعات بود که ثمره بسیار ارزشمندی است.

وی ادامه داد: دوره تحول بسیار سخت‌تر از دوره توسعه است، در دوره تحول باید ساختار و کارکرد دگرگون شود و شناخت کارکرد و ساختار دستگاه قضا از اهم موضوعات در فضای مدیریتی برای تحول است.

خلیلی تصریح کرد: شهید بهشتی در سال ۶۰ عنوان می‌کند که قوه قضائیه قوه‌ای است کاملاً مستقل و لازم است در امور اداری، مالی و انتظامی به کلی مستقل شود؛ این دگرگونی در آن سال‌ها باعث تحول تشکیلات قضائی شد و گام‌های بلندی برداشته شد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر باید بررسی کرد که آیا امروز این استقلال در قوه قضائیه وجود دارد یا خیر؛ قوه قضائیه برای تحول نیاز به استقلال کامل و حداکثری دارد و برای رسیدن به نقطه مطلوب، این استقلال کامل نیاز است، در حالی که اکنون شاید استقلال حداقلی هم در قوه قضائیه وجود نداشته باشد.

رئیس کل دادگستری استان قم اظهار کرد: اگر رئیس قوه قضائیه بخواهد طبق اختیارات خود، دادگاه یک بخش را به دادگستری تبدیل کند، به دلیل وابستگی به قوه مجریه برای جذب نیروی انسانی، قابلیت اجرا نخواهد داشت و این وابستگی‌ها باید از بین برود.

وی گفت: کارکرد یک امر متغیر است و باید در بستر زمان آن را بررسی کرد، لذا در یک دوره کارکرد یک قانون مورد توجه قرار می‌گرفت، باید این کارکرد مورد بازنگری قرار بگیرد و اگر این بازنگری صورت نگیرد، تحول در تشکیلات قضائی محقق نخواهد شد.

خلیلی با تاکید بر حل مشکلات زندانیان مهریه، گفت: اگر در اسناد نکاحیه با یک دستورالعمل بتوانیم مسأله داوری را اضافه کنیم، لازم نیست از ماده ۳قانون محکومیت مالی استفاده کنیم و بسیاری از مشکلات در خصوص زندانیان مهریه حل خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مجید یزدی، معاون فرهنگی دادگستری استان قم نیز در این جلسه گفت: اگر بتوانیم فردی پرکار، پرتلاش، پربازده و در عین حال کم برداشت و کم مصرف باشیم می‌توانیم مورد رضایت امام زمان (عج) قرار بگیریم.

در ادامه، قاضی دیوان عالی کشور گفت: مردم تحمل ندارند که ببینند برخی مال و سرمایه کشور را به تاراج ببرند و باید دانه درشت‌ها و مفاسد اقتصادی برخورد بسیار جدی شود.

حجت‌الاسلام جعفر الهی عنوان کرد: قضاوت یکی از برنامه‌ها و مطالب مهمی است که خداوند آن را برعهده انسان‌های فرهیخته و برجسته‌ای قرار داده است، البته قاضی خوب و بد ممکن است وجود داشته باشد.

وی افزود: قاضی خوب کسی است که بتواند مشکلی را از مردم حل کند و در روایات جایگاه بسیار ارزشمندی برای قضات قائل شده‌اند و پیامبر اکرم (ص) در حدیثی فرموده‌اند که خداوند همراه قاضی است و نمی‌گذارد قاضی از خط درست خارج شود.

الهی بیان کرد: شهید بهشتی در یک موقعیت حساسی سیاسی مسئولیت قوه قضائیه را برعهده داشتند و اکنون در موقعیت حساس اقتصادی، آیت الله رئیسی به عنوان رئیس قوه قضائیه منصوب شده است و مردم از قوه قضائیه انتظار دارند تا با مفسدان اقتصادی برخورد جدی داشته باشد.

وی افزود: مشکلات اقتصادی فشار زیادی را به مردم وارد کرده است و مردم تحمل ندارند که ببینند برخی مال و سرمایه کشور را به تاراج ببرند و باید دانه درشت‌ها و مفاسد اقتصادی برخورد بسیار جدی شود و پیگیری‌ها تا بازگشت بیت‌المال به خزانه کشور ادامه داشته باشد.

همچنین، ابوالفضل سلامی مدیر ارزشیابی کارکنان دادگستری استان قم اظهار کرد: کارکنان دادگستری استان قم با وجود مشغله کاری بسیار زیاد، از سالم‌ترین کارکنان قوه قضائیه در کل کشور هستند.

وی افزود: تکریم ارباب رجوع و کارکنان باید به صورت همزمان و متقابل انجام شود و نیاز است که در کنار تکریم ارباب رجوع، تکریم کارکنان قوه قضائیه نیز مورد توجه قرار بگیرد.

سلامی بیان کرد: با توجه به فشار کاری بالای کارکنان و قضات قوه قضائیه، به نظر می‌رسد که نیاز است تا مشاغل مربوط به قوه قضائیه و دادگستری جزو مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha