• دوشنبه / ۶ خرداد ۱۳۹۸ / ۰۳:۴۱
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 98030602217
  • خبرنگار : 71623

این کالا لوکس نیست!

این کالا لوکس نیست!

دبیر انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین‌آلات سنگین معدنی، ساختمانی و راهسازی گفت: این نوع ماشین‌آلات کالای لوکس محسوب نمی‌شوند و باید جدا از موتورسیکلت و خودرو در نظر گرفته شوند.

عبدالرضا صالحی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد بازار ماشین‌آلات سنگین معدنی، ساختمانی و راهسازی در داخل تأمین می‌شود که ۷۰ درصد قطعات مورد نیاز این تولید نیز از کشورهای دیگر وارد می‌شود.

به گفته وی قطعات حساس همچون موتور، هیدرولیک، محور و لاستیک وارداتی است و تنها فعالیت‌های آهنگری، نقاشی و ساخت شاسی در داخل کشور انجام می‌شود.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین‌آلات سنگین معدنی، ساختمانی و راهسازی با بیان اینکه تولید ما در این صنعت فقط شامل ماشین‌آلات سایز کوچک است، گفت: تکنولوژی ساخت ماشین‌آلات سایز بزرگ هنوز به کشور وارد نشده است و از طرف دیگر بیشتر ماشین‌آلاتی که در معدن استفاده می‌شود، سایز بزرگ هستند که راهی جز واردات آن‌ها وجود ندارد.

تکنولوژی قدیمی واحدهای تولیدی؛ عامل کاهش رغبت شرکت‌های خارجی به همکاری

صالحی با بیان اینکه ماشین‌آلاتی که امکان تولید آن‌ها در کشور وجود داشته حتی به تعداد کم تولید شدند، اظهار کرد: برای مثال شرکت هپکو با همکاری چند شرکت خارجی برخی از ماشین‌آلات را مونتاژ می‌کرد که بعد از لغو برجام و اعمال تحریم‌های آمریکا این شرکت‌ها مجبور به ترک ایران شدند.

وی افزود: از طرف دیگر تکنولوژی قدیمی واحدهای تولیدی باعث می‌شود که کشورهای خارجی رغبت کمتری برای همکاری با ایران داشته باشند. برای مثال در مواردی شرکت‌ها خارجی ناچار هستند چند روز منتظر رسیدن شاسی یک ماشین باشند که این موضوع برای آن‌ها هزینه‌بر است.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین‌آلات سنگین معدنی، ساختمانی و راهسازی تحریم‌های آمریکا و مشکلات مربوط به مبادلات بانکی و کمبود نقدینگی را از جمله مشکلات واحدهای تولید ماشین‌آلات سایز کوچک عنوان کرد و گفت: پیش از اعمال تحریم‌ها کمبود این نوع ماشین‌آلات پیش‌بینی شده بود و فشار ما به دولت این بود که محدودیت‌های واردات برای این نوع کالاهای سرمایه‌ای اعمال نشود، اما با اعمال محدودیتی تحت عنوان تولید داخل از واردات این ماشین‌ها جلوگیری شد.

برنامه‌ای برای رفع ممنوعیت واردات وجود ندارد

وی همچنین با اشاره به اینکه در حال حاضر برنامه‌ای برای رفع ممنوعیت واردات این نوع ماشین‌آلات وجود ندارد، تصریح کرد: ماشین‌آلات سنگین معدنی، ساختمانی و راهسازی کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای هستند و کالای لوکس محسوب نمی‌شوند. بنابراین خواسته ما از دولت این است که این نوع ماشین‌آلات را از خودرو و موتورسیکلت جدا بدانند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین‌آلات سنگین معدنی، ساختمانی و راهسازی با بیان اینکه وضعیت بازار نشان می‌دهد نیاز مشتریان تأمین نشده و تولید کمتر از نیاز بازار است، اظهار کرد: باید به این موضوع نیز توجه شود که برخی از ماشین‌آلات سنگین در معادن در آینده نزدیک زمین‌گیر می‌شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۸-۰۳-۰۶ ۰۸:۱۰

موتور سیکیلت 125 چینی کالای لوکس حساب میشه و باید دقت کنیم که حتما قیمتش به قیمت پراید برسه مردم حواسشون باشه . اینم از دبیر انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین‌آلات سنگین معدنی، ساختمانی و راهسازی واقعا به شعور همچین آدمی باید احسنت گفت .

avatar
۱۳۹۸-۰۳-۰۶ ۱۲:۵۹

رانتهای مخالف تولید داخل و موافق واردات و دلال هم، چنین نظری دارند.متاسفانه دوستان به جای توانمند ساختن شرکتهای داخلی فقط و فقط به واردات محض و مصرف گرایی فکر می کنند.