به گزارش ایسنا، سعید رسولی در نشست خبری در تبریز اظهار کرد: نرخ قیمت قطار حومهای تبریز در مسیر «دانشگاه شهید مدنی آذربایجان» پنج سالی است که تغییری نکرده؛ از این رو تصمیم گرفتهایم قیمتها را در این مسیر متعادل نگه داریم.
وی با بیان اینکه راه آهن آذربایجان نخستین راه آهن برخوردار از خط برقی است، اظهار کرد: راه آهن آذربایجان طولانی ترین خط ریلی را در مناطق ۲۲ گانه کشور داشته و از سویی نیز تنها راه آهن دارای دو مرز بین المللی است.
وی افزود: تکمیل خط آهن تبریز_ میانه تا بستانآباد پیشرفت قابل توجهی داشته و در سالجاری تا بستانآباد بهرهبرداری میشود، اضافه کرد: با احداث این خط ریلی شش ساعت از زمان سفر کوتاه شده و مطلوبیت سفر ریلی را افزایش میدهد؛ امیدواریم با تزریق منابع سرعت پروژه بالاتر برود.
وی با بیان اینکه توسعه حمل و نقل ریلی مصداق کامل اقتصاد مقاومتی است، عنوان کرد: توسعه شبکه ریلی در اقتصاد کشور بسیار حائز اهمیت بوده و علاوه بر اینکه منجر به کاهش تلفات جادهای و کاهش مصرف سوخت میشود؛ بلکه در کاهش آلودگی زیست محیطی و ترافیک شهری نیز بسیار موثر است.
وی گفت: مذاکراتی که با راه آهن ترکیه داشتیم کارهای عمرانی قطار تهران- آنکارا در حال انجام است و به زودی این قطار مجددا راهاندازی میشود.
رسولی در خصوص آخرین وضعیت پرونده حادثه قطار تبریز _مشهد، گفت: هنوز حکم قطعی این پرونده صادر نشده و در مرجع قضایی رسیدگی میشود.
وی با اشاره به امضای تفاهم نامه خرید دستگاه واگن مسافری تولید داخل توسط بخش خصوصی، افزود: تفاهمنامهای به ارزش حدود دو هزار میلیارد تومان برای تولید هزار دستگاه انواع واگن و لکوموتیو با تولیدکنندگان داخلی منعقد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت بهرهوری در شرکت راهآهن، متذکر شد: برای دستیابی به رشد و توسعه نباید به منابع و ظرفیتسازی جدید فکر کرد؛ بلکه باید بررسی کرد چهقدر از ظرفیتهای موجود استفاده میشود؛ به عنوان مثال در شبکه، زیرساخت، ناوگان و سایر حوزههای راه آهن ظرفیتهای زیادی وجود دارد که باید عملیاتی شوند.
وی همچنین در خصوص اتصال خط ریلی ایران به ارمنستان ادامه داد: اتصال خط ریلی جلفا به مرز نوردوز توسط منطقه آزاد ارس در دست مطالعه است.
وی با اشاره به وجود ۱۱ هزار کیلومتر طول خط آهن در کشور، اظهار کرد: خط آهن کشور دارای خطوط یک خطه و دو خطه و سه خطه است که مجموعاً ۱۳ هزار خطوط میشود.
وی در خصوص آمار جابهجایی مسافران در سال گذشته، خاطرنشان کرد: سال گذشته ۲۴ میلیون نفر مسافر و ۵۰ میلیون تن بار از طریق خط آهن کشور جابه جا شده که رشد قابل توجهی داشته است.
رسولی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بازدید خود از راه آهن آذربایجان، گفت: با بهره برداری از مرحله اول طرح توسعه سالن ایستگاه مسافری راه آهن تبریز، فضای این راهآهن به دو هزار و 900 متر مربع افزایش یافت؛ به طوریکه پیش از بهره برداری از این طرح فضای این سالن حدود یک هزار و 200 متر مربع بود که با اجرای عملیات توسعه آن یک هزار و 700 متر مربع به آن اضافه شد.
وی افزود: مرحله دوم توسعه سالن این ایستگاه نیز با 800 متر مربع در حال انجام است که در آینده نزدیک به فضای این ایستگاه اضافه می شود.
وی همچنین با اشاره به تعمیر دپوی لوکوموتیو راه آهن آذربایجان، گفت: این محل از سوی شرکت مپنا بازسازی و نوسازی شده که برای بازسازی آن حدود چهار میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.
انتهای پیام
نظرات