به گزارش ایسنا، بعد از آنکه دو فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس ۸ به فاصله کوتاهی از هم سقوط کرده و در مجموع موجب کشته شدن ۳۴۶ نفر مسافر و خدمه پروازی شدند، تمامی ایرلاینها و شرکتهای هواپیمایی تصمیم گرفتند که تا اطلاع ثانوی و زمانی که علت دقیق سقوط این نوع خاص از هواپیما معلوم و مشخص نشود، تمامی بوئینگهای ۷۳۷ مکس موجود و فعال در خطوط پروازی خود را زمین گیر کرده و پرواز آنها را به حالت تعلیق دربیاورند.
حالا به تازگی اخبار و گزارشهای جدیدی در رسانهها منتشر شده است که احتمال دیگری را برای سقوط دو فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس روی مطرح کرده و میز قرار داده است و آن نیز برخورد یک پرنده با این هواپیماها بوده است.
البته شرکت هواپیماسازی بوئینگ این احتمال و گزینه برخورد پرنده به عنوان علت بهم خوردن تعادل و کنترل از دست خلبان و سقوط هواپیما را رد و تکذیب کرده و به گفته متخصصان فنی و مهندسانش میگوید که این احتمال بسیار بعید به نظر میرسد و اصابت یک پرنده با هواپیما آنقدر نمیتواند مشکل ساز باشد که علت سقوط هواپیما شود.
بیشتر از دو ماه پیش بود که دومین هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ مکس ۸ تنها ۱۳ دقیقه بعد از بلند شدن از زمین که به نایروبی، پایتخت کنیا در حال پرواز بود، سقوط کرد و تمامی ۱۵۷ سرنشین آن کشته شدند. این دومین سانحه مرگباری بود که دقیقاً به فاصله چند ماه، برای این هواپیمای جدید و پیشرفته اتفاق میافتاد. بعد از این اتفاق، تمامی ایرلاینهای جهان تصمیم گرفتند که به ادامه فعالیت این نوع خاص از هواپیما پایان دهند و به طور موقت پرواز آن را به حالت تعلیق دربیاورند. هنوز هم با اینکه بسیاری از شرکتهای هواپیمایی در جهان تعداد زیادی از این هواپیما را در خطوط فعال خود در اختیار دارند، بوئینگ ۷۳۷ مکس زمین گیر شده است.
لازم به ذکر است که هم اکنون ۳۸۷ فروند هواپیمای بوئینگ در فرودگاههای سراسر جهان زمین گیر شده و تا اطلاع ثانوی مجوز پرواز نخواهند داشت.
بوئینگ در ابتدا علت حادثه را یک نقص نرم افزاری اعلام کرد و در تلاش بود تا با ارائه یک بهروزرسانی نرم افزاری آن را برطرف کند اما نتایج پژوهشهای متخصصان سازمان هوانوردی فدرال آمریکا نشان میداد که سیستم اتوماتیکی که در دماغه هواپیما برای جلوگیری بالا رفتن هواپیما بهکار رفته، در شرایط بخصوصی کنترل هواپیما را از دستان خلبانان خارج کرده و موجب حرکت سریع رو پایین و در نهایت سقوط آن شده است.
نتایج بررسیهای اولیه سازمان هوانوردی فدرال آمریکا با همکاری شرکت سازنده این هواپیما یعنی بوئینگ، پیشتر نشان میداد که سیستم جدیدی که از سنسورهای پیشرفته در نوک دماغه جت بهکار برده شده، موجب سقوط آن شده است. این بدان معناست که سنسورهای موجود در دماغه هواپیما احتمالاً به دلیل مشکلات نرمافزاری اطلاعات نادرستی به سیستم مرکزی هواپیما مخابره کرده و این بدان معناست حتی در زمانی که خلبان کنترل و هدایت هواپیما را بر روی اتو پایلوت (هدایت خودکار و اتوماتیک) میگذارد، این سنسورهای موجود در سیستم جدید، سر هواپیما را به سمت پایین میکشانند و این امر موجب میشود کنترل جت برای خلبان دشوار شود و به سرعت سقوط کند. همین امر موجب شد که اندونزی سفارش این نوع از هواپیما از شرکت بوئینگ را لغو کند و از مسئولان و مدیران آن درخواست بررسی دقیق و تحقیقات ویژه کند تا این غول هواپیماسازی از تکرار چنین حوادث ناگواری جلوگیری به عمل بیاورد.
انتهای پیام
نظرات