به گزارش ایسنا، از آنجایی که دو فروند هواپیمای مدل بوئینگ ۷۳۷ مکس در چند ماه اخیر بدون هیچ دلیل معلوم و مشخصی سقوط کرده و تمامی سرنشینان آن نیز کشته شده و از بین رفتهاند، بسیاری از کشورها و ایرلاینهای جهان پرواز و فعالیت این مدل خاص از هواپیما را ممنوع اعلام کرده و یا به حالت تعلیق درآوردهاند.
با اینکه در بسیاری از کشورها نظیر اتحادیه اروپا، آمریکا، چین، سنگاپور و اندونزی پرواز و ادامه فعالیت این هواپیما را تا اطلاع ثانوی متوقف و ممنوع اعلام کردهاند، شرکت هواپیماسازی بوئینگ در ابتدا گفته بود که این هواپیما احتمالاً تنها یک نقص نرمافزاری دارد و پرواز آن همچنان بلامانع خواهد بود. اما بعد از دومین سقوط، تمامی ایرلاینهای فعال در جهان، پرواز این مدل خاص از هواپیما را در خطوط هوایی خود تا اطلاع ثانوی ممنوع و متوقف اعلام کردند. به گونهای که هم اکنون تمامی هواپیماهای ۷۳۷ مکس موجود در ایرلاینهای سراسر جهان زمین گیر شده و اجازه پرواز نخواهند داشت.
بر اساس گزارشی که رویترز در این باره نوشته است، حالا به تازگی گوردون جاندرو، سخنگوی شرکت آمریکایی بوئینگ، به عنوان یکی از بزرگترین غولهای هواپیماسازی در جهان اعلام کرده است که نقص و مشکل نرم افزاری موجود در هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس ۸ را که دچار دو سانحه هوایی مرگبار و سقوط شده بود، در شبیه ساز یا سیمولاتور آن به طور کامل برطرف کردهایم.
وی در ادامه سخنانش افزود: برطرف کردن این مشکل نرمافزاری در سیمولاتور بوئینگ ۷۳۷ مکس به معنای آن خواهد بود که مشکل مذکور در هواپیماهای واقعی نیز برطرف خواهد شد و خلبانان در شرایط مختلف آب و هوایی و همچنین سایر موقعیتهای اضطراری قادر خواهند بود کنترل اوضاع و هواپیمای مربوطه را در دست بگیرند و از سقوط و بروز هر گونه حادثه هوایی مرگبار جلوگیری به عمل بیاورند.
بیشتر از دو ماه پیش بود که دومین هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ مکس ۸ تنها ۱۳ دقیقه بعد از بلند شدن از زمین که به نایروبی، پایتخت کنیا در حال پرواز بود، سقوط کرد و تمامی ۱۵۷ سرنشین آن کشته شدند. این دومین سانحه مرگباری بود که دقیقاً به فاصله چند ماه، برای این هواپیمای جدید و پیشرفته اتفاق میافتاد. بعد از این اتفاق، تمامی ایرلاینهای جهان تصمیم گرفتند که به ادامه فعالیت این نوع خاص از هواپیما پایان دهند و به طور موقت پرواز آن را به حالت تعلیق دربیاورند.
بوئینگ در ابتدا علت حادثه را یک نقص نرمافزاری اعلام کرد و در تلاش بود تا با ارائه یک بهروزرسانی نرم افزاری آن را برطرف کند اما نتایج پژوهشهای متخصصان سازمان هوانوردی فدرال آمریکا نشان میداد که سیستم اتوماتیکی که در دماغه هواپیما برای جلوگیری بالا رفتن هواپیما بهکار رفته، در شرایط بخصوصی کنترل هواپیما را از دستان خلبانان خارج کرده و موجب حرکت سریع رو پایین و در نهایت سقوط آن شده است. نتایج بررسیهای سازمان هوانوردی فدرال آمریکا با همکاری شرکت سازنده این هواپیما یعنی بوئینگ، پیشتر نشان میداد که سیستم جدیدی که از سنسورهای پیشرفته در نوک دماغه جت بهکار برده شده، موجب سقوط آن شده است. این بدان معناست که سنسورهای موجود در دماغه هواپیما احتمالاً به دلیل مشکلات نرمافزاری اطلاعات نادرستی به سیستم مرکزی هواپیما مخابره کرده و این بدان معناست حتی در زمانی که خلبان کنترل و هدایت هواپیما را بر روی اتو پایلوت (هدایت خودکار و اتوماتیک) میگذارد، این سنسورهای موجود در سیستم جدید، سر هواپیما را به سمت پایین میکشانند و این امر موجب میشود کنترل جت برای خلبان دشوار شود و به سرعت سقوط کند. همین امر موجب شد که اندونزی سفارش این نوع از هواپیما از شرکت بوئینگ را لغو کند و از مسئولان و مدیران آن درخواست بررسی دقیق و تحقیقات ویژه کند تا این غول هواپیماسازی از تکرار چنین حوادث ناگواری جلوگیری به عمل بیاورد.
انتهای پیام
نظرات