پوریا محمدیان یزدی در گفتوگو با ایسنا در پاسخ به این سوال که آیا با افزایش قیمت سوخت و سهمیهبندی آن نرخ کرایه تاکسیها افزایش مییابد، اظهار کرد: در سهمیهبندی سوخت که سال ۸۶ انجام شد، طبق دستهبندیهای صورت گرفته برای تاکسیها، آژانسهای، وانت بارها و چند طیف دیگر سهمیه جداگانه دیده شده بود و بعضاً مشکلاتی در این زمینه پیش آمد و سهمیه سوخت تخصیصی به آنها در جای درست به کار گرفته نشد.
وی ادامه داد: به دلیل اینکه شناسایی و ساماندهی ناوگان بهصورت کامل زیر نظر مدیریت شهری صورت نگرفته بود، همچنین مجوز فعالیت از شهرداریها را نداشتند، اگر سهمیهای هم تعلق میگرفت، مشخص نبود که آیا از سهمیه درست استفاده میشود یا خیر؟ بنابراین سعی داریم در سهمیهبندی جدید، سهمیهبندی سابق را آسیبشناسی کنیم و نقش حمایتی خود را با توجه به قیمتهای جدید روی ناوگان حمل و نقل عمومی داشته باشیم.
دبیر شورای عالی ترافیک کشور با بیان اینکه هنوز سهمیه درنظر گرفته شده مشخص نیست، اظهار کرد: سهمیهبندی هنوز تعیین تکلیف نشده است و تا زمانی که دولت خط و خطوط را مشخص نکرده باشد، ما در رده کارشناسی سناریوهای مختلف را بررسی میکنیم اما چنانچه سهمیهبندی انجام شود، پیشنهاداتی در دستور کار داریم. پیشنهادات در کمیتههای تخصصی نیز بررسی میشوند که یا قیمتها افزایش نیابد یا اگر افزایش یافت در حداقل ممکن داشته باشد.
محمدیان در ادامه به افزایش قیمت کرایههای ناوگان حمل و نقل عمومی اشاره کرد و گفت: قیمت کرایههای حمل و نقل عمومی در تهران در ابتدای سال ۹۸، ۲۰ درصد افزایش قیمت داشته است. این افزایش قیمت نیز بر اساس مصوبه شورای شهر بود که مورد تأیید فرمانداری نیز قرار گرفت. در حقیقت بنا بر این بود که تورم سال ۹۶ و ۹۷ محاسبه شود و ماکسیمم عدد به دست آمده از ۲۰ درصد بیشتر نشود. لذا افزایش قیمتی که در تهران اتفاق افتاد با توجه به ظرفیتهای قانونی شوراها و تأیید فرمانداری بود.
دبیرشورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور با بیان اینکه قصد داریم در حوزه حمل و نقل عمومی با توجه به مشخص شدن قیمت بنزین، افزایش نرخ کرایه رخ ندهد، اظهارکرد: در این افزایش قیمتی که در حال حاضر در حوزه حمل ونقل عمومی اتفاق افتاده اصلاً بحث سهمیهبندی مطرح نبوده است. این افزایش قیمت مربوط به رشد قیمتها و تورم در جامعه است. رانندگان تاکسی هم تفاوتی با کارمند یا کارگری که حقوقش افزایش پیدا کرده است، ندارند. همچنین قیمت قطعات یدکی نیز افزایش یافته است بنابراین با توجه به تورمی که در سال ۹۷ داشتیم باید این تورم در درآمد راننده تاکسی نیز لحاظ شود. از همینرو شورا بررسی کرده است و در نهایت به این جمعبندی افزایش ۲۰ درصدی رسیدهاند.حال اگر سهمیهبندی بنزین یا افزایش قیمت بنزین مطرح شود، ما دوباره این موضوع را بررسی خواهیم کرد.
وی در پاسخ به این سوال که برای تقویت سیستم حمل ونقل عمومی چه اقدامی باید صورت بگیرد، گفت: بحث نوسازی ناوگان تاکسیرانی به تعهدات خودروساز مربوط میشود. دولت اعتبار را در نظر گرفته است اما طرف حساب اصلی ما در بحث نوسازی تاکسیها دو شرکت خودروسازی داخلی هستند. اتحادیه تاکسیرانی نیز با این خودروسازان مذاکراتی برای انجام تعهداتشان انجام داده است اما وقتی بخش قابل توجهی از صنعت در انجام تعهدات خود به بازار رسمی کشور با مشکل روبرو است، قاعدتاً ما هم به عنوان بخشی از این بازار و به عنوان حمل ونقل عمومی و یکی از مشتریهای خودروسازان، دچار مشکل میشویم. اگر خودروسازان به تعهدات خود عمل کنند، میتوانیم به درصد قابل توجهی از پروژه نوسازی خود عمل کنیم.
محمدیان در ادامه به ارائه تسهیلات به رانندگان تاکسی اشاره کرد و گفت: به دنبال این هستیم که راهکارهای دیگری نیز در خصوص ارائه تسهیلات به تاکسیداران ارائه دهیم و در کمیسیونهای تخصصی در دولت نیز این موضوع را دنبال میکنیم. بخشی از این راهکارها در خصوص تغییر ضوابط داخلی است. به عبارت دیگر به دنبال این هستیم که خودروی صفر کیلومتر را وارد ناوگان تاکسیرانی نکنیم. در حقیقت اگر ناوگانی تا پنج سال عمر داشت و دارای معاینه فنی متناسب با خود و کیلومتراژ کارکرد آن پایین بود با هماهنگی شهرداری و سازمان تاکسیرانی، به مراکز شمارهگذاری معرفی و وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شود.
وی ادامه داد: پیشنهاد ما این است که به جای اینکه خودروی صفر کیلومتر وارد ناوگان شود، خودروهای یک تا پنجساله که شرایط خاص را دارا هستند وارد ناوگان شوند و رانندگان به جای اینکه به طورمثال ۹۰ میلیون تومان هزینه خودروی صفر کیلومتر پرداخت کنند با پرداخت هزینه ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان و اخذ تاییدات لازم برای خودروی یک تا پنج ساله این خودروها را وارد ناوگان کنند سپس رنگ خودرو را به رنگ تاکسی تغییر دهند و پلاک آن نیز "ت" شود که البته این طرح در حد پیشنهادی است که به دولت ارائه دادهایم.
دبیرشورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور خاطرنشان کرد: ما مدلهای مختلفی را به عنوان پیشنهاد به دولت ارائه کردیم و در حال بررسی آنها هستیم تا معطل خودروساز برای ورود خودرو به ناوگان نشویم. وظیفه ما جوانسازی سن ناوگان تاکسیرانی است بنابراین چون محدودیتها در این زمینه بسیار زیاد است ما شرایط مختلف را بررسی خواهیم کرد تا معطل خودروساز نشویم و ناوگان را جوانسازی کنیم.
انتهای پیام
نظرات