• چهارشنبه / ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۲:۲۴
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 98021105964
  • خبرنگار : 71577

یک اقتصاددان:

گرانی خودرو به دلار ربطی ندارد/ ‌می‌خواهند بازار را‬ آشفته کنند

گرانی خودرو به دلار ربطی ندارد/ ‌می‌خواهند بازار را‬ آشفته کنند

علیرغم ثبات نسبی در قیمت ارزهای خارجی، قیمت خودروها روندی افزایشی را تجربه می‌کند؛ افزایش قیمتی که یک اقتصاددان ارتباط آن را با دلار منتفی می‌داند و معتقد است که برخی دست‌اندرکاران و شرکت‌های خودروسازی، خود سیاست آشفته کردن بازار خودرو را در پیش گرفته‌اند.

به گزارش ایسنا، افزایش قیمت خودرو در کشور از آن دست مقولاتی است که در ماه‌های گذشته بسیار محل ابهام و بحث بوده است. در شرایطی که قیمت دلار برای ماه‌ها ثابت بوده است و حتی نسبت به قیمت اوجی که داشته، ماه‌هاست که کاهش چشمگیری یافته است، قیمت خودرو همچنان بالا است و روند افزایشی آن ادامه هم دارد.

در این رابطه علی خاکساری رفسنجانی - عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی - با اشاره به افزایش اخیر قیمت خودروهای داخلی درباره دلایل این مسئله و احتمال تاثیرپذیری آن از افزایش قیمت دلار اظهار کرد: افزایش قیمت خودرو هیچ ارتباطی به گرانی دلار ندارد. کمااینکه دلار در ماه‌های گذشته نرخ ثابتی داشته اما قیمت خودرو همچنان در حال افزایش است. حتی افزایش ناگهانی قیمت‌ها در گذشته هم ربطی به دلار نداشت.

خاکساری رفسنجانی با بیان اینکه برخی دست‌اندرکاران و شرکت‌های خودروسازی سیاست آشفته کردن بازار خودرو را در پیش گرفته‌اند، ادامه داد: اصلی‌ترین عوامل آشفته کردن بازار خودرو، شورای سیاست‌گذاری خودرو و سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان هستند. شورای سیاست‌گذاری خودرو متشکل از خودروسازان و قطعه‌سازان است که منافع شخصی خود را دنبال می‌کنند. از سوی دیگر سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و وزارت صنعت هم به شدت تحت تأثیر خواسته‌های سیاست‌گذاران خودروسازی قرار دارند و به جای اینکه به فکر منافع کلان باشند، صرفاً به منافع خود فکر می‌کنند.

تولید ساده‌ترین کاری است که می‌شود انجام داد

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با تاکید بر اینکه خودکفایی در صنعت مفهوم غلطی است، بیان کرد: آن زمانی که خودروسازان این شعار را مطرح کردند دانسته یا نادانسته صنعت خودروسازی و چه بسا چه کل صنعت را به این گرداب فعلی وارد کردند.

وی ادامه داد: واقعیت این است که تولید ساده‌ترین کاری است که می‌شود انجام داد. اتفاقاً در حال حاضر بیشترین نگرانی در دنیا بابت بازاریابی برای فروش محصولات است، نه تولید آن. در حالی که در کشور ما تولید را به مسئله سخت و مهمی تبدیل کرده‌اند که امروز نتیجه آن را می‌بینیم.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه خودروی پراید که می‌گویند ۱۰۰ درصد قطعات آن را خودمان تولید می‌کنیم، در واقع ۹۰ درصد آن به خارج وابسته است، گفت: این قضیه مانند وابستگی صنایع پتروشیمی ژاپن است که علی‌رغم مستقل بودن کاملاً به نفت ایران وابسته است.

او با تاکید بر ضرورت وجود بازار رقابتی برای بهبود کیفیت و قیمت کالاهای تولید شده نیز اظهار کرد: چون در حوزه خودرو بازار رقابتی وجود ندارد و مبنا بر اجحاف بر مصرف‌کننده گذاشته شده است، کوچک‌ترین مسئله‌ای در واردات باعث فشار بر تولید می‌شود.

انحصار تولید به انحصار قطعه‌سازی تبدیل شده است

خاکساری رفسنجانی معتقد است مشکلات خودروسازی از انحصار تولید خودرو به انحصار قطعه‌سازی تغییر کرده است و عده‌ای انگشت شمار انحصار ورود یا تولید این قطعات را برعهده گرفته‌اند که قطعات بی‌کیفیت را از چین وارد می‌کنند یا خود، آنها را با کیفیت پایین می‌سازند.

وی با تاکید بر اینکه وزارت صنعت هم تحت تأثیر قطعه‌سازان قرار گرفته است، بیان کرد: واقعیت این است که در حال حاضر قطعه‌سازان در حال بلعیدن خودروسازان هستند آنها در مواقع خاص قطعات را به تولیدکننده نمی‌دهند تا حداکثر منافع خود را تأمین کنند.

این استاد دانشگاه در ادامه راهکار برون رفت از این شرایط را باز کردن درهای کشور برای واردات خودرو ارزیابی کرد و ادامه داد: در حوزه خودروسازی هیچ تحریمی وجود ندارد و آنهایی که دم از تحریم خودرو می‌زنند، خود دلالان خودرو و دلالان تحریم هستند. ما در حال حاضر می‌توانیم از هر کشوری بهترین قطعات و خودروها را وارد کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۸-۰۲-۱۱ ۱۳:۰۹

آقا مردم و نفهم فرض نکنید . ...تا جائی که میتونن ماشین رو گرون میکنن تا سود وزیر و مدیران خودرو ساز بیشتر بشه . وگرنه مردم عادی که نمیرن برا این آشغالا این همه پول بدن . یه نمونه اش شرکت کرمان موتور که تو همین ده روز گذشته 35 میلیون تومان قیمت جک S3 گرون کرده . یعنی هیچ کسی نیست که جلوی اینا رو بگیره . چون همش مربوط به خودشونه

avatar
۱۳۹۸-۰۲-۱۱ ۱۷:۳۸

گرانی این گاری ها فقط به انحصاری بودن آن ربط دارد. فکر می کنید وزیر صنعت طرف مردم هست یا طرف خودروسازان ببخشید گاری سازان؟ شایدم وزیر صنعت منافع شخصی در گرانی گاری در ایران دارد.

avatar
۱۳۹۸-۰۲-۱۱ ۲۲:۱۸

دولت مدیریت بلد نیست وگرنه کدوم بازار اشفته نیست که خودرو نباشه مسکن- ارز -طلا -کالاهی دیگر حتی خوراکی....

avatar
۱۳۹۸-۰۲-۱۲ ۱۱:۱۴

آقای نوبخت در خصوص بسته ای ارائه نمیدهند آیا ؟