مهدی نوری در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه زنگ خطر کم شدن دید و بازدیدها چند سالی است که به صدا در آمده است، بیان کرد: یکی از علتهای کم شدن صله رحم، مشکلات موجود اقتصادی است که با مدیریت نادرست خانوادهها این مسئله شدت بیشتری پیدا کرده است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر برخی از فرزندان ما اقوام درجه یک خود مانند عمو، دایی، خاله و عمه را نیز نمیشناسند، اضافه کرد: کم شدن دید و بازدیدها موجب شده تا افراد از یکدیگر تنها یک اسم را بشناسند و هیچ گونه ارتباطی باهم نداشته باشند که این مسئله آسیبهای اجتماعی بسیاری را به فرزندان و جامعه وارد میکند.
نوری با تاکید براینکه خانوادهها در شرایط فعلی باید رفتارهای سختگیرانه خود را ترک کنند، ادامه داد: چشم و هم چشمیها در حال حاضر شرایط را سختتر میکند و موجب میشود تا فاصلهها از این چیزی که وجود دارد بیشتر شود.
به گفته وی، باید رفتارهای تجمل گرایی از سمت خانوادهها از بین برود و برای دید و بازدید با اقوام و برقراری ارتباطات اجتماعی به دنبال آماده کردن شام و نهارهای تجملاتی نباشند و تلاش کنند تا شرایط را آسان بگیرند و به طور قطع با این رفتارها دید و بازدیدها افزایش پیدا میکند.
این جامعه شناس با اشاره به اینکه در این رابطه باید کارکردهای اصلی فرهنگی در جامعه نیز تقویت شود، عنوان کرد: نهادهای فرهنگی باید به طور جدی در این زمینه ورود پیدا کنند و دیدگاه رسانههای ملی نیز باید تغییر کند و از بیان مسائل منفی خودداری شود.
وی با بیان اینکه خانوادهها الگوپذیری زیادی از رسانه ملی دارند، عنوان کرد: متأسفانه بسیاری از فیلمها و برنامههای تلویزیونی در رابطه با مسائلی مانند خیانت، کلاهبرداری و…پخش میشوند که این مسائل به طور ناخودآگاه در ذهن مردم جامعه اثر میگذارد و بیان بیش از حد مشکلات جامعه، آسیبهایی را با خود به همراه دارد.
نوری با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش نیز در این حوزه باید بسیار جدیتر فعالیت کند، افزود: باید در همان ابتدا به دانش آموزان آموزش داده شود که به دنبال تجملگرایی نباشند تا ساده زیستی برای نسل آینده نهادینه شود.
انتهای پیام
نظرات