• جمعه / ۱۷ اسفند ۱۳۹۷ / ۰۱:۰۹
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 97121608714
  • خبرنگار : 71424

بسته «برنامه مدرسه شاد» تهیه شود

بسته «برنامه مدرسه شاد» تهیه شود

مدیرکل اسبق فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مدارس از طراوت و سرزندگی برخوردار نیستند، گفت: امور تربیتی باید بسته برنامه مدرسه شاد را آماده و با کمک مؤلفه‌های فعال در مدرسه عملیاتی کند. این طرح مدارس را که خانه دوم دانش‌آموزان است به یک فضای دوست‌داشتنی و قابل تحمل تبدیل خواهد کرد.

ابراهیم محمدی در گفت‌وگو با ایسنا ضمن مرور مشکلات موجود مدارس در زمینه امور تربیتی بر ضرورت وجود شادابی و سرزندگی در مدارس تاکید و اظهار کرد: واقعیت این است که مدارس ما از طراوت و سرزندگی برخوردار نیستند. مدرسه شاد که حق طبیعی دانش‌آموزان است باید با هم‌اندیشی عوامل دست‌اندرکار و با محوریت پرورشی محقق شود.

وی افزود: بسته برنامه مدرسه شاد را باید امور تربیتی آماده و با کمک مؤلفه‌های فعال در مدرسه عملیاتی کند. اجرای این طرح مدارس را که خانه دوم دانش‌آموزان است به یک فضای دوست‌داشتنی و قابل تحمل تبدیل خواهد کرد. در قالب این طرح فضای مبلمانی، بصری و شنیداری مدرسه بهبود می‌یابد و برای دانش‌آموزان تحمل پذیر خواهد شد.

مدیرکل اسبق فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه دراین میان استفاده از محصولات جشنواره‌های هنری اعم از نمایشی، آوایی، دستی و تجسمی بخشی از مؤلفه‌های مدرسه شاد است.

محمدی ادامه داد: مردم امنیت تربیتی و روانی، محیطی و برنامه‌ای را نخستین عامل در انتخاب مدرسه می‌دانند و از سر علاقه و نیاز مشارکت می‌کنند. تجربه نشان داده است مردم از مدارسی که برنامه پربار و فعالیت متناسب و خدمات علمی وفرهنگی مناسب داشته و ازکارگزاران دغدغه‌مند ودلسوزی برخوردار باشند بیشتر استقبال می‌کنند. شایسته است امور تربیتی با مطالعه و تولید بسته برنامه هدفمند و شناسایی، تشویق و نظارت بر مدارس فرهنگی و آموزشی در توسعه و برندسازی پیشگام شود.

وی با اشاره به اینکه امور پرورشی نمی‌تواند و نباید چتر خود را محدود به مدرسه و ساعت رسمی و اداری کند، اظهارکرد: کار پرورشی رصد و تقویت هر فعالیتی است که منجر به رشد فرهنگی و اجتماعی دانش آموزان می‌شود. شناسایی، مشارکت و تقویت سمن‌های مختلف مذهبی، اجتماعی و…یکی از این راه‌هاست.

مدیرکل اسبق فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش افزود: در کشور ما به برکت فرهنگ اصیل اسلامی و ایرانی، ده‌ها هزار محفل قرآنی، هیئت دانش آموزی و… وجود دارد. هدفمند سازی، تقویت و توسعه این قبیل مجموعه‌های خود جوش و مردمی دانش آموزی یکی از مهمترین اقدامات تربیتی است.

محمدی ادامه داد: امورتربیتی می‌تواند با شناسنامه‌دار کردن و معرفی و تبلیغ رسانه‌ای این قبیل حرکت‌ها را به عنوان مدلی در همگرایی و مشارکت معنوی و اجتماعی معرفی کند. در این میان استفاده از مربیان و معلمان علاقه‌مند بویژه بازنشستگان فرهنگی در کسوت افسران افتخاری تربیتی می‌تواند حرکتی ماندگار در تعمیم چتر تربیتی به فضاهای غیر رسمی و استفاده از ظرفیت صدها هزار فرهنگی فعال و یا بازنشسته باشد.

وی با تاکید بر اینکه منابع انسانی اصلی‌ترین سرمایه پرورشی است، گفت: این سرمایه در دوره پس از احیای معاونت پرورشی، گرفتار نابسامانی و در سامان دهی با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده است. ضعف برنامه‌ریزی در تدوین نظام آموزشی مناسب با نیازهای شغلی و مهارتی مربیان تربیتی این بی‌سامانی را غیر قابل تحمل کرده است. علاوه بر این تغییرات مکرر و اعمال برنامه‌های سلیقه‌ای بویژه در پوشش برخی از طرح‌ها مثل طرح بازنشستگی زودهنگام و خروج و مهاجرت شمار زیادی از نیروهای کارآمد فشار را بر پرورشی شدت بخشیده است.

مدیرکل اسبق فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش، آموزش و پرورش را حلقه ارتباط مردم وحاکمیت دانست و اظهارکرد: این نهاد بزرگ فصل مشترک مردم وحاکمیت در تربیت عناصر مسئولیت شناس، قانون مدار و اجتماعی است. در این میان بخش اعظم مطالبات و انتظارات متوجه امور پرورشی در برنامه‌سازی، مدیریت و اجراست. این مهم بیش از هر چیز ارتباط مردمی و استوار سازی آن را اجتناب ناپذیر می‌کند.

محمدی افزود: اصل مردمی‌سازی آموزش وپرورش زمینه‌ای است برای حضور و نقش آفرینی و مشارکت مؤثرتر در برنامه و فعالیت‌های تربیتی. به نظر می‌رسد کلید حل بسیاری از مشکلات پیدا و پنهان دستگاه تعلیم و تربیت بی ارتباط با مردمی‌سازی نیست. نتیجه مشارکت برنامه‌ای در فرایند فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی دانش‌آموزی در دستان امورتربیتی است.

وی تاکید کرد: اگر امور تربیتی باب مفاهمه مردمی را باز و زمینه مشارکت آنان را در فرصت فعالیت‌های عبادی، اجتماعی، مهارتی، سلامت و ورزش و … فراهم کند، بسیاری از مشکلات حل و دغدغه‌های دست و پاگیر مرتفع خواهد شد.

مدیرکل اسبق فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش بر ضرورت شناسایی، جذب عناصر توانا، مدیر و خوش فکر در زمینه مسائل آموزش و پرورش در قالب مأموریت‌های یک تا سه ساله تاکید کرد و گفت: لازم است امکان استفاده از ظرفیت‌های فکری و تجربی استان‌ها فراهم و از سایه انداختن فضای پایتختی بر بخشنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی پیشگیری شود،. این اقدام ضمن طراوت‌بخشی و چابک‌سازی ستاد در برنامه‌ریزی و فعالیت‌ها از رسوب نیرو پیشگیری خواهد کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha