• دوشنبه / ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ / ۱۰:۵۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 97121306648
  • خبرنگار : 71496

تظاهرات شبانه الجزایری‌ها در مخالفت با کاندیداتوری بوتفلیقه و فراخوان برای نافرمانی مدنی

تظاهرات شبانه الجزایری‌ها در مخالفت با کاندیداتوری بوتفلیقه و فراخوان برای نافرمانی مدنی

چند ساعت پس از آنکه عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس جمهوری الجزایر رسما برای کاندیداتوری در انتخابات ۱۸ آوریل ثبت نام و مدارک خود را ارائه کرد، اعتراضات شبانه‌ای در برخی استان‌های این کشور برگزار شد.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، در ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی تصاویری از تظاهرات شبانه در شهرهای مختلف الجزایر با مشارکت صدها تن در مخالفت با پنجمین دور کاندیداتوری او مشاهده شد.

دو تظاهرات بزرگ در میدان‌های "یکم مه" و "باب الواد" در پایتخت الجزایر برگزار شد، شرکت‌کنندگان در این تظاهرات مخالفت خود را با تعهدات سیاسی اعلام شده از سوی بوتفلیقه ابراز داشته و شعارهایی با همین مضمون سر دادند، همچنین درگیری‌های جزئی میان تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی شکل گرفت.

در میدان "اودان" در پایتخت این کشور صدها تظاهرکننده تحصن کرده و شعارهایی در مخالفت با کاندیداتوری بوتفلیقه سر دادند.

ساکنان شهر "جیجل" نیز تظاهرات گسترده‌ای در اعتراض به کاندیداتوری دوباره بوتفلیقه به راه انداختند.

تظاهرکنندگان در سکیکده واقع در شرق این کشور نیز دست به تظاهرات زده و شعارهایی در مخالفت با این مساله سر دادند.

راهپیمایی‌های شبانه‌ای نیز در شهرهای سطیف، برج منایل در نزدیکی پایتخت، تیبازه و وهران در غرب این کشور به صورت خودجوش و بدون دعوت فعالان سیاسی شکل گرفته و شرکت‌کنندگان تعقل را خواستار شدند.

فعالان در عنابه موفق شدند کنترل یک تحصن شبانه در مخالفت با بوتفلیقه را به دست بگیرند و این تحصن در جوی مسالمت‌آمیز و بدون هیچ مشکلی پایان یافت.

در پایتخت و شهرهای بزرگ چند فروند هلی کوپتر موقعیت‌ تظاهرات و راهپیمایی‌های شبانه را تحت کنترل خود داشتند.

عبد الوکیل بلام، یکی از فعالان این جنبش اظهار کرد: راهپیمایی‌های شبانه تضمین نشده‌اند و می‌توانند پیامدهای بزرگی برای کسانی داشته باشند که به دنبال ماجراجویی سیاسی در کشور بوده و بر کاندیداتوری بوتفلیقه پافشاری دارند.

همچنین برخی فعالان در فیسبوک خواستار آغاز یک نافرمانی مدنی در الجزایر از امروز (دوشنبه) تا زمانی شدند که بوتفلیقه به درخواست‌ها پاسخ داده و از کاندیداتوری خود انصراف دهد.

این فرخوان‌ها پس از آن بود که بوتفلیقه درخواست رسمی کاندیداتوری خود را با وجود مخالفت‌های گسترده مردمی ارائه کرد.

او پس از مواجهه با مخالفت گسترده مردم الجزایر، تعهد داد در صورت پیروزی در انتخابات ظرف یک سال انتخابات زودهنگام برگزار و اصلاحات سیاسی را اجرا کند.

خبرگزاری آناتولی ترکیه به نقل از منابعی رسمی گزارش داد، در انتخابات ریاست جمهوری آتی الجزایر که در تاریخ ۱۸ آوریل برگزار خواهد شد، ۱۵ کاندیدا از جمله بوتفلیقه با یکدیگر رقابت می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha