• شنبه / ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ / ۰۹:۵۴
  • دسته‌بندی: کهگیلویه و بویراحمد
  • کد خبر: 97121105339
  • منبع : نمایندگی کهگیلویه و بویراحمد

کشف لاشه دو توله پلنگ ایرانی در چرام

کشف لاشه دو توله پلنگ ایرانی در چرام

ایسنا/کهگیلویه و بویراحمد مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد از کشف لاشه دو توله پلنگ ایرانی در شهرستان چرام خبر داد.

محسن جعفری نژاد بسطامی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، افزود: روز پنجشنبه گذشته نیروهای نمایندگی محیط زیست شهرستان چرام به دنبال دریافت گزارشی مردمی و پس از جست و جو در منطقه آزاد تنگ زرد در پنج کیلومتری روستای "بیدانجیر" لاشه دو توله پلنگ را مشاهده کردند.

وی اظهار کرد: بررسی اطراف محل مرگ توله پلنگ ها و در بررسی اولیه لاشه ها آثاری از گلوله مشاهده نشده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: طی هماهنگی با دامپزشکی شهرستان، نمونه گیری از بافت لاشه ها جهت انجام آزمایش و تعیین علت دقیق مرگ انجام شده است.

جعفری نژاد بسطامی تصریح کرد: محل مرگ توله پلنگ ها در مناطق آزاد واقع شده و تا نخستین منطقه حفاظت شده ۱۰۰ کیلومتر فاصله دارد.

وی ادامه داد: به دلیل کمبود نیروی حفاظتی، چرام با ۱۸۰ هزار هکتار وسعت تنها با دو نیروی محیط بان کنترل می شود که مسلما با این شرایط امکان نظارت و حفاظت از تمامی عرصه های طبیعی این شهرستان میسر نیست با این وجود نقش مشارکت جوامع محلی در حفاظت از محیط زیست و فرهنگ سازی دوچندان می شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: پنجه های دست توله پلنگ ها توسط افراد ناشناس قطع شده است.

کالبد گشایی دو قلاده توله پلنگ در اداره دامپزشکی شهرستان کهگیلویه

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی دامپزشکی استان دکتر سید علی اکبر حسینی» افزود: در راستای نظارت بهداشتی و شناسایی و تشخیص علت مرگ طی مراجعه اداره محیط زیست مبنی بر تلفات دو قلاده توله پلنگ که به گفته محیط بان با وجود سلامت ظاهری، حیوان تلف شده بودند، کارشناسان دامپزشکی دهدشت را بر آن داشت تا علاوه بر اخذ تاریخچه و علایم بالینی، در انتها بر روی لاشه توله‌ها کالبدگشایی انجام دهد تا علت مرگ حیوان مشخص شد.

وی اظهار کرد: در درمان بیماری حیوانات اولین اقدام که باید انجام گیرد بررسی تاریخچه گله یا حیوان و بررسی علایم حیاتی است و بهترین راه که می تواند دامپزشک را به تشخیص بیماری نزدیک کند، عمل کالبدگشایی لاشه و در صورت نیاز ارسال نمونه به آزمایشگاه جهت تشخیص قطعی است که در انتها دامپزشک تصمیم به نحوه درمان کند.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان کهگیلویه اضافه کرد: از همین رو لاشه توله های پلنگ نگون بخت پس از بررسی مراحل اولیه کالبدگشایی انجام و نمونه های آزمایشگاهی تهیه و برای تشخیص آزمایشات سم شناسی و مسمومیت احتمالی به آزمایشگاه مرجع ارسال شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha