حسین شهیدزاده در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه بر اساس آییننامه قانون هوای پاک به ازای هر موتور انژکتوری که وارد بازار میشود یک موتور سیکلت کاربراتوری فرسوده باید از چرخ حمل و نقل خارج شود، اظهار کرد: متاسفانه موتورسازان با لابی و پیشکشیدن مسائل تحریم و مشکلات اقتصادی توانستند وزارت صنعت را تشویق کنند که این موضوع را در هیات دولت مطرح کند و اجرای آیین نامه قانون هوای پاک را به تعویق بیندازند.
وی با اشاره به اینکه اسقاط یک موتور فرسوده حدود ۳۰۰ هزار تومان هزینه دارد، تصریح کرد: یک موتور کاربراتوری بطور میانگین ۱۵ گرم آلودگی به ازای هر کیلومتر پیمایش تولید میکند درحالیکه اگر همان موتورسیکلت مجهز به سیستم سوخترسانی انژکتوری شود، میزان تولید آلودگی آن به زیر دو گرم در هر کیلومتر کاهش پیدا میکند بنابراین تعویق این آییننامه قانونی هزینههای اجتماعی در پی دارد.
سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان اینکه اجرای آییننامه اسقاط موتور سیکلتهای کاربراتوری سبب میشد که در یک دوره چند ساله موتورهای کاربراتوری تهران از چرخه حمل و نقل خارج شوند و دیگر این منبع آلاینده را در پایتخت نداشته باشیم، گفت: اسقاط موتورسیکلتهای فرسوده ربطی به تحریمها ندارد چرا که در حال حاضر برخی از قسمتهای موتورسیکلتهای انژکتوری از خارج از کشور بدون مشکل خاصی وارد میشود. موتورسازان تحریمها را بهانه قرار دادند تا سود بیشتری ببرند و برای اسقاط موتورسیکلتهای فرسوده هزینه نکنند.
شهیدزاده با اشاره به توقف شمارهگذاری موتورسیکلتهای کاربراتوری از سال گذشته اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار موتورسیکلت کاربراتوری شماره گذاری شده در کشور وجود دارد که حدود ۳ میلیون از آنها در شهر تهران تردد میکنند.
بیش از ۵۰ درصد موتورسیکلتهای کاربراتوری تهران فرسوده هستند
سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در پایان با بیان اینکه بر اساس مصوبه ابلاغی آییننامههای اجرایی هوای پاک، بیش از ۵۰ درصد از موتورسیکلتهای کاربراتوری شهر تهران فرسوده هستند، گفت: در صورت عدم اسقاط موتورسیکلتهای فرسوده فعلی، روز به روز بر تعداد آنها افزوده میشود.
انتهای پیام
نظرات