به گزارش ایسنا، غلامعلی حداد عادل در نشست "هماندیشی رؤسای سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی (بعد از انقلاب) "با موضوع "مدرسه تراز تمدن نوین اسلامی، چالشها و راهبردها" که در مدرسه دارالفنون برگزار شد با بیان اینکه خوب بود مدرسه دارالفنون تعطیل نمیشد و در قالب مدرسه به فعالیتش ادامه میداد گفت: مدرسه تراز انقلاب اسلامی یعنی چه؟ باید آن را تعریف کنیم. یک آرمان گرایی منطقی در این عنوان دیده میشود، البته بسیار مهم است که آرزوهای بزرگ داشته باشیم.
وی افزود: بنده پرسشی در زمینه اجرای سندتحول بنیادین مطرح میکنم، "محتوای سند همان مبانی اسلامی آموزشی و تربیتی است، اکنون هفت سال از تصویب آن گذشته است، چه میزان از سند تا کنون اجرا شده است؟ ".
رئیس اسبق سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با بیان اینکه دو راهکار وجود دارد: یک راهکار اجرای همزمان و یکباره و راهکار دوم اجرای برنامهها طبق اولویت بندی است گفت: بنده حدس میزنم آموزش و پرورش اکنون توان اجرای جبههای، گسترده و همزمان سند تحول را ندارد. مسلماً مشکلاتی وجود دارد و کمبود نیرو هم وجود دارد.
حدادعادل ادامه داد: راه دیگر این است که از میان موضوعات مهم یکی را انتخاب کرده و روی آن متمرکز شویم و بتدریج پیش برویم که به اعتقاد بنده آن موضوع مهم برای اصلاح آموزش و پرورش، تربیت معلم است.
وی با اشاره به فعالیت مراکز تربیت معلم برای تربیت نیرو از قبل انقلاب گفت: بعد از انقلاب با وزارت علوم درگیر بودیم و مراکزی که باید برای ما نیرو تربیت میکردند در اختیار وزارت علوم قرار داشت. ما معتقد بودیم تربیت معلم قلب کشور است اما برای آنها مانند دانشگاههای دیگر بود و لاغر و نحیف باقی مانده بود. بسیار تلاش کردیم تا مانند وزارت بهداشت، دانشگاه تربیت معلم زیرمجموعه آموزش و پرورش بیاید. در نهایت طرحی تدوین و مجوز دانشگاه فرهنگیان را از شورای عالی انقلاب فرهنگی گرفتیم اما اکنون جایگاه دانشگاه فرهنگیان کجاست؟.
حدادعادل افزود: طبق آمار مرکز نیروی انسانی آموزش و پرورش تا سال ۱۴۰۰ حدود ۳۲۰ هزار نفر بازنشسته میشوند. فکر نمیکنم ظرفیت دانشگاه فرهنگیان برای این چهار سال بیشتر از ۷۰ هزار تا باشد. میگویند کمبود نیروی باقی مانده را از طریق جذب لیسانسههای دانشگاههای دیگر تأمین کنید و یکسال برایشان دوره آموزشی بگذاریم. بنده هم مخالفم اما چارهای نیست.
وی ادامه داد: اما سالهای گذشته آنقدر تعلل بین دستگاهها شد که پذیرفته شدگان به جای یکسال، یک ماه دوره دیدند و شد همان حق التدریسی قدیم که از خیایان نیرو میگرفتند و میگفتند برو سرکلاس و طوری کار را سمبل کردند. با چنین تربیت معلمی به مدرسه تراز انقلاب اسلامی میرسیم؟.
رئیس اسبق سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با بیان اینکه از آن سو حق التدریس مصیبتی شده است عنوان کرد: نمایندهها هم طرحهایی را تصویب و فشار میآورند حق التدریسی ها و نهضتیها استخدام شوند. حق التدریس ها نمیتوانند معلم بشوند. به چه دلیل یک نهضتی باید به آموزش و پرورش بیاید؟ دلیلی ندارد در انتخاب معلم اینگونه منفعل باشیم. اینها آفتهایی برای تأمین نیروی انسانی است.
وی ادامه داد: ما تربیت نیرو را رها کردهایم و میخواهیم سراغ امور دیگر برویم در حالی که اینگونه، شدنی نیست.
انتهای پیام
نظرات