به گزارش ایسنا، به طور معمول، اتصال سفینهها به ایستگاه فضایی بینالمللی به طور خودکار رخ میدهد. با این حال، خدمه باید همیشه آماده باشند تا در صورت بروز نقص در سامانه اتصال، خود هدایت ناو را بر عهده بگیرند و آن را به شکل دستی به ایستگاه متصل کنند. کیهان نورد روسکاسموس، "آلکسی آوچینین" و فضانورد ناسا "نیکلاس هیگ"، همچنین امتحان در شبیهساز ناو سایوز که یکی از عناصر اصلی آموزش عملی خدمه برای پرواز بشمار میرود را باید انجام میدادند. این شبیهساز مهارت هدایت دستی سفینه توسط فضانوردان در حین انجام عمیات ردیابی، نزدیک شدن، پرواز در اطراف ایستگاه، اتصال و جدا کردن از ایستگاه فضایی بینالمللی را مورد بررسی قرار میدهد.
در این جلسه، مهارت فضانوردان در مراحل قبل از پرواز، رسیدن به مدار، پرواز مداری، ردیابی ایستگاه و بالاخره نزدیک شدن و اتصال به آن، در چهار حالت مختلفِ اتصال خودکار، اتصال در زمان از کار افتادن سامانه ردیابی و اتصال "کورس"، از کار افتادن سیستمهای پردازنده، همچنین دور زدن در اطراف ایستگاه و اتصال به ایستگاه در زمان عبور آن در بخش "شب زمین" مورد آزمایش قرار گرفتند.
وقتی که از" آلکسی آووچینین" در مورد هیجان امتحان سوال شد پاسخ داد: "گرچه "هیگ" تنها از روز دوشنبه برای آمادهسازی به شهرک ستارهای برگشته اما به سرعت آمادگیهای لازم برای آزمون را کسب کرد."
وی اشاره کرد: " البته به دلیل آنکه ما حدود پنج ماه پیش امتحانات مشابه را دادهایم، این آزمونها چندان دشوار نیستند. البته تمرینها همچنان با جدیت ادامه دارد و نباید آرام باشیم زیرا در پرواز ممکن است شرایط متفاوتی پیش بیاید."
تعامل صحیح، همچنین دانش و مهارت خدمه در طول فرایند آمادهسازی طولانی، اجازه داد "الکسی آوچینین" و "نیکلاس هیگ" بتوانند با اطمینان و مهارت از عهده خواستههای امتحانی برآیند و کمیته امتحانات، کار هماهنگ و اقدامات خدمه را "عالی" ارزیابی کرد.
انتهای پیام
نظرات