به گزارش ایسنا، حبیب الله مسعودی فرید در جمع خبرنگاران و در حاشیه جلسه مشترک سازمان ها و نهادهای دولتی با تشکل های مردم نهاد به منظور بهره برداری برای نقش آفرینی سازمان های مردم نهاد در حوزه کودکان کار و خیابان اظهارکرد: در خصوص موضوع کودکان کار و خیابان باید دو اقدام کلان انجام شود. یکی اینکه در سطح کلان و در درازمدت سیاستهای فقرزدایی و پیشگیری از فقر مزمن کنار فقر حاد بایستی انجام شود تا ضرورت نباشد دیگر کودکی در خیابان باشند.
وی ادامه داد: اقدام دوم این است که اگر می خواهیم به شکل فوریت این کار را در تهران و کلانشهرها انجام دهیم پیشنهاد ما این است که باید نقشه ای از پراکنش بچههای کار و خیابان در شهر داشته باشیم و بر آن اساس با همکاری سازمان های مردم نهاد، مناطقی که این کودکان حضور دارند و محل زندگی آنها، فرایند جذب مددکاری اجتماعی فعال را داشته باشیم. در حقیقت بایستی مشخص شود که این کودکان از چه خانواده هایی هستند؟ آیا خانواده آنها درگیر فقر و مشکل معیشتی است یا زن سرپرست خانوار، فرد معلول یا معتاد دارند و یا اینکه از کودک سودجویی و کودک استثمار می شود؟ و بر اساس آن، مداخلات خود را طراحی کنیم.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور به تهیه سامانه الکترونیکی برای شناسایی این کودکان اشاره کرد و گفت: این سامانه الکترونیکی برای شناسایی کودکان کار و خیابان است. ممکن است بسیاری از آنها هویت مشخصی نداشته باشد کما اینکه در تهران بیش از ۶۸ درصد کودکان کار غیر ایرانی و عمدتاً غیرمجاز هستند و در این راستا نیز لازم است که نهادهای ذیربط و نهادهای انتظامی در حوزه اتباع بیگانه و نهادهای بین المللی مانند کمیساریای عالی پناهندگان و وزارت خارجه در جلسات مبتنی بر عملکرد برای این موضوع راه حلی تبیین کنند، زیرا ممکن است بعضی از این کودکان به صورت قاچاق وارد کشور شده باشند و این لازم است که از جهت شأن و کرامت کودکان توجه ویژه ای به کودکانی غیر ایرانی که در کشور داشته باشیم.
وی تصریح کرد: اگر بتوانیم این کار را انجام دهیم و این سامانه طراحی شود با نقشه توزیع کودکان کارو همکاری تشکل های مردم نهاد با رویکرد مدیریت مورد به نتیجه خواهیم رسید.
فرید اضافه کرد: رویکرد مدیریت مورد به این شکل است که از کودک شروع کرده و به خانواده او میرسیم .یعنی مشکلات خانواده آنها بررسی و مداخله در خانواده طراحی میشود. بنابراین آیین نامه ساماندهی کودکان کار و خیابان مصوبه سال ۸۴ هیات دولت با این که ممکن است بعضیها نواقصی به آن وارد کنند، اما نظر ما این است که همین آییننامه برای اجرا کفایت میکند و میتوانیم هم این آیین نامه را به عنوامن دستورالعمل اجرایی خود قرار دهیم و همه دستگاهها نیز باید وظایف خود را ذیل آن انجام دهند.
وی گفت: دیروز نیز جلسهای با معاونت حقوق عامه دادستان کل داشتیم در آنجا نیز همین بحث مطرح شد و در آنجا مقرر شد که دستگاهها و همه کسانی که در آییننامه نقش دارند خیلی جدیتر نقش خود را ایفا کنند و ما گزارش خود را به همراه وزارت کار تهیه کنیم و گزارش کار را به استحضار دادستان برسانیم. معتقدیم که کودک کار و خیابان نباشد و آن را نبینیم زیرا بین این دو موضوع هم تفاوت وجود دارد. به عبارت دیگر ما اعتقاد داریم که بودن مظاهر آسیب در شهر ممکن است چهره شهر را نازیبا کند ولی اعتقاد اصلی ما این است که تنها از راه جذب کودکان و کار حرفهای برای این کودکان و خانوادههای آنها و ساماندهی اساسی آنها و توانمند کردن آنها و خانواده های آنها میتوانیم در آینده شاهد نبودن این کودکان در خیابان ها باشیم و اولویت ما حمایت از این کودکان و خانوادههای آنان است.
انتهای پیام
نظرات