• سه‌شنبه / ۱۸ دی ۱۳۹۷ / ۱۲:۴۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 97101809699
  • خبرنگار : 71089

نخست وزیر نروژ: کشمیر هیچ راه‌حل نظامی ندارد

نخست وزیر نروژ: کشمیر هیچ راه‌حل نظامی ندارد
نخست وزیر نروژ

نخست وزیر نروژ در آستانه دیدارش با نارندا مودی، نخست وزیر هند در دهلی اعلام کرد: مساله کشمیر میان پاکستان و هند هیچ راه‌حل نظامی ندارد و حمایت از روند حل دیپلماتیک آن بسیار مهم است.

به گزارش ایسنا، به نقل از نیشن، ارنا سولبرگ گفت: من فکر نمی‌کنم که هیچ مساله‌ای مانند این راه‌حل نظامی داشته باشد. باید اعتماد خوبی میان طرف‌های درگیر در هر منطقه ایجاد شود. ما اینجا آمده‌ایم که متوجه شویم که آیا می‌توان حمایت عمومی را برای روند صلح‌آمیز در کشمیر برقرار کنیم. ما به دنبال راه‌حل نظامی برای کشمیر نیستیم.

نخست وزیر نروژ هم‌چنین درباره سفر "جل ماگنه بوندویک"، نخست وزیر پیشین نروژ به کشمیر گفت که آن یک سفر خصوصی بوده و در آن دولت دخالتی نداشته است.

وی ادامه داد: او هیچ‌گونه ماموریت رسمی نداشته و تنها این سفر برای یافتن راه‌حل‌های احتمالی در مساله‌ کشمیر بوده است.

نروژ سابقه‌ای طولانی برای حل اختلافات داشته و همچنین نخست وزیر پیشین نقش اصلی در حل اختلافات میان گروه ببرهای تامیل و سریلانکا داشته است.

نخست وزیر پیشین نروژ اواخر ماه نوامبر سفری به کشمیر داشته و با رهبران این منطقه دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

سولبرگ درباره احتمال میانجیگری میان پاکستان و هند توسط نروژ گفت: اگر دو طرف علاقه‌ای به این مساله داشته باشند ما می‌توانیم از مکانیسم‌هایی که می‌شناسیم برای حل این مساله استفاده کنیم. ما درباره مسائل مختلفی میان کشورها کار کرده‌ایم، اما در همه آنها یک اصل داریم و آن این است که شرکای هر مساله‌ای باید پشت میز مذاکره نشسته و با یکدیگر گفت‌وگو کنند. دراین صورت اگر نیاز به میانجیگر و تسهیل‌گر باشد، می‌توان وارد عمل شد.

وی ادامه داد: هند و پاکستان باید بیشتر با یکدیگر گفت‌وگو کرده و تنش‌ها را کاهش دهد و از هزینه‌های نظامی کم کنند، زیرا ما پول بیشتری برای حوزه‌های دیگر از جمله تحصیل و بهداشت و سلامت نیاز داریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha