• جمعه / ۱۴ دی ۱۳۹۷ / ۰۱:۰۰
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 97101206428
  • خبرنگار : 71560

سلیمی: آگاهی مردم به حقوق شهروندی از عوامل پیشرفت هر کشوری است

سلیمی: آگاهی مردم به حقوق شهروندی از عوامل پیشرفت هر کشوری است

یک عضو فراکسیون امید مجلس با اشاره به تاثیر آگاهی شهروندان از حقوق شهروندی و عمل به آن در حل مشکلات جامعه گفت: اگر هر شهروند به حقوق دیگری احترام بگذارد و برای آن ارزش قائل شود قطعا مطالبه گری از دولت و مجلس کاهش می یابد.

اصغر سلیمی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به ضرورت تبیین حقوق شهروندی در جامعه بیان کرد: یک جامعه متشکل از شهروندان است و قطعا اینکه ما در جامعه دولت را مورد انتقاد قرار می‌دهیم یا از یکدیگر انتقاد می کنیم در عمل این انتقاد به هریک از شهروندان بازمی‌گردد چراکه دولت و مسئولین و کارمندان ادارات از خود ما هستند و افرادی نیستند که از خارج کشور آمده باشند.

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در ادامه اظهار کرد: از سوی دیگر ما نمایندگان مجلس را انتخاب می کنیم تا برای اداره بهتر جامعه قوانین وضع کنند اما بعضی از مردم انتظار دارند که حتی خود نمایندگان قوانین وضع شده را زیر پا بگذارند.

وی افزود: اگر در زندگی روزمره اجتماعی، هر یک از شهروندان وظیفه خود را بشناسند و با تبعیت از قانون تعاملات اجتماعی داشته باشند قطعا خیلی از مشکلات جامعه که از دولت مطالبه حل آنها را داریم حل خواهد شد.

نماینده مردم سمیرم در مجلس در ادامه تصریح کرد: امروز اگر ما به کشورهای توسعه یافته نگاه کنیم، می بینیم که یکی از مهم ترین عوامل پیشرفت آنان آگاهی مردم به حقوق شهروندی و رعایت آن است. اگر هر شهروند به حقوق دیگری احترام بگذارد و برای آن ارزش قائل شود قطعا مطالبه‌گری از دولت و مجلس کاهش یافته و حتی اگر مطالبه به حقی هم وجود داشته باشد، مسیر صحیح خود را طی می کند.

سلیمی در ادامه با بیان این‌که «به اعتقاد بنده هر یک از شهروندان در گام اول باید حق دیگری را رعایت کند»،‌ خاطرنشان کرد: دین ما نیز تاکید زیادی بر رعایت حق الناس دارد. دین ما بر حقوق هر شهروند، حقوق زن و مرد و حتی حقوق شهروندان تاکید دارد و بر ما واجب است که برای حقوق یکدیگر ارزش قائل باشیم. امروز ما در مصرف آب، استفاده از جنگل ها و مراتع حق و انصاف را رعایت نمی کنیم و در روابط روزمره حقوق یکدیگر را زیرپا می گذاریم و صرفا از دولت و مجلس منتقد هستیم. این امر باعث می شود تا حقوق شهروندی در حد شعار باقی بماند. برای تحقق حقوق شهروندی هر یک از ما باید تک به تک تغییر کنیم تا دولتمردان و مسئولان هم تغییر کنند.

این عضو فراکسیون امید مجلس در ادامه با اشاره به ضرورت فرهنگ سازی در زمینه حقوق شهروندی از سوی آموزش و پرورش و صدا و سیما، اظهار کرد: زیر بنای توسعه هر کشوری آموزش و پرورش است. هرچه ما بر روی آموزش و پرورش سرمایه گذاری کنیم  نتیجه آن را خواهیم دید؛ چراکه شالوده فکری هر شهروند در مدرسه است که چیده می شود. مدارس می توانند نقش موثری در تبیین حقوق شهروندی داشته باشند چراکه ذهن بچه ها در مدارس باز است و آموزش این مسائل در مدارس باعث نهادینه شدن آنها می شود و به عنوان یک الگو در ذهن آنها ثبت می شود.

سلیمی در پایان گفت: صدا و سیما نیز در خصوص تبیین حقوق شهروندی خیلی بهتر می تواند کار کند. خیلی از مشکلات کشور با آموزش صحیح از سوی صدا و سیما و آموزش و پرورش قابل حل است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha