احمد طاهری در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه بیش از یک سال است که غلظت کربن سیاه در تهران بهصورت پیوسته اندازهگیری میشود، اظهار کرد: کربن سیاه در چهار ایستگاه ثابت و مکانهای خاص و پر تردد دیزلی شهر مانند ترمینالها، مجاورت خطوط بی آر تی و تونلها اندازهگیری میشود. ایستگاههای ثابت سنجش کربن سیاه نیز نیز عبارتند از ایستگاه دانشگاه شریف، شهر ری، ستاد بحران منطقه ۷ و تقاطع اتوبان صدر و مدرس.
مدیر شبکه سنجش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه آلاینده کربن سیاه آلایندهای معیار نیست و به همین دلیل برای آن حد استاندارد تعریف نشده است، تصریح کرد: این آلاینده بخشی از ذرات معلق کوچکتر از ۲.۵ میکرون است همچنین کربن سیاه ذره اولیهای است که بهطور مستقیم منتشر میشود. اندازه اولیه آن حدود ۲۰ تا ۱۰۰ نانومتر است ولی هنگامیکه در جو قرار میگیرد و آلایندههای دیگر روی آن تجمع پیدا میکنند اندازه آن به یک تا دو میکرون میرسد.
طاهری با بیان اینکه کربن سیاه تنها آلایندهای است که در تهران به طور شاخص از دیزل و ناوگان سنگین منتشر میشود، گفت: به همین دلیل غلظت کربن سیاه در طول شب بهشدت افزایش پیدا میکند.
وی در ادامه تصریح کرد: در طول روز غلظت کربن سیاه بین چهار تا پنج میکروگرم بر متر مکعب است ولی در طول شب غلظت آن به طور میانگین به حدود ۲۰ تا ۲۵ میکروگرم بر متر مکعب میرسد. در شرایط خاص آلودگی هوا نیز در ایستگاههای مجاورت بزرگراهها غلظت کربن سیاه گاهی اوقات تا بالای ۴۰ تا ۵۰ میکروگرم بر متر مکعب اندازهگیری میشود.
مدیر شبکه سنجش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران افزود: این اعداد هنگامی معنا پیدا میکند که بدانیم بر اساس استاندار سازمان جهانی بهداشت غلظت کل ذرات کوچکتر از ۲.۵ میکرون، ۱۰ میکروگرم بر مترمکعب است ولی در تهران آلاینده کربن سیاه - که بخشی از این ذرات است - بهتنهایی به بالای ۳۰ میکروگرم بر متر مکعب میرسد.
طاهری با اشاره به اثراتی که کربن سیاه روی سلامتی دارد، اظهار کرد: کربن سیاه به دلیل اندازه خیلی کوچک و ماهیت احتراقی خود به مراتب خطرات بیشتری نسبت به سایر ذرات دارد. تنها کاری که میتوان برای کاهش انتشار آن انجام داد، سر و سامان دادن به ناوگان حمل و نقل دیزل و نصب فیلتر دوده است.
به گزارش ایسنا، این در حالی است که هفته گذشته شورای شهر تهران لایحه انتشار ۳۰۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای توسعه حمل و نقل را مورد بررسی قرار داد و در نهایت اعضای شورا به تخصیص اعتبار از این محل برای خرید فیلتر دوده برای اتوبوسها رای منفی دادند و مخالفت کردند. همچنین محمد علیخانی - رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران - عنوان کرده بود که فیلتر دوده کارایی لازم را ندارد و بسیاری از اتوبوسهایی که این فیلتر را نصب کردهاند،آن را باز کردهاند و بهتر است به جای فیلتر دوده، اتوبوس نو بخریم.
انتهای پیام
نظرات