• سه‌شنبه / ۴ دی ۱۳۹۷ / ۰۹:۳۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 97100401887
  • خبرنگار : 71415

هشدار خبرنگار سرشناس نیکاراگوئه‌ نسبت به وخامت آزادی بیان

هشدار خبرنگار سرشناس نیکاراگوئه‌ نسبت به وخامت آزادی بیان

یک خبرنگار سرشناس و منتقد دولت اهل نیکاراگوئه‌اظهار کرد: به دلیل سرکوبگری دنیل اورتگا، رییس جمهور این کشور روزنامه‌نگاران در داخل نیکاراگوئه‌ در بدترین دوران خود زندگی می‌کنند.

به‌ گزارش ‌ایسنا ‌و ‌به نقل از خبرگزاری رویترز، در روزهای اخیر دولت دنیل اورتگا، در راستای این سرکوبگری ها اقدام به تعطیل کردن یک شبکه و دستگیری دو خبرنگار به اتهامات مربوط به تروریسم و تحریک نفرت کرده و در ‌عین ‌حال یک قاضی نیز دستور به دستگیر کردن سه روزنامه‌ نگار دیگر داده است و عده‌ای دیگر از آنها از ترس دستگیر شدن از کشور فرار کرده‌اند.

کارلوس فرناندو چامورو ، یکی از سرشناس‌ترین روزنامه‌ نگاران نیکاراگوئه‌ در یک مصاحبه، گفت: آنها جرایمی ساختگی را مطرح می‌کنند. جرایمی که آنها مطرح می‌کنند اصلا وجود ندارند. در حقیقت آنها دارند کار خبرنگاری را به عنوان جرم مطرح می‌کنند.

چامورو، مسئول یک رسانه اینترنتی منتقد سرشناس به نام Confidencial بود و از زمانی که ۱۰ روز پیش پلیس به دفتر رسانه او حمله کرده و تجهیزات موجود در آن را توقیف کرد، او مخفی شده است و از مخفیگاهش رسانه خود را فعال نگه می‌دارد.  

چامورو که پسر ویولتا باریوس، رییس جمهور اسبق نیکاراگوئه‌ و پدرو یوآخین چامورو ، خبرنگار سرشناس به قتل رسیده در زمان انتشار یک روزنامه‌ مهم مخالف با دیکتاتور سوموزا در دهه ۱۹۷۰ است، گفت: این یک حمله تمام عیار علیه حق آزادی بیان است.

نمایندگان دولت اورتگا به درخواست برای اظهار نظر پاسخی ندادند. دولت اورتگا مکررا گفته است که در این کشور آزادی بیان وجود دارد.

از ماه آوریل نیکاراگوئه‌ شاهد یکی از بدترین بحران ها از زمان جنگ داخلی دهه ۱۹۸۰ خود بوده است. چندین ماه است که در این کشور اعتراضات جریان دارد و دولت شدیدا با آنها برخورد کرده است. تاکنون طبق اعلام یک گروه حقوق بشری به نام مرکز حقوق بشر نیکاراگوئه‌ بیش از ۳۰۰ نفر در جریان این دو از اعتراضات کشته شده و بیش از ۵۰۰ تن دیگر دستگیر شده‌اند.

گروه‌های حقوق بشری اعلام کرده‌اند که دولت چهار شبکه رادیویی و یک شبکه تلویزیونی را تعطیل کرده است و ده‌ها روزنامه‌نگار نیز مورد ضرب و شتم و تهدید قرار گرفته‌اند.

چامورو اظهار کرد که در شبکه‌های اجتماعی تهدید به مرگ شده است.

او گفت: نگران است که دولت بخواهد اتهاماتی ساختگی را علیه او مطرح و به این بهانه او را به زندان بیندازد.

چامورو که یک راننده برای محافظت استخدام کرده است، گفت: هیچ گاه تاریخ نیکاراگوئه‌ یک چنین حملات وحشتناکی رخ نداده است و همه ما در خطر فوری قرار داریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha