• سه‌شنبه / ۲۷ آذر ۱۳۹۷ / ۱۰:۳۸
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 97092713440
  • منبع : نمایندگی همدان

نگاه «سیمین» به خورشید

نگاه «سیمین» به خورشید

ایسنا/همدان طبیعت منحصربفردی که در روستاهای هدف گردشگری همدان وجود دارد، می‌تواند چشم هر مسافری را به خود خیره کند و وجود روستاهای بکر با طبیعت وصف‌نشدنی در این استان، فرصت بسیار خوبی برای اجرای طرح‌ روستای هدف گردشگری در جهت ایجاد اشتغال، درآمد و توسعه در همدان است. 

به گزارش ایسنا، همدان تنها در آرامگاه ابن‌سینا، مقبره باباطاهر، کتیبه‌های گنجنامه و غارعلیصدر خلاصه نمی‌شود بلکه وضعیت ویژه آب و هوای این خطه، طبیعت منحصربفردی را به روستاهای همدان هدیه کرده که برای بازدید گردشگران بسیار مناسب است. 

به گزارش ایسنا،منطقه همدان،روستای سیمین ابرو در نقطه‌ای کوهپایه‌ای با بافت یکپارچه سنگی و معماری پله‌ای و پلکانی، کوچه‌های باریک و تنگ و حمام و خزینه واقع شده ‌است و یکی از زیباترین نقاط گردشگری استان همدان با دانش کهن خانه‌سازی و تاریخ 300 ساله یکجانشینی است. 

استفاده از مصالح بومی و نوع خاص معماری خانه‌ها، مغازه‌ها و مراکز محلات این منطقه را به عنوان روستای شاخص با ارزش‌های معماری قابل توجه معرفی می‌کند و این روستا از غرب به کوه سرکه‌زار، از جنوب شرقی به کوه بلاغ، از شمال غربی به کوه تخت رستم و دره سرخ‌پا، از جنوب به دره ولی‌شکر، از جنوب شرق به دره‌جن و از شمال به کوه دره یونجه‌چال محدود می‌شود.  

وجود دره‌های فراوان و زیبایی مانند دره گل‌ها، دره پیپول، دره علی‌عسگر، دره جن، دره غول، دره پشت مزارستان طراوت خاصی به این روستا بخشیده چرا که این دره‌ها در میان گل‌ها قایم شده‌اند که نام این منطقه به عنوان دره گل‌ها معروف است و توصیه می‌شود مسافران و گردشگرانی که به همدان سفر می‌کنند، حتما از این منطقه بازدید کنند.

بافت سنگی خانه‌های این روستا ارزش دیدن دارد و با توجه به شرایط طبیعی و کوهستانی منطقه و بن‌بست بودن، این روستا به صورت بکر و دست‌نخورده باقیمانده که این خود زیبای‌های طبیعی را به تصویر می‌کشد. 

خانه کدخدای سابق این روستا به نام مرحوم میرزا مرادکهوند که یکی از بزرگان این روستا بوده این خانه را از سایر خانه‌های آن روستا متمایز کرده چرا که داخل حیاط خانه کدخدا چشمه‌ای زیبا وجود دارد و گذر چشمه از لابه‌لای بافت سنتی زیبایی‌اش را بی‌نظیر کرده است. 

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان به خبرنگار ایسنا گفت: روستای سیمین یکی از روستاهای هدف گردشگری استان همدان با جاذبه‌های طبیعی منحصربفرد و بافت با ارزش تاریخی است که می‌تواند تقویت‌کننده صنعت گردشگری این استان باشد. 

علی خاکسار با بیان اینکه سیمین ابرو روستای بکر و دست نخورده‌ای است که بعد از گذشت 300 سال بافت سنتی خود را حفظ کرده است، افزود: خانه کدخدای سابق این روستا با توجه به وجود چشمه‌ای زیبا داخل حیاط این خانه قابلیت تبدیل به مهمانپذیر و یا سفره‌خانه سنتی دارد. 

وی با بیان اینکه از معادن موجود در این منطقه می‌توان به معدن سنگ گرانیت سیاه و تعداد بسیار زیادی معدن سنگ سفید قابل استفاده در صنایع چینی‌سازی نام برد، ادامه داد: گردشگری، توسعه پایدار و اشتغالزایی از مزایای بهسازی روستاها است، روستای سیمین ابرو دارای بافت متراکم و فشرده است که با آب و هوای کوهستانی استان همدان تطابق دارد در این روستا خانه‌ها از مصالح سنگی و روبه آفتاب ساخته شده‌اند و دارای کوچه‌های تنگ برای جلوگیری از وزش باد است. 

خاکسار نزدیکی به سد اکباتان و روستای نمونه گردشگری ورکانه از دیگر ویژگی‌های مثبت روستای سیمین ابرو برشمرد و عنوان کرد: این روستای گردشگری نخستین روستا در استان همدان است که در برنامه چهارم توسعه بهسازی شده و در سال 82 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. 

وی با اشاره به اینکه این روستاها به لحاظ معماری، فرهنگ، آداب و سنن و داشتن طبیعت زیبا، دارای ارزش هستند، بیان کرد: این روستاها با داشتن پیشینه و هویت غنی، امتیاز مناسبی برای جذب گردشگر روستایی و رونق گردشگری استان همدان هستند. 

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی استان همدان کف‌سازی با سنگ‌های لاشه، مرمت حمام تاریخی مربوط به دوره قاجار و مرمت و بازسازی معابر روستای سیمین ابرو را از اقدامات انجام شده در این روستا برشمرد و گفت: در این روستا اقامتگاه بومگردی وجود ندارد و کسی که متقاضی احداث اقامتگاه بومگردی در سیمین ابرو است می‌تواند با همکاری میراث فرهنگی آن را به سرانجام برساند. 

دهیار روستای سیمین ابرو نیز با بیان اینکه روستای سیمین ابرو در 12 کیلومتری جنوب شرقی همدان در دهستان ابرو از بخش مرکزی شهرستان همدان قرار دارد، به خبرنگار ایسنا گفت: مردم این روستا با گویش لری صحبت می‌کنند و 90 درصد درآمد آنها از راه باغداری گردو است و گردو عمل آمده در این منطقه یکی از بهترین گردوهای ایران محسوب می‌شود. 

کهوند با بیان اینکه روستای سیمین سال 85 توسط بنیاد مسکن بهسازی شده است، افزود: 400 نفر در سیمین ابرو ساکن هستند که این تعداد در تعطیلات تابستان به هزار و 500 نفر می‌رسد. 

وی با بیان اینکه قرار گرفتن مجموعه اصطبل، بافت سنگی و طاقی و ضربی زیبا در کنار خانه کدخدا امکان مناسبی برای تبدیل به مکان تفریحی دارد، ادامه داد: روستای سیمین از روستاهای قدیمی استان همدان بوده و بقایای بافت قدیم و ساختمان حمام قدیمی نشانگر سابقه تاریخی این روستا است. 

کهوند علت نامگذاری سیمین را چشمه‌های زیاد و رودخانه‌های پایین روستا معرفی و اظهار کرد: سراب‌های این منطقه یکی از بهترین و زیباترین و پرآب‌ترین سراب‌های استان محسوب شده و رودخانه بزرگی به نام سیمین رود از جنوب شرق روستا می‌گذرد و در انتها به سد اکباتان سرازیر می‌شود. 

 دهیار سیمین ابرو با بیان اینکه روستای کوهستانی سیمین کوچه‌های پیچ در پیچ، باغ‌های میوه، خانه‌های قدیمی گلی و معماری روستایی ویژه‌ای دارد، اظهار کرد: غذاهای محلی روستا شامل آبگوشت، انواع کباب و آش‌های سنتی مانند آش اوماج، آش تلته یا پلته، آش واره، آش دوغ، آش جو و ترخینه است همچنین به علت فراوانی گردو در این منطقه این میوه با ارزش در بیشتر غذاها استفاده می شود. 

کهوند با بیان اینکه قالی، گلیم و جاجیم از محصولات صنایع دستی روستای سیمین است، عنوان کرد: دو خانه ثبتی خان بالا و خان پایین به وسیله دالانی به یکدیگر متصل شده‌اند.

وی با بیان اینکه تصفیه‌خانه سیمین ابرو ساخته شده اما تا کنون لوله‌گذاری فاضلاب در روستا انجام نشده است، گفت: در این روستا تنها یک مدرسه مخروبه در مقطع ابتدایی با 41 دانش‌آموز وجود دارد و دانش‌آموزان مقاطع دیگر هر روز 6 کیلومتر راه را برای رسیدن به مدارس روستاهای دیگر طی می‌کنند. 

وی نبود خانه بهداشت و شبکه ضعیف تلفن همراه و عدم آنتن‌دهی اینترنت را از مشکلات دیگر سیمین ابرو برشمرد و اظهار کرد: قبرستان این روستا دارای سنگ قبرهای بسیار قدیمی است که بعضی از سنگ‌ها به‌ علت فرسایش بیش از حد قابل خواندن نیستند.

گزارش از: نرگس باستان، خبرنگار ایسنا، منطقه همدان


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha