به گزارش ایسنا، در هفته حمل و نقل تمامی صنایع وابسته به این حوزه آخرین دستاوردهای خود را به تهران آوردهاند تا نقشه راه آینده این صنعت بیش از پیش مشخص شود.
اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در حاشیه این نمایشگاه به بخشهایی از این برنامهریزی اشاره کرد و گفت: ما در طول سالهای گذشته تلاش کردهایم که با استفاده از توان داخلی بخشی از نیازهای کشور در عرصه حمل و نقل را پاسخ دهیم. امروز نیز بخش زیادی از آنچه در این نمایشگاه اتفاق افتاده حاصل همین تلاشهای داخلی کارشناسان و فعالان عرصه حملونقل است.
وی با بیان اینکه این نمایشگاه باید محلی برای ایجاد ارتباط میان مصرف کنندگان و تولید کنندگان بخش حمل و نقل باشد، تاکید کرد: دولت نیز تلاش میکند در کنار این بخشها با تخصیص منابع از محل تسهیلات پیشبینی شده برای هر دو گروه شرایط را طوری مهیا کند که بتواند در حوزههای تخصصی خود فعالیتهای لازم را انجام دهد.
وزیر راه در بخش دیگری از صحبتهای خود به دغدغه مهم بهبود شرایط رانندگان نیز پرداخت و تاکید کرد: رانندگان به عنوان قشری زحمت کش همواره مورد توجه ما قرار داشتند. وزارت راه تلاش کرده با پیگیری مواردی مانند بیمه و پشتیبانی لجستیک مانند لاستیک، کمکهای صنفی ممکن را به رانندگان ارائه دهد.
اسلامی ادامه داد: در حوزه لاستیک بانک مرکزی به وارد کنندگان ارز لازم را اختصاص داده و با پیگیریهایی که انجام شد لاستیک خودروهای سنگین به عنوان کالای اساسی ارز ۴۲۰۰ تومان دریافت میکند.
وی با بیان اینکه سازمان راهداری به میزان سهمیهای که وزارت صمت برایش در نظر میگیرد لاستیک مورد نیاز را به رانندگان میرساند، توضیح داد: البته تلاش خواهیم کرد که لاستیکهای جدید بر اساس میزان پیمایش و میزان باری که در چهارچوب تن – کیلومتر جابجا میشود در اختیار رانندگان قرار گیرد.
وی خاطرنشان کرد: وزارت راه تلاش میکند در سال جاری و سال پیش رو یکی از اصلیترین اولویتهای خود را به توسعه متوازن ناوگان اختصاص دهد. این توسعه در بخشهای ریلی، هوایی، دریایی و جادهای اتفاق خواهد افتاد و امیدواریم با سیاستهای حمایتی صورت گرفته امکان استفاده حداکثری از توان داخلی فراهم شود.
پس از پایان مراسم افتتاح سه تن از معاونان وزیر راه به تشریح آخرین وضعیت اقدامات صورت گرفته در حوزه تحت تصدی خود پرداختند.
راستاد رییس سازمان بنادر و دریانوردی از تلاش ایران برای بی ثمر کردن برخی تحریمهای جدید سخن گفت.
وی اعلام کرد که با وجود تحریمهای جدید دولت آمریکا علیه ایران، کشتیهای ایرانی در حال حاضر مشکلی برای تردد در آبهای بینالمللی پیدا نکردهاند.
راستاد اظهار کرد: متاسفانه دولت آمریکا پس از اعلام خروج از برجام تلاش کرد محدودیتهایی را برای تردد کشتیهای ایرانی و ورود کشتیهای بینالمللی به آبهای ایران به وجود آورد. هرچند تلاش شده که در این ماهها محدودیتهایی در این زمینه به وجود آید، اما در حال حاضر کشتیهای ما در آبهای بینالمللی تردد میکنند.
به گفته وی، ایران توانست در اجلاس سازمان جهانی دریانوردی علیه برخی ادعاهای مطرح شده از سوی دولت آمریکا موضعگیریهای قوی داشته باشد و به این ترتیب بسیاری از کشورها اعلام کردند که تحریمهای آمریکا علیه قواعد بینالمللی همکاریهای دریایی است.
معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال ایسنا درباره چگونگی فعالیت کشتیهای ایرانی در صورت خروج موسسات ردهبندی و شرکتهای بیمه از ایران توضیح داد: ما پس از برجام توانستیم توافقهایی را با موسسات ردهبندی عضو آیاکس امضاء کنیم و تقریبا تمامی آنها برای همکاری وارد ایران شدند. پس از تحریمهای جدید دولت آمریکا فشارهایی را وارد کرد که به خارج شدن تعدادی از این شرکتها و موسسات از ایران انجامید.
راستاد ادامه داد: با این وجود هنوز تعدادی از شرکتهای بیمه و موسسات ردهبندی بینالمللی در ایران فعال هستند و ما تلاش کردهایم که به منظور جلوگیری از ضربه خوردن مجدد در عرصه بینالمللی تعدادی از شرکتهای ایرانی را تقویت کنیم.
به گفته وی، در حال حاضر دو موسسه ردهبندی ایرانی توانستهاند خود را به جایگاهی برسانند که در چارچوب آن امکان ارائهی مجوزهای لازم برای حرکت کشتیهای ایرانی فراهم شود. در کنار آن شرکتهای بیمه نیز در این بخش فعال شده و کار خود را ادامه میدهند.
معاون حمل و نقل وزیر راه نیز در نشست خود از لزوم اولویت بندی طرحها گفت و تاکید کرد: در شرایط فعلی و با توجه به مشکلات اقتصادی موجود در کشور اولویتبندی پروژهها یک مساله مهم و جدی بهشمار میآید که در چارچوب آن وزارت راه و شهرسازی طرح جامع خود را پیگیری میکند.
آدمنژاد، اظهار کرد: همانطور که وزارت راه و شهرسازی توانست در سالهای گذشته با یک برنامهریزی جدی تعدادی از پروژههای اولویتدار خود را پیگیری کند، در سالهای آینده نیز با توجه به محدودیتهای مالی قطعا تلاش میکنیم که پروژهها را به شکلی جدی دنبال کنیم. در قالب طرح جامع حمل و نقل تلاش میشود پروژهها و طرحهایی در دستور کار قرار گیرد که در مسیر توسعه کشور اهمیت جدی داشته باشد.
وی با بیان اینکه باید موانع توسعه در مسیر ترانزیت ایران برطرف شود، اظهار کرد: تلاش ما این است که با یک ساختار نظاممند مسئولیت اجتماعی وزارت راه و شهرسازی را به مرحلهی نهایی برسانیم و با فعال کردن تشکلهای صنفی و هوشمندسازی حمل و نقل مقدمات برای گسترش نفوذ ترانزیتی کشور فراهم شود.
در ادامه این نشست امیر امینی، معاون برنامهریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی نیز از تصویب اساسنامه صندوق توسعه حمل و نقل خبر داد و گفت: این اساسنامه که با هدف حل مشکل منابع مالی در حمل و نقل کار خود را آغاز میکند، میتواند بسیاری از دغدغهها در عرصههای تامین ناوگان، احداث زیرساختها و امور بیمه را برطرف کند.
وی با اشاره به حل مشکل محاسبه مالیات سرمایه گذاران در عرصههای حمل و نقل تشریح کرد: یکی از مشکلاتی که ما در سالهای گذشته با آن روبهرو بودیم بحث چگونگی محاسبه میزان مالیات در سالهای بهرهبرداری از پروژهها بود. خوشبختانه سه روز قبل با امضای موافقتنامه میان وزارتخانههای راه و شهرسازی و اقتصاد تکلیف این موضوع مشخص شد.
تلاش برای کاهش مشکلات سرمایه گذاران و بهبود شرایط حمل و نقل با اجرای سیاستهایی مانند اخذ الکترونیکی عوارض بخش اصلی صحبتهای امینی را تشکیل میداد و با اعلام وی طرح حذف باجههای عوارض از خرداد ۹۸ رسما کلید میخورد.
به گزارش ایسنا، با پایان کار نمایشگاه در روز نخست، فردا (دوشنبه) معاونان هوایی و جادهای وزیر راه وشهرسازی با حضور در مصلی تهران به سوال خبرنگاران پاسخ خواهند داد.
انتهای پیام
نظرات