به گزارش ایسنا، محمد راستاد امروز ـ یکشنبه ـ در نشستی خبری اظهار کرد: متاسفانه دولت آمریکا پس از اعلام خروج از برجام تلاش کرد محدودیتهایی را برای تردد کشتیهای ایرانی و ورود کشتیهای بینالمللی به آبهای ایران به وجود آورد. هرچند تلاش شده که در این ماهها محدودیتهایی در این زمینه به وجود آید، اما در حال حاضر کشتیهای ما در آبهای بینالمللی تردد میکنند.
به گفته وی، ایران توانست در اجلاس سازمان جهانی دریانوردی علیه برخی ادعاهای مطرح شده از سوی دولت آمریکا موضعگیریهای قوی داشته باشد و به این ترتیب بسیاری از کشورها اعلام کردند که تحریمهای آمریکا علیه قواعد بینالمللی همکاریهای دریایی است.
معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال ایسنا درباره چگونگی فعالیت کشتیهای ایرانی در صورت خروج موسسات ردهبندی و شرکتهای بیمه از ایران توضیح داد: ما پس از برجام توانستیم توافقهایی را با موسسات ردهبندی عضو آیاکس امضاء کنیم و تقریبا تمامی آنها برای همکاری وارد ایران شدند. پس از تحریمهای جدید دولت آمریکا فشارهایی را وارد کرد که به خارج شدن تعدادی از این شرکتها و موسسات از ایران انجامید.
راستاد ادامه داد: با این وجود هنوز تعدادی از شرکتهای بیمه و موسسات ردهبندی بینالمللی در ایران فعال هستند و ما تلاش کردهایم که به منظور جلوگیری از ضربه خوردن مجدد در عرصه بینالمللی تعدادی از شرکتهای ایرانی را تقویت کنیم.
به گفته وی، در حال حاضر دو موسسه ردهبندی ایرانی توانستهاند خود را به جایگاهی برسانند که در چارچوب آن امکان ارائهی مجوزهای لازم برای حرکت کشتیهای ایرانی فراهم شود. در کنار آن شرکتهای بیمه نیز در این بخش فعال شده و کار خود را ادامه میدهند.
رییس سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درباره آخرین وضعیت عملکرد ترانزیتی در آبهای ایران نیز توضیح داد: با وجود فشارهای وارد آمده ما در ترانزیت نفتی رشد ۸.۸ درصدی داشتهایم، هرچند در عرصه ترانزیت غیرنفتی این آمار به منفی ۱۵ درصد رسیده است، با این وجود بنادر ما فعالیت گسترده خود در بخشهای مختلف را ادامه میدهد و ما در بندر مهم چابهار طرحهای جدی داریم.
راستاد اضافه کرد: در حال حاضر با اجرایی شدن طرح توسعه چابهار ظرفیت تخلیه و بارگیری این بندر به ۸.۵ میلیون تن در سال رسیده، این در حالی است که عملکرد اجرایی ما تا پایان سال به دو میلیون میرسد و این یعنی شش میلیون تن ظرفیت خالی داریم. این در حالی است که ظرف ۱۵ سال آینده در صورت وجود تقاضا با اجرای فازهای توسعه ظرفیت چابهار به ۷۷ میلیون تن خواهد رسید و افق روشنی پیش روی این بندر ایرانی قرار دارد.
انتهای پیام
نظرات