• یکشنبه / ۲۷ آبان ۱۳۹۷ / ۰۲:۱۰
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 97082712941
  • خبرنگار : 71474

سرپرست معاونت ساخت و توسعه راه‌آهن:

راه آهن ارومیه در مسیر پنج مرز قرار دارد

راه آهن ارومیه در مسیر پنج مرز قرار دارد

سرپرست معاونت ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور معتقد است که راه‌آهن ارومیه در کنار اهمیت مسافری که خواهد داشت، در عرصه بار نیز توانایی بالقوه‌ قابل توجهی برای نقش‌آفرینی دارد.

عباس خطیبی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: خوشبختانه راه‌آهن ارومیه در حالی افتتاح  می‌شود که کار زیرسازی آن به پایان رسیده و عملیات روسازی و ساختمان‌سازی این پروژه بالغ بر ۹۹ درصد پیشرفته داشته است. از این رو این طرح ریلی یکی از آماده‌ترین پروژه‌هایی است که از سوی مقامات دولتی به افتتاح خواهد رسید.

وی درباره میزان اهمیت این پروژه ریلی در آینده راه‌آهن کشور توضیح داد: خوشبختانه این مسیر با تکمیل ۹۸ کیلومتر باقی مانده امکان آن را فراهم می‌کند که یکی از مهم‌ترین استان‌های ایران یعنی آذربایجان غربی به شبکه راه‌آهن متصل شود. ما پیش‌بینی می‌کنیم که با افتتاح این طرح چه در عرصه مسافری و چه در عرصه باری استقبال قابل قبولی از راه‌آهن ارومیه صورت گیرد.

سرپرست معاونت ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ادامه داد: این مسیر با عرض شش متر و با یک خط ریلی فعال آغاز به کار می‌کند و قطارهای مسافری توان حرکت در آن با سرعت ۱۶۰ کیلومتر و قطارهای باری با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت را خواهند داشت. طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته این راه‌آهن می‌تواند سالانه یک میلیون نفر مسافر و ۱.۵ میلیون تن بار جابه‌جا کند.

خطیبی با اشاره به موقعیت جغرافیایی خاص استان آذربایجان غربی توضیح داد: این استان محصولات داخلی تولید کرده و نیاز به جابه‌جایی آنها دارد، به پنج مرز بین‌المللی نیز بسیار نزدیک است. از این رو امکان آن وجود خواهد داشت که لااقل بخشی از تبادلات تجاری صورت گرفته در هر یک از این پایانه‌های مرزی از طریق راه‌آهن ارومیه جابه‌جا شده و به نقاط مختلف کشور انتقال یابد.

به گفته وی، یکی از اصلی‌ترین موقعیت‌های موجود در این زمینه به پایانه مرزی تمرچین باز می‌گردد. این پایانه که در شمال غربی ایران نقشی بسیار مهم ایفا می‌کند می‌تواند در آینده راه‌آهن ارومیه نیز به عنوان یک عامل کلیدی در نظر گرفته شود.

سرپرست معاونت ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور  اضافه کرد: در این راستا مکاتباتی با سازمان برنامه و بودجه صورت گرفته تا در صورت رسیدن به موافقت‌های مالی و قانونی لازم راه‌آهن ارومیه در آینده به مرز تمرچین متصل شود تا به این ترتیب امکان جابه‌جایی بار و محموله‌های اقتصادی افزایش یابد. در هر صورت آینده این پروژه ریلی بسیار مثبت ارزیابی شده و امیدواریم با استقبالی که صورت می‌گیرد این طرح در آینده نه چندان دور تاثیرگذاری جدی از خود نشان دهد.

به گزارش ایسنا، طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته با حضور رئیس جمهوری، روز دوشنبه ۲۸ آبان راه‌آهن ارومیه رسما به بهره‌برداری خواهد رسید. این مسیر ریلی که آذربایجان غربی را رسما به شبکه ریلی متصل می‌کند، سومین پروژه از پنج پروژه اولویت‌دار دولت است که آغاز به کار خواهد کرد.

پیش از این راه‌آهن دو شهر کرمانشاه و همدان به بهره‌برداری رسیده‌اند و در آینده خط دوم تبریز و راه‌آهن رشت نیز رسما آماده خدمت‌رسانی به مردم خواهند بود. وزارت راه و شهرسازی پس از نهایی شدن این پروژه‌های اولویت‌دار بحث اتصال راه‌آهن به استان‌هایی مانند کردستان، بوشهر و اردبیل را دنبال خواهد کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۰۹-۲۷ ۱۸:۰۲

چرا قرارگاه پلیس راه شهرستان های جنوبی استان فارس (قیر و کارزین + جهرم + لارستان + گراش + لامرد + مهر + فراشبند + خنج) بایستی در شهر لار مرکز شهرستان لارستان که در گوشه ای از جنوب فارس قرار گرفته است مستقر شده باشد؟ چرا قرارگاه امداد رسانی هوایی (اورژانس هوایی) شهرستان های جنوبی استان فارس (قیر و کارزین + جهرم + لارستان + گراش + لامرد + مهر + فراشبند + خنج) بایستی در شهر لار مرکز شهرستان لارستان یا شهر جهرم مرکز شهرستان جهرم که هر دو در گوشه ای از جنوب فارس قرار گرفته اند مستقر شده باشند؟ چرا اداره کل راه و شهرسازی شهرستان های جنوبی استان فارس (لارستان + گراش + لامرد + مهر + خنج) بایستی در شهر لار مرکز شهرستان لارستان که در گوشه ای از جنوب فارس قرار گرفته است مستقر شده باشد؟ چرا … چرا … چرا … چرا … این که شهر لار مرکز شهرستان لارستان یا شهر جهرم مرکز شهرستان جهرم محل استقرار ادارات کل خدمات رسانی به شهرستان های جنوبی استان فارس ( قیر و کارزین + جهرم + لارستان + گراش + لامرد + مهر + فراشبند + خنج) می باشند اشتباه بزرگی است چون از هر طرف که فاصله زمینی و هوایی بین شهر خنج تا شهرستان های جنوبی استان فارس (قیر و کارزین + جهرم از مسیر راه جدید دیگ اشکن) + لارستان + گراش + لامرد + مهر + فراشبند خنج) را که محاسبه کنید از حدود 39 کیلومتر تا 49 کیلومتر می شود اما شهر لار مرکز شهرستان لارستان و شهر جهرم مرکز شهرستان جهرم در گوشه ای از جنوب استان فارس با فاصله ای بیش از دویست کیلومتری شهرستان های جنوبی استان فارس (قیر و کارزین + جهرم + لارستان + گراش + لامرد + مهر + فراشبند + خنج ) قرار گرفته اند. متاسفانه کسانی بر شهرستان های جنوبی استان فارس و استان فارس و کشور ایران حکومت می کنند که آسایش مردم عادی (اکثریت مردم) شهرستان های جنوبی استان فارس برایشان مهم نیست اگر بود به جای شهرهای لار مرکز شهرستان لارستان شهر جهرم مرکز شهرستان جهرم بایستی شهرخنج مرکز شهرستان خنج به عنوان محل استقرار ادارات کل برای خدمات رسانی به مردم شهرستان های جنوبی استان فارس (قیر و کارزین + جهرم + لارستان + گراش + لامرد + مهر + فراشبند + خنج) قرار می گرفت.