• یکشنبه / ۲۲ مهر ۱۳۹۷ / ۱۳:۳۵
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 97072212337
  • خبرنگار : 71591

حذف و کاهش یارانه برای خرید خودروهای پاک غوغا به پا کرد

حذف و کاهش یارانه برای خرید خودروهای پاک غوغا به پا کرد

دولت بریتانیا با حذف کامل یارانه برای خریداری خودروهای پاک برقی و پلاگین هیبریدی با واکنش منفی و اعتراض خیل عظیمی از مردم این کشور مواجه شده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از وب سایت electrive، بسیاری از کشورهای جهان قصد دارند با هدف مقابله با آلودگی هوا و کاهش میزان انتشار آلاینده‌ها و گازهای گلخانه‌ای و حفظ بیشتر محیط زیست، خودروهای تمام الکتریکی و برقی را به تولید انبوه برسانند.

یکی از بزرگترین حامیان گسترش خودروهای پاک و دوستدار محیط زیست بدون شک دولت بریتانیا بود که بدین منظور برای کاهش هزینه و ترغیب شهروندان به خریداری و استفاده از خودروهای برقی و پلاگین هیبریدی، یارانه‌های هنگفتی را اختصاص می‌داد اما حالا به نظر می‌رسد که تصمیم گرفته است در اختصاص یارانه و سوبسید در این بخش تجدید نظر کرده و تغییراتی را بوجود آورد که در نهایت واکنش‌های منفی و اعتراضات گسترده‌ای را از سوی مردم و شهروندان بوجود آورده است.

دولت بریتانیا از سال ۲۰۱۱ میلادی تاکنون، بر اساس دسته‌بندی خودروهای پاک و دوستدار محیط زیست که میزان آلایندگی کمی دارند، قانونی را مبنی بر اختصاص یارانه به این خودروها تصویب کرد که به دنبال آن، به خریداران و مشتریان خودروهای تمام برقی با ظرفیت پیمایش ۱۱۳ کیلومتر، ۴ هزار و ۵۰۰ پوند، و به مشتریان خودروهای هیبریدی و پلاگین هیبریدی نیز با آلایندگی کمتر از ۵۰ گرم کربن دی اکسید در هر کیلومتر، ۲ هزار و ۵۰۰ پوند یارانه تخصیص می داد که این امر موجب رشد و شکوفایی بازار فروش خودروهای مذکور در این کشور شد  و همچنین آلودگی بسیار کمتری را برای شهرهای صنعتی واقع در کشور انگلستان نظیر لندن به ارمغان آورد.

اما حالا دولت این کشور اعلام کرده است پس از استقبال شهروندان از این خودروها و همچنین جا افتادن محصولات مذکور در بازارهای جهانی خودرو، تا کمتر از یک ماه دیگر این قانون را تغییر خواهد داد که در آن یارانه مربوط به خودروهای پلاگین هیبریدی کاملا حذف شده و یارانه خودروهای تمام برقی نیز به ۳ هزار و ۵۰۰ پوند کاهش پیدا کرده است.

بر اساس بیانیه‌ای که از سوی وزارت ترابری و حمل و نقل بریتانیا منتشر شده است، مدت زمان تخصیص یارانه به خودروهای تمام برقی هنوز مشخص نیست و احتمالا تنها به ۳۵ هزار دستگاه فروخته شده اولیه در این کشور داده خواهد شد.

دولت بریتانیا همچنین رسماً اعلام کرده که یارانه‌های پرداخت شده، به گسترش بازار خودروهای پلاگین هیبرید کمک بسزایی کرده است بنابراین قدم بعدی کمک به توسعه خودروهای تمام برقی و هیدروژنی خواهد بود.

راب لیندلی - مدیرارشد میتسوبیشی در بریتانیا – که یکی از محبوب‌ترین و بهترین خودروهای پلاگین هیبریدی (میتسوبیشی اوتلندر) را در بازار این کشور عرضه کرده است، در این خصوص اظهار کرد: توقف حمایت دولت بریتانیا از پاک ترین محصول بازار خودروی جهان بسیار مایوس کننده است و ما بعنوان تولیدکننده پرچمدار خودروهای  پلاگین هیبریدی هنوز امیدواریم که در آینده با کاهش مالیات و افزایش اختصاص یارانه، بازار فروش محصولاتی این چنینی و پاک همچنان رو به رشد و شکوفایی باشد.

سهم خودروهای پلاگین هیبریدی دو درصد از بازار خودروی بریتانیاست و ۳۵ هزار دستگاه میتسوبیشی اوتلندر پلاگین هیبریدی در جاده و خیابان‌های این کشور رفت و آمد می‌کنند.

بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان فعال در حوزه صنعت خودرو، ضمن اشاره به یارانه‌های قابل ملاحظه دولت نروژ برای خرید خودروهای پاک برقی و استقبال بی‌نظیر مردم این کشور از خودروهای مذکور، بر این باورند که تصمیم و قانون جدید دولت بریتانیا در نهایت تنها به ضرر مصرف کنندگان و شهروندان تمام خواهد شد و موجب رکود بازار فروش خودروهای پاک و دوستدار محیط زیست خواهد شد.

بسیاری از شرکتهای خودروسازی در جهان عزم خود را برای تولید انبوه خودروهای برقی جزم کرده و از برنامه‌های خود بدین منظور رونمایی کرده‌اند. افزایش روزافزون خودروهای برقی و محبوبیت استفاده بیشتر از این خودروهای پاک موجب شده است شرکتهای خودروسازی در سراسر جهان به رقابتی تنگاتنگ پرداخته و هر یک از برنامه‌های خود برای طراحی و تولید خودروهایی بهتر و با توان پیمایش بیشتر رونمایی کنند.

دولت های بسیاری همچون انگلستان، فرانسه، نروژ، اسپانیا، یونان، مکزیک، چین و هند از جمله پیشگامانی هستند که قصد دارند به منظور جلوگیری از آلودگی هوا و حفظ محیط زیست، تولید و فروش خودروهای بنزینی و دیزلی را تا دهه ۲۰۳۰ و نهایتا تا دهه ۲۰۴۰ میلادی (حدودا دو دهه آینده) ممنوع و متوقف اعلام کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha