حسن کریمی سنجری در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: در طول چند دهه فعالیت صنعت خودرو، دو خودروساز بزرگ کشور در برهههای مختلف به دلایلی از جمله فشارهای بیرونی وارد حوزه بنگاهداری در بخشهایی غیرمرتبط با خودروسازی شدهاند.
وی با بیان اینکه این موضوع باعث شده که بخشی از منابع خودروسازی در حوزههای غیرمرتبط هزینه شود، خاطرنشان کرد: بنابراین در شرایط فعلی که خودروسازان با مشکل کمبود شدید نقدینگی و زیاندهی مواجه هستند یکی از راهکارها برای بهبود وضعیت، واگذاری شرکتهای زیرمجموعه غیرمرتبط است.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: برخی از شرکتهای زیرمجموعه غیرمرتبط خودروسازی زیانده نیز هستند که این موضوع موجب شده بخشی از منابع مالی صنعت خودرو صرف اداره این شرکتهای زیانده شود.
وی افزود: در این شرایط خودروسازان میتوانند با واگذاری شرکتهای زیرمجموعه غیرمرتبط با فرایند تولید خودرو و قطعات، از یک سو از دست بنگاههای زیانده خلاص شده و از سوی دیگر نقدینگی به دست آمده از این واگذاری را صرف فرایندهای مالی این صنعت از جمله پرداخت مطالبات قطعهسازان کنند.
کریمی سنجری با بیان اینکه متاسفانه برخی از شرکتهای مرتبط با خودروسازی در صنعت خودرو نیز زیانده هستند، تصریح کرد: در دو دهه گذشته تحت فشارهای برخی مسولان دولت و مجلس، خودروسازان برخی سایتهای خودروسازی و قطعهسازی را در نقاطی از کشور ایجاد کردهاند که از نظر اقتصادی فعالیت آنها فاقد توجیه بوده است. هماینک این سایتهای زیانده به بار اضافهای بر گردن صنعت خودرو تبدیل شدهاند.
وی خاطرنشان کرد: در این موارد نیز خودروسازان میتوانند با واگذاری سایتهای تولید زیانده خود به بخش خصوصی، اصلاح قابل ملاحظهای در ساختار و هزینههای مالی انجام دهند.
انتهای پیام
نظرات