به گزارش ایسنا، محمدرضا انصاری در جلسه مسئولان آموزشگاههای آزاد استان زنجان، اظهار کرد: طرح «ایران مهارت»، طرحی است که سنین پایه را در برمیگیرد که هدف آن تبیین جایگاه مهارتآموزی برای جامعه هدف است. در این راستا آموزشگاههای آزاد بهعنوان مراکز ذیصلاح فنی و حرفهای نقش مهمی را در تبیین فرهنگ مهارتآموزی ایفا میکنند.
وی با اشاره به اینکه آموزشگاههای آزاد فنی و حرفهای در صف نخست فرهنگسازی کار و کارآفرینی قرار دارند، تصریح کرد: در بخش اشتغال، جمعیت جامعه به دو بخش فعال و غیرفعال تقسیم میشود . بخش جمعیت فعال اختصاص به افراد جویایی کار از جمله شاغلان در بخشهای مختلف اداری، سربازان وظیفه و دانشجویان دارد و بخش غیرفعال دانشآموزان و زنان خانهدار را در برمیگیرد که بخش دوم سهم بالایی از نرخ بیکاری را در جامعه از آن خود کرده است.
مدیرکل آموزش فنی و حرفهای استان زنجان یادآور شد: با علم و مطالعه کامل باید افراد جامعه را به مهارتآموزی تشویق کنیم؛ چراکه در مقطع کنونی نتیجه فرهنگ کار و مهارتآموزی، جدا شدن از مدرکگرایی و رفتن به سمت مهارتگرایی است.
وی در ادامه با بیان اینکه دنیا به این اصل رسیده است که نیروی انسانی ماهر جزو لاینفک اقتصاد موفق بهشمار میآید، در نتیجه جهان در حال پیش رفتن به اقتصاد مهارتگونه است، افزود: نخستین اقدامی که در موضوع فرهنگسازی مهارتآموزی در جامعه باید مورد توجه قرار داد، جذب دانشآموزان است که در این امر نخست باید به موضوع ایجاد علاقه، رغبتسنجی و استعداد توجه شود .
این مسئول تصریح کرد: در حال حاضر در اجرای طرح «ایران مهارت» باید نقشه توسعه اشتغال و توسعه مهارت در استان را پیش روی خود داشته باشیم تا برنامهها طبق آن اجرا شود . در همین راستا آموزشگاههای آزاد فنی حرفهای میتواند در اجرای طرح «ایران مهارت» نقش موثری را در مدارس ایفا کنند، آموزشگاهی که دارای صندلی خالی است فاقد خلاقیت و نوآوری بوده در نتیجه نمیتواند عملکرد خوبی نیز در اجرای این طرح داشته باشد.
وی یادآور شد: تنها آموزشگاههایی میتواند در زمینه طرح «ایران مهارت» در مدارس فعالیت کنند که از ایده خلاقانه و تاثیرگزار برخوردار باشد .
انتهای پیام
نظرات