• یکشنبه / ۸ مهر ۱۳۹۷ / ۱۲:۱۴
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 97070804514
  • خبرنگار : 71516

/تحلیل- القدس العربی/

اس۳۰۰ روسیه به اندازه موشک‌های حزب‌الله لبنان برای اسرائیل دردسرساز است

اس۳۰۰ روسیه به اندازه موشک‌های حزب‌الله لبنان برای اسرائیل دردسرساز است

مجهز شدن سوریه به سامانه اس۳۰۰ روسیه، باعث می‌شود اسرائیل وارد مذاکرات صلح واقعی از جمله مذاکره درباره جولان شود.

به گزارش ایسنا، روزنامه القدس العربی در تحلیلی نوشت، روسیه مجهز کردن سوریه به سامانه اس۳۰۰ را آغاز کرده است. همین خبر کافی بود تا در میان محافل نظامی اسرائیل رعب و وحشت ایجاد شود. اعلام این مساله به دو معنا اول به معنای پایان سلطه‌جویی نظامی اسرائیل در خاورمیانه و دوم به معنای ضرورت آمادگی برای ورود به مذاکرات صلح واقعی از جمله مذاکره درباره جولان اشغالی است.

از نظر تاریخی قدرت سلاح معمولا پیروزی را در جنگ رقم می‌زند و صلح را از طریق سپر حمایتی به وجود می‌آورد. اسرائیل از طریق سلاح پیشرفته که آمریکا و کشورهای اروپایی دیگر آن را برایش فراهم کرده‌اند توانسته در سلطه‌جویی در خاورمیانه موفق شده و به یک بازیگر منطقه‌ای تبدیل شود. علاوه بر این سلاح هسته‌ای نیز در اختیار دارد.

کشورهای عربی قبلا به دلیل اینکه نتوانستند به سلاح پیشرفته شوروی سابق دست یابند شکست خوردند. روسیه به دو دلیل سوریه را به اس۳۰۰ مجهز کرده است:

اول اینکه جهان به زمان جنگ سرد جدید بازمی‌گردد و این مساله آشکار شده است. روسیه در مقایسه با حضور نظامی آمریکا پایگاه‌های زیادی در خارج ندارد. مهم‌ترین پایگاه نظامی روسیه در خارج طرطوس و پایگاه حمیمیم است. روسیه درباره سوریه کوتاهی نخواهد کرد و هرگز به اسرائیل اجازه نخواهد داد هر بار دمشق را از نظر نظامی تحقیر کند.

دلیل دوم این است که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه اخیرا گفت غرب می‌خواهد یکجانبه درباره مساله فلسطین تصمیم بگیرد و مسکو این را نمی‌پذیرد. اشاره لاوروف به "معامله قرن" است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به دنبال اجرایی کردن آن است. دادن سلاح پیشرفته به سوریه در راستای نابودی استراتژی واشنگتن در خاورمیانه از جمله درباره مساله فلسطین است.

از این رو اسرائیل و آمریکا علیه اقدام روسیه درباره مجهز کردن سوریه به اس۳۰۰ بپا خاستند و واشنگتن مسکو را به تحریم‌های جدید تهدید کرد.

همانطور که گفتیم سلاح پیروزی را می‌سازد یا وسیله خوب و سپر حمایتی خواهد بود و در برقراری صلح در دوره بعد نقش خواهد داشت. اخیرا یک تحلیلگر اسرائیلی در روزنامه هاآرتص نوشت: این نخستین باری است که کشوری برای اسرائیل مرزهای قدرتش را تعیین می‌کند.

سلاح برای سوریه پیروزی نمی‌سازد اما سپر حمایتی در برابر قدرت اسرائیل خواهد بود و همین مساله باعث می‌شود اسرائیل حملاتش را متوقف کند.

در سال ۲۰۰۶ در همین روزنامه در مقاله‌ای نوشتیم که بعد از جنگ ژوئیه چگونه حزب الله توانست به لطف موشک‌هایش توازن قدرت را با نیروی هوایی اسرائیل محقق کند و این یعنی اسرائیل قبل از هر تجاوزی به لبنان هزار بار فکر می‌کند. از آن زمان تاکنون هیچ تجاوزی به لبنان صورت نگرفته است. حزب الله در آن زمان توانست نیمی از اسرائیل را با موشک‌هایش هدف قرار دهد و اکنون می‌تواند با موشک‌هایش کل اسرائیل را هدف قرار دهد و کاری کند که اسرائیلی‌ها در پناهگاه‌ها و اردوگاه‌ها زندگی کنند حال آنکه موشک‌های حزب الله در سال ۲۰۰۶ از حیث قدرت و دقت در رهگیری اهداف مثل موشک‌های حزب الله در سال ۲۰۱۸ نبودند.

مجهز شدن سوریه به اس۳۰۰ باعث می‌شود اسرائیل در آینده به سمت صلح سوق داده شود. اس۳۰۰ در آینده صلح را می‌سازد و اگر اسرائیل برای حمله به سوریه تلاش کند، بی‌تردید مسکو اس۴۰۰ را به سوریه خواهد داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha