به گزارش ایسنا، شهرستان اسدآباد معروف به پایتخت تریلرها از جمله شهرستانهایی است که خودرو به ویژه تریلر و ماشینهای سنگین در زندگی آنان از نقش موثری برخوردار بوده و بخش قابلتوجهی از خانوارهای آن به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم با این حرفه پرزحمت سروکار داشته و از منبع تریلر و ماشینهای سنگین ارتزاق میکنند و در این بین به تبع سراسر کشور رانندگان اسدآبادی نیز از مشکلات پیش آمده در شغل خود در رنج بوده و خواه ناخواه این مشکلات برای آنان دشواریهایی را ایجاد کرده است.
فرماندار شهرستان اسدآباد به خبرنگار ایسنا گفت: شهر تریلرها با داشتن بیش از پنج هزار دستگاه ماشینآلات سنگین بخش قابلتوجهی از ناوگان حملونقل باری کشور را در دست داشته و رانندگان اسدآبادی در تمام مسیرهای پرتردد حملونقل کشوری حضور دارند.
توسعه چشمگیر صنعت حملونقل اسدآباد
کریم حمیدوند با بیان اینکه صنعت حملونقل در اسدآباد در سالهای اخیر گسترش و توسعه چشمگیری پیدا کرده است، اظهار کرد: با توجه به بستر مناسب وجود ماشینهای سنگین در شهرستان این امر بزرگترین راه اشتغالزایی در منطقه بوده که باید این بخش را هر چه بیشتر تقویت کرد.
وی با تأکید بر ایجاد انگیزه در رانندگان منطقه با رسیدگی به مشکلات آنان افزود: در حال حاضر در این شهرستان به تبع سراسر کشور کمبود لاستیک برای رانندگان احساس میشود و متقاضی در بحث لاستیک شهرستان بالاست.
وی خاطرنشان کرد: در همین راستا با پیگیریهای انجام شده مقدار قابلتوجهی از این کالای مهم برای شهرستان جذب شد که با وجود اینکه نمایندگی استان در اسدآباد است، سهمیه را استان تعیین می کند و بخشی از این لاستیک جذب شده را به فراخور نیاز به استان تحویل دادیم و سهمیه شهرستان برای هر دستگاه تریلر و کامیون دو حلقه لاستیک درنظر گرفته شد.
حمیدوند با بیان اینکه در سه ماه گذشته 1014 حلقه لاستیک به نرخ دولتی بین کامیونداران و تریلرهای متقاضی اسدآبادی توزیع شده است، اضافه کرد: با توجه به وجود بخش عظیمی از تریلرها و ماشینهای سنگین در ناوگان حملونقل باری شهرستان در سطح کشور میطلبد که کشور و استان در وضعیت اقتصادی توجه ویژهتری به شهر تریلرها داشته باشد.
فعالیت 5000 تریلر و کامیون در اسدآباد
بازرس کانون رانندگان کشور هم از فعالیت 5 هزار دستگاه تریلر و کامیون شهرستان اسدآباد در ناوگان حملونقل باری سطح کشور خبر داد و به خبرنگار ایسنا گفت: هماکنون 6 هزار و 500 راننده اسدآبادی در ناوگان حملونقل برونجادهای مشغول فعالیت هستند که 85 درصد آنها بیمه تأمین اجتماعی بوده و سهم بزرگی از اشتغال شهرستان را به خود اختصاص دادهاند.
علی هاتفی فرسوده بودن ناوگان حملونقل شهرستان را از مهمترین مشکلات این بخش عنوان و خاطرنشان کرد: در حال حاضر 40 درصد ناوگان حملونقل برونجادهای شهرستان فرسوده است که نوسازی آنها نقش مهمی در کاهش آمار تصادفات و افزایش بهرهوری و اقتصاد مقاومتی خواهد داشت.
وی با بیان اینکه اسدآباد شهر تریلرها با داشتن این میزان تریلر و کامیون سنگین میتواند به عنوان قطب حملونقل ریلی غرب کشور محسوب شود، تصریح کرد: در حال حاضر حجم بالایی از جابجایی کالاهای کشور توسط ناوگان اسدآباد انجام میگیرد و به نسبت جمعیت در رابطه با دارا بودن ماشینهای سنگین، این شهرستان رتبه هفتم کشوری را دارد.
مسئول انجمن صنفی رانندگان اسدآباد در ادامه گفت: در حال حاضر رانندگان ماشین سنگین در این شهرستان به تبع سراسر کشور در بحث قطعات یدکی خودرو با مشکلات بسیاری مواجه هستند به طوریکه متأسفانه قطعات یدکی خودرو در بازار وجود ندارد و اگر هم هست با قیمتی سرسامآور به فروش میرسد.
یک جفت لاستیک جوابگو نیست
وی با اشاره به اینکه لاستیک یکی از قطعات پرمصرف به شمار میرود، اظهار کرد: در حال حاضر در این شهرستان به هر ماشین سنگین یک جفت لاستیک داده میشود و این در حالیست که یک جفت لاستیک مشکلی از یک ماشین سنگین 18 چرخ به هیچ عنوان مرتفع نمیکند.
هاتفی بیان کرد: هر خودرو و یا تریلری که خراب شده یک هفته تا 10 روز باید برای تعمیر در پارکینگ به علت نبود قطعات یدکی خودرو و قیمت سرسامآور قطعات متوقف شود که این امر برای رانندگان مشکلات بسیاری را به وجود میآورد.
مسئول انجمن صنفی رانندگان اسدآباد اضافه کرد: لوازمیدکی و قطعات خودرو تولید داخل نیز وجود ندارد و در صورت سراغ گرفتن تولیدات داخلی فروشندگان مرتبط با این امر افزایش دلار را بهانه قرار دادهاند.
بیکاری، شهر تریلرها را تهدید میکند
وی با بیان اینکه کمبود بار وجود ندارد اما کمبود و قیمت سرسامآور قطعات یدکی خودرو، لاستیک و روغن ماشین رانندگان را دچار مشکل کرده است، یادآور شد: در صورت ادامه یافتن این وضعیت خواهناخواه ماشینهای سنگین شهر تریلرها به سمتوسوی تعطیلی و بیکاری پیش خواهد رفت.
فرسودگی 40 درصد ناوگان حملونقل باری اسدآباد
هاتفی با اشاره مجدد به فرسودگی 40 درصدی ناوگان حملونقل باری شهرستان و گرانی انواع خودروها از جمله ماشینهای سنگین و تریلر عنوان کرد: شرکت سایپا دیزل دو سال پیش 3 هزار و 900 دستگاه با قیمت 420 میلیون تومان برای تحویل ماشین سنگین صفر به رانندگان سراسر کشور ثبتنام کرد که در این راستا 100 تا 150 نفر از تریلرداران شهرستان اسدآباد نیز برای نوسازی ماشینهای سنگین خود اقدام به ثبتنام کردند.
وی تصریح کرد: تحویل این ماشینهای سنگین از اردیبهشت سال 96 آغاز شده و شرکت سایپا دیزل اعلام کرده ماشینهای ثبتنامی تا مهر 96 را تحویل خواهند داد و کسانیکه دارای حواله آبان و آذر به بعد در سال 96 هستند از تحویل ماشین خبری نخواهد بود.
مسئول انجمن صنفی رانندگان اسدآباد گفت: قیمت تحویل ماشینهای سنگین صفر 420 میلیون تومانی ثبتنامی در شرکت سایپا دیزل به 700 میلیون تومان افزایش یافته و داخل بازار قطع به یقین قیمت ماشین سنگین صفر بیش از یک میلیارد تومان شده است.
فرسودگی ماشینها، رمق رانندگان اسدآبادی را گرفته
هاتفی یادآور شد: با چنین قیمتهای بالا دیگر امکان تبدیل به احسن و نوسازی تریلر و ماشینهای سنگین برای رانندگان اسدآبادی وجود ندارد و مقرون به صرفه نیست و باید با ماشینهای سنگین فرسوده کنونی خود مدارا کنند که خرابی هر روزه این ماشینهای فرسوده هم رمق رانندگان اسدآبادی را گرفته است.
سروکار 30 درصد اسدآبادیها با موضوع خودروی سنگین
مدیر اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان اسدآباد هم با اشاره به وجود 5 هزار ماشین سنگین در سطح شهرستان به ایسنا گفت: 30 درصد جمعیت اسدآباد از کامیونداران تا لوازم و قطعاتفروشی خودرو و گاراژداران با موضوع خودروی سنگین در این شهرستان سروکار دارند.
علی حیدری با اشاره به کمبود لاستیک در شهرستان اظهار کرد: براساس صحبتهای برخی کارشناسان تنها 25 درصد لاستیک تولید داخلی بوده و مابقی وارداتی است که با توجه به وضعیت دلار اگر دولت بتواند از طریق ایجاد یک کانال لاستیک مورد نیاز را با نرخ 4200 وارد کند و در اختیار مستقیم رانندگان قرار دهد قیمت لاستیک کاهش خواهد یافت.
وی تصریح کرد: متأسفانه برخی از تجار در این راستا تخلف کرده و با ارز 4200 جنس و کالای موردنظر را وارد میکنند و به قیمت آزاد به فروش میرسانند که این امر در نوسانات بسیاری از کالاها از جمله لاستیک تأثیر بسزایی دارد.
حیدری اضافه کرد: تا جاییکه در توان نیروهای امنیتی و سایر ارکانهای ذیربط مسائل اقتصادی است سعی بر جلوگیری از احتکار بوده اما در برخی موارد احتکار توسط برخی سودجویان نیز بر وضعیت بازار و نوسانات قیمتها تأثیر گذاشته که گرانی قطعات و لوازمیدکی نیز از این امر مستثنی نبوده است.
کمبود قطعات خودرو در اسدآباد
وی با اشاره به کمبود قطعات خودرو در شهرستان اسدآباد عنوان کرد: متأسفانه لوازمیدکی و قطعاتفروشی سطح شهرستان سرمایه آنچنان و قابلتوجهی برای خرید لوازم ندارند که در مغازه خود نگهداری کرده و برای فروش در معرض دید متقاضیان قرار دهند.
حیدری گفت: در این شهرستان به علت همین امر متقاضیان به لوازمیدکی مراجعه و قطعه لازم خود را درخواست کرده و لوازمیدکی فروش، قطعه موردنظر متقاضی را از قطعاتفروشی بزرگ دیگر در دیگر استانها پیگیری، خریداری و تحویل متقاضی میدهند و در این مسیر به طور قطع قطعه موردنظر به قیمت روز حساب خواهد شد.
وی با اشاره به کمبود محسوس قطعات خودرو و عدم وجود سرمایهگذار لازم در این امر و نیز فرسودگی ناوگان حملونقل باری اسدآباد در کشور، بیان کرد: اگر دولت خودروهای جدید با قیمت مناسب وارد کرده و جایگزین خودروها و ماشینهای سنگین کند، قطع به یقین شهرستان نیز از آن منتفع خواهد شد.
یکی از کامیونداران اسدآبادی هم در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر مشکل لاستیک و کمبود قطعات و لوازمیدکی از بزرگترین مشکل ما کامیونداران شده است، اظهار کرد: قیمت یک جفت لاستیک خارجی با نرخ کنونی دلار در بازار آزاد 13 تا 15 میلیون تومان بوده و هر جفت لاستیک تنها تا 6 یا 7 ماه دارای عمر مفید است و با این میزان قیمت، درآمد یک ماشین سنگین چه میزان بوده که بتواند هر 6 یا 7 ماه لاستیک 18 چرخ کامیون خود را تعویض و یا نوسازی کند.
سهمیه دو لاستیک گرهای از مشکلات رانندگان باز نمیکند
مهدی ملکی به خبرنگار ایسنا گفت: سهمیه دو لاستیک با نرخ دولتی هیچ مشکل و یا گرهای از مشکلات رانندگان را مرتفع نکرده و نیازمند توجه ویژه به کامیونداران شهر تریلرهاست.
وی افزود: کمبود لاستیک، کمبود قطعات و لوازمیدکی و قیمت بالای قطعات، کمبود روغن، فرسودگی ماشینهای سنگین و تحمیل هزینههای سنگین ناشی از خرابی پی در پی ماشینها و پایین بودن اصل قیمت کرایه حمل از جمله مواردی است که موجب ایجاد مشکلاتی برای رانندگان خودروهای سنگین سطح شهرستان به تبع سراسر کشور شده و نیازمند تدبیری اساسی از سوی دولتمردان است.
اسد خسروی از دیگر رانندگان و کامیونداران اسدآبادی هم تصریح کرد: قیمت قطعات و لوازمیدکی ماشین سنگین هر روز با یک قیمت سرسامآور جدید در بازار آزاد به فروش میرسد و این تورم به غیر از ضرر و زیان دیگر سودی برای رانندگان با درآمدهای پایین کنونی ندارد ضمن اینکه در کنار قیمت سرسامآور لوازم و قطعات خودرو، کمبود این موارد نیز دردسرهای خاص خود را دارد که اکثریت رانندگان در جریان هستند.
در پایان اینکه این مشکل تنها مربوط به رانندگان شهر تریلرها نبوده و یک مشکل کلان کشوری است که با تدبیر دولتمردان باید چارهای اساسی برای آن اندیشیده شود چرا که در غیر اینصورت باید بهزودی منتظر موج تعطیلی ناوگان حملونقل باری شهرستان و کشور بود ضمن اینکه در این بین از بازارسیاهها و احتکارها نیز نباید غافل شد.
گزارش از: شهره اکبری، خبرنگار ایسنا، منطقه همدان
انتهای پیام
نظرات