به گزارش ایسنا، سید محمد بطحایی در جمع نمایندگان کانونهای صنفی معلمان سراسرکشور، با تشکر از نمایندگانی که از راههای دور آمدهاند، اظهار کرد: من هم مانند شما معلم بودهام و به جای اینکه من را وزیر خطاب کنید معلم خطاب کنید و مانند شما با مشکلات و مسایلی که معلمان در کلاس های درس و مدارس درگیر هستند در زمانی که سر کلاس بوده ام برخورد کرده ام و همه این مشکلات را می فهمم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مشکلاتی که این نمایندگان اظهار کرده بودند، گفت: در برخی مواردی که اشاره کردید توضیحاتی دارم که می توانم ارایه دهم تا در جریان پیگیری های وزارت آموزش و پرورش باشید و به قضاوت روشن تر از اتفاقاتی که می افتد، برسید.
وی در ادامه با توجه تعداد نیروهای آموزش و پرورش و بالا بودن سطح تحصیلات آن ها، وجود تشکلهای صنفی و تخصصی را یک فرصت ارزشمند برای دستگاه آموزش و پرورش دانست و گفت: باید از ظرفیت تشکل ها برای حل مشکلات آموزش و پرورش استفاده کرد.
وی تصریح کرد: آموزش و پرورش، تشکلها را تهدید نمی داند و از اولین روزهای حضورم به عنوان وزیر به دنبال ورود موثر تشکل ها در امور آموزش و پرورش بودهام.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مسایلی که در جلسه مطرح شد، افزود: مسایل با اهمیتی که امروز در این جلسه طرح شد را باید روزها و ساعت ها وقت می گذاشتیم و هزینه های زیادی را صرف می کریم تا به همین مطالب مطرح شده در این جلسه برسیم و همین مطلب نشان از اثر ثمر بخش حضور تشکل ها و اعلام نظرات و انتقادات آن ها دارد.
وی به مشکلات مطرح شده توسط کانونها اشاره کرد و گفت: در مورد مجوزهای لازم کانونهای صنفی معلمان هر کمکی که بتوانم انجام می دهم تا این مجوزها صادر شود.
عضو کابینه دولت دوازدهم تصریح کرد: کانونهای صنفی معلمان می توانند بازوی قوی برای وزارت آموزش و پرورش در توسعه عدالت آموزشی باشد و ما در مسائلی چون حذف آزمون ها، رقابتهای فردی در دوره آموزش عمومی و تاکید بر ضرورت کسب مهارت های عمومی و گفت گو و مدارا به ظرفیت تشکلها نیازمند هستیم و تشکل ها با گسترش این گفتمان می توانند به ما و کشور کمک کنند.
سید محمد بطحایی در ادامه افزود: بارها گفتهام معلمی که مشکلات معیشتی داشته باشد نمیتواند اهداف تربیتی و آموزشی را به خوبی پیاده کند و ما چهل سال است که برای حل مشکلات معیشتی و تبدیل کردن آموزش و پرورش به اولویت اصلی جامعه از یک مسیر رفته ایم و هنوز نتوانسته ایم به آنچه که هدف مان بوده است برسیم و در این مورد باید در راهکارهای تکراری تجدید نظر کرد و تغییر مسیر داد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ایمان دارم مشارکت معلمان لازمه حل مشکلات آموزش و پرورش است، اظهار کرد: اولین قدم ها برای افزایش مشارکت را در انتخاب نمایندگان معلمان در صندوق ذخیره فرهنگیان، فرایند انتخاب و انتصاب مدیران، ضرورت توجه به مدرسه و مدرسه محوری و تفویض اختیار به مدارس برداشته ایم و این موارد زمینه هایی است که مشارکت معلمان را در تصمیم گیری ها افزایش می دهد و در آینده سه نفر از مدیران مدارس در شورای عالی آموزش و پرورش را به صورت انتخابی تعیین خواهیم کرد و درصدد هستیم تا در هر جایی که می توانیم با ورود معلمان به کارها و فعالیت ها، مشارکت آن ها را در امور آموزش و پرورش افزایش دهیم.
وی در ادامه گفت: با وزیر کشور صحبتهایی داشتهام که محلهایی مشخص شود تا معلمان جهت اعتراضاتشان در آن محل ها حضور پیدا کنند و تهدیدهایی که در این موارد وجود دارد کم شود و در استانها هم به مدیران کل تاکید خواهم کرد تا با هماهنگی با استانداران چنین محلهایی را مشخص کنند.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، در ادامه این جلسه نمایندگان کانونهای صنفی معلمان در مواردی از جمله تشکلها و تشکل یابی، ضرورت پیگیری امور معلمان بازداشت شده، نقد مدیریت آموزش و پرورش، مسایل حقوقی و رفاهی و مسایل کمی و کیفی آموزش و پرورش به طرح موضوع پرداختند که سرفصلهای آن به اختصار به شرح زیر است:
«چنین جلساتی به صورت مکرر برگزار شود تا پس از طرح موضوعات و مشکلات راه حل ها ارائه شود، آسیب زا بودن کاهش بودجه آموزش و پرورش از تولید ناخالص ملی در طول ۵۰سال گذشته، مسئولانآموزش و پرورش را محور توسعه و پیشرفت کشور می دانند اما از طرفی برای رسیدن به این هدف گامی بر نمی دارند.
هیچ منفعتی از حضور در کانونها برای خود در نظر نگرفته ایم و خود را برای بروز مشکلات آماده کردهایم اما با توجه به این نگاه هنوز از فعالیتهای ما استقبال نمی شود.
کانون های صنفی برای دفاع از حقوق فرهنگیان تشکیل و مجوزهای لازم را بین سال های ۷۷تا ۸۷از وزارت کشور گرفتند و این کانون ها دارای شناسنامه و اساسنامه مجوز از کمیسیون ماده ۱۰احزاب هستند، تمامی کانون های صنفی مجوز فعالیت دارند و انتخابات مجمع عمومی جدید را کانون ها انجام داده اند اما پروانه فعالیت هایشان توسط وزارت کشور تمدید نشده است.
کانون ها رابطی بین بدنه فرهنگیان با مسئولان هستند و می توانند به انتقال افکار و نزدیک سازی این افکار کمک کنند و موجب کاهش تنش های اجتماعی شوند و در آسیب شناسی و ارائه راهکارها به مسئولان کمک کنند، توقف فعالیت ها کانون ها می تواند به انباشتگی مطالبات منجر شود و مشکلات را بهمن وار ایجاد کند و انتظار داریم تا ارتباط نزدیک تری بین تشکل های صنفی و مسئولان ایجاد شود، توقع داشتیم تا از کنش های صنفی حمایت شود و تمامی فعالیتهای کانون ها بر اساس قانون اساسی بوده و این فعالیتهای به صورت یک فرصت دیده شود که این اتفاق نیافتاد و علی رغم قبول دانشی نهادهای اجرایی بر ضرورت وجود تشکل های صنفی اما باور عملی به فعالیت های نهادهای مدنی نداشتیم و از این موضوع آسیب های زیادی دیدیم.
کانون های صنفی تنها نهاد مدنی است که از همه قومیت ها و مذاهب مختلف و تفکرات سیاسی مختلف یکجا جمع شده اند و فقط به مناسبات صنفی می پردازند، از ابتدا به دنبال مطالبات صنفی بوده ایم اما همواره این مطالبات را به مسایل سیاسی گره زده اند و زمینه های برخورد با این تشکل صنفی را فراهم کرده اند.
ما خود را عضوی از مجموعه آموزش و پرورش می دانیم و اینجا را مامن و پناهگاه خود می بینیم. برخی مسائل به دست وزیر آموزش و پرورش حل میشود و به دنبال حل مسائل خارق العاده نیستیم و از شما می خواهیم تا دولتمردان را به این نتیجه برسانید که تا وقتی معیشت معلم حل نشود مشکلات آموزش و پرورش حل نمی شود و از شما می خواهیم تا با تمرکز زیاد به حل مشکلات معیشتی معلمان توجه کنید و نمیتوان بدون حل مشکلات معیشتی معلمان سند تحول بنیادین و سایر موارد تحولی را اجرا کرد.
آموزش و پرورش را از مدیران سیاسی و سیاست زده بزدایید که وجود این مدیران سبب ایجاد نقصان در مدیریت آموزشی شده است، نامه هایی که کانون های صنفی جهت پیگیری به ادارات می زنند به جای ارجاع به واحدهای مربوطه به حراست ها ارجاع می شود.
برای روز جهانی معلم در ۱۳مهر اجازه دهید تا این مراسم ها در ادارات برگزار شود و با حراستها و ادارات برخورد نکنند.
از بانوان فقط به صورت ویترینی و تزیینی استفاده نشود.
تلاش کنید تا سرانه آموزشی ما به سطح کشورهای منطقه برسد، معلم ها هیچ مزایایی ندارند و این حقوق ها کفاف زندگی آنها را نمی دهد و افزایش حقوق های ناچیز سال جاری و پس از آن حذف سختی کار مشکلات معیشتی معلمان را با دشواری مواجه کرده است.
از بیمه تکمیلی آتیه سازان به صورت گسترده معلمان ناراضی هستند و چهار ماه است که هزینه هایش را نداده است.
تعداد نمایندگان معلمان که برای صندوق ذخیره انتخاب شدند خیلی کم هستند و حداقل از هر استان یک نماینده باشد تا امنیت این صندوق بیشتر شود.
همه کارمندان دولت حقوق های مشابهی داشته باشند و اینکه کارمندان در سازمان پولدار تر می توانند تا ۷برابر معلمان حقوق دریافت کند تبعیض آمیز است. معاونت حقوقی در پیگیری مسایل حقوقی معلمان از جمله معلمان زندانی و تشکل ها پرکارتر شود.
پولی شدن آموزش و مافیای جانبی آن شرایط تحصیل را برای خانواده ها سخت کرده است و مدارس به بهانه های مختلف از خانواده ها پول می گیرند و شان مدرسه را پایین می آورند و شرایط تحصیل کودکان را برای خانواده ها سخت می کنند.
بومی گزینی دانشگاهها باعث شده تا استانهایی که دانشگاههای کمتری دارند با وجود رتبههای خوب دانش آموزانشان، قبولی کمتری در دانشگاهها داشته باشند.
سرانه فضای آموزشی یکی از شهرهای ایران نیم متر مربع است و نیاز است تا به این شهرها توجه بیشتری شود.
دخالت نمایندگان مجلس در مناطق باعث مختل شدن مدیریت های آموزشی و رابطهای شدن کارها می شود.
در گزینش معلمان به همه چیز توجه میشود به جز مهارتهای تخصصی.
در این نشست نمایندگانی از کانونهای صنفی معلمان تهران، اصفهان، کردستان، همدان، خراسان شمالی، زنجان، لرستان، گیلان، آذربایجان شرقی و خوزستان حضور داشتند و پس از نشست با وزیر آموزش و پرورش با عادل عبدی مشاور وزیر وارد جلسه شدند.
شایان ذکر است، در ابتدای نشست نمایندگان کانون صنفی معلمان با وزیر آموزش و پرورش، عادل عبدی با اشاره به قانون جدید احزاب اظهار کرد: در این قانون فعالیتهای صنفی دیده نشده است و مشکلاتی برای صدور مجوز و تمدید پروانههای کانونهای صنفی از جمله کانون های صنفی معلمان به وجود آورده است و به همین دلیل در دو ماه گذشته نمایندگان مجلس طرحی دادند تا کانونهای صنفی مجددا به ماده۱۰قانون احزاب برگردند و من هم در این مورد به کمیسیون تخصصی مجلس دعوت شدم و توضیحات لازم که چه مشکلاتی برای کانون های صنفی ایجاد شده است، را دادم که این طرح در کمیسیون مجلس تصویب شد و به صحن مجلس فرستاده شده است و امیدواریم با تصویب این قانون مشکل صدور مجوزها و تمدید پروانه های کانونهای صنفی معلمان حل شود.
انتهای پیام
نظرات