• چهارشنبه / ۷ شهریور ۱۳۹۷ / ۱۳:۱۵
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 97060703618
  • منبع : نمایندگی سمنان

نماینده ولی‌فقیه در استان:

مشکل کمبود آب در سمنان بسیار جدی است

مشکل کمبود آب در سمنان بسیار جدی است

ایسنا/سمنان نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان گفت: آب مطالبه اول و اصلی مردم استان سمنان از دولت است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، آیت‌الله سید محمد شاهچراغی در دیدار با مدیرعامل، اعضای هیئت مدیره و جمعی از کارکنان شرکت آب منطقه ای سمنان افزود: در سفرهای استانی رئیس محترم جمهور به استان سمنان، مطالبه اصلی مردم در بخش آب بیان شد و دولت نیز رفع مشکلات این بخش را به مردم استان وعده داد.

وی با اشاره به اجرای پروژهای مختلف انتقال آب از سدها به نقاط مختلف استان گفت: باید رضایت مردم و از همه مهمتر رضایت کسانی که حق آبه دارند در موضوع انتقال آب در اولویت باشد و سهم هر منطقه از آب نیز مشخص باشد و مردم نیز به سهم خود قانع باشند.

نماینده مردم استان سمنان در مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: مشکل کمبود آب بسیار جدی است و باید منابع آبی موجود در استان حفظ و احیا شود، همچنین مدیریت مصرف آب نیز بسیار مهم و حیاتی است.

آیت الله شاهچراغی با ذکر حدیثی از امام هادی (ع) سلامتی، ایمان و قناعت را به عنوان سه نعمت بزرگ خداوند برای انسان ها نام برد و گفت: نعمت قناعت به مانند یک گنج بسیار با ارزش است که باید همیشه و در همه حال قدردان نعمت های بزرگ الهی باشیم. در استفاده از منابع آبی و مصرف بهینه آب نیز باید قناعت را سرلوحه زندگی خود قرار دهیم.

سد مجن به‌زودی افتتاح می‌شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سمنان نیز در این دیدار با اشاره به اجرای طرح های مختلف تأمین آب از منابع آبی داخل استان، تصریح کرد: با توجه به شرایط موجود و کمبود منابع آبی و خشکسالی، اولویت کاری ما، تأمین آب از منابع آبی موجود در استان سمنان است.

 ایرج حیدریان گفت: در ابتدای دولت تدبیر و امید کار مطالعات سد روزیه انجام و در حال حاضر قرارداد آن اجرایی شده است و به زودی عملیات ساخت این سد آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: عملیات انتقال آب از سد نمرود به گرمسار نیز در حال اجرا است که در حال حاضر 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، در خصوص سد مجن شاهرود نیز آبگیری از سد مجن آغاز شده و به زودی افتتاح خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سمنان ادامه داد: یکی از مهمترین برنامه‌های ما در استان سمنان که با همکاری سازمان جهادکشاورزی صورت گرفته است، کاهش 10 درصدی میزان مصرف آب در بخش کشاورزی است، به گونه‌ای که هیچ لطمه و آسیبی به بخش تولید محصولات کشاورزی وارد نشود. با صرفه‌جویی 10 درصدی در بخش کشاورزی، آب مورد نیاز بخش صنعت تأمین می شود و جلوی افت آبخوان‌ها نیز گرفته و نهایتاً با گذشت زمان به احیای سفره‌های آب زیرزمینی کمک خواهد شد.

عمده منابع آبی استان سمنان از بین رفته است

وی خاطرنشان کرد: عمده منابع آبی استان، منابع زیرزمینی هستند که طی سال‌های متوالی با برداشت‌های غیرمجاز، اضافه برداشت، عدم رعایت الگوی کشت، تبدیل اراضی کشاورزی به اراضی باغی، حفر چاه‌های غیرمجاز و... از بین رفته‌اند و امروز با اجرای طرح‌های مختلفی از جمله طرح تعادل بخشی و احیاء منابع آبی در صدد حفاظت از منابع آبی استان در این بخش هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سمنان تصریح کرد: در راستای طرح تعادل بخشی و احیاء منابع آبی، 80 درصد چاه‌های کشاورزی استان به نصب کنتور هوشمند مجهز شدند که استان سمنان از این نظر در کشور دارای رتبه برتر کشوری است.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha