به گزارش ایسنا، با این حال چنین دیدگاهی این حقیقت را نادیده میگیرد که خریداران و فروشندگان نفت خام معمولا به حاشیه سود و خرید گریدهای نفتی مناسب برای حداکثر کردن بهره وری پالایشگاههایشان توجه دارند.
اگرچه درست است که نمی توان سیاست را نادیده گرفت و این مسئله در مورد پالایشگاههای بزرگ چینی صادق است اما ابعاد اقتصادی تجارت آمریکا و چین را بایستی در نظر داشت.
به نظر میرسد صادرات نفت آمریکا به چین در سپتامبر افت چشمگیری پیدا خواهد کرد. آمار گردآوری شده از سوی بخش تحقیقات و پیش بینیهای نفتی تامسون رویترز نشان میدهد حدود ۶.۱۲ میلیون بشکه یا حدود ۲۰۴ هزار بشکه در روز قرار است به چین ارسال شود. این میزان بسیار پایینتر از حدود ۳۶۳ هزار بشکه در روز در اوت است و پایینترین میزان واردات ماهانه نفت آمریکا از مارس امسال به شمار میرود.
کاهش واردات نفت آمریکا از سوی چین با وضع تعرفههای تلافیجویانه دو کشور علیه واردات کالاهای یکدیگر مصادف شده و پکن ممکن است نفت را نیز به فهرست کالاهای آمریکایی که مشمول مالیات واردات میشوند اضافه کند.
این اتفاق هنوز نیافتاده اما قابل درک است که پالایشگاههای چینی در هفتههای اخیر نگران خرید نفت آمریکا بوده اند.
با اینهمه قیمت گذاری گریدهای مختلف نفت نیز توضیح میدهد چرا چین در اوت نفت بیشتری از آمریکا خرید و در سپتامبر و احتمالا در اکتبر خریدش را کاهش میدهد.
معاملهگران چینی مشتاق خرید وست تگزاس اینترمدیت بوده اند که در اواخر مه و اوایل ژوئن برای تحویل در اوت ثبت سفارش شدند.
اختلاف قیمت وست تگزاس اینترمدیت برای تحویل در ماه اوت با نفت برنت در ششم ژوئن به ۱۱.۳۹ دلار در هر بشکه رسید و به مدت سه هفته از اواخر مه تا اواسط ژوئن در همین سطح بود.
این به معنای آن بود که پالایشگاههای چینی میتوانستند در بازار معاملات کاغذی وست تگزاس اینترمدیت را با تخفیف قیمت قابل توجهی نسبت به برنت خریداری کنند که آنها را ترغیب میکرد محموله های فیزیکی را از خلیج آمریکا خریداری کنند.
نفت بانی لایت نیجریه که گرید نفتی مشابه بوده و بر مبنای برنت قیمت گذاری میشود، ۲۲ مه ۸۱.۱۷ دلار در هر بشکه معامله شد. همزمان نفت وست تگزاس اینترمیدت که در پایانه ماجلان ایست هیوستون تحویل داده میشد ۷۶.۴۰ دلار بود که ۴.۷۷ دلار ارزانتر بود.
این اختلاف قیمت کافی بود تا هزینه حمل محموله از خلیج آمریکا به چین را که در مقایسه با سواحل آفریقا اندکی بالاتر بود جبران کند.
با این حال تا زمانی که محمولههای سپتامبر به چین برسند، جهت قیمتها تغییر کرد و نفت بانی لایت در ۲۵ ژوئن ۷۳.۵۲ دلار معامله شد که ۱.۴۷ دلار ارزانتر از وست تگزاس اینترمدیت در هیوستون بود.
در نتیجه خرید نفت غرب آفریقا جذابتر از محمولههای آمریکا شد.
اگرچه پالایشگاههای چینی تا حدودی تحت فشار سیاسی قرار گرفته اند تا خرید نفت آمریکا را کاهش دهند اما شاید با توجه به اینکه سودی در خریدشان نمیبینند نیاز به چنین فشاری را احساس نکردند.
قیمتهای فعلی خرید محمولههای نفت آمریکایی توسط چینیها را توجیه نمیکند زیرا نفت بانی ۱.۱۱ دلار با وست تگزاس اینترمدیت اختلاف قیمت دارد.
بر اساس گزارش رویترز، اگرچه اختلاف تجاری میان واشنگتن و پکن ممکن است به نقطه ای از وخامت برسد که صادرات نفت آمریکا به چین کاملا غیررقابتی شود در این فاصله اساس قیمت گذاری، به ارزیابی احتمال کاهش یا افزایش صادرات آمریکا به چین کمک میکند.
انتهای پیام
نظرات