• یکشنبه / ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ / ۱۳:۳۷
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 97051407455
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

رییس کمیسیون انرژی سازمان نظام مهندسی کشور:

راندمان آبیاری ایران حدود ۵۰ درصد است

راندمان آبیاری ایران حدود ۵۰ درصد است

ایسنا/اصفهان رییس کمیسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیط زیست سازمان نظام مهندسی کشور با بیان اینکه راندمان آبیاری در ایران ۳۰ تا ۵۰ درصد است، گفت: در دنیا استفاده از کالا با میزان مصرف پایین آب توصیه و این میزان به صورت برچسب روی کالاها مشخص می شود.

احمدرضا طاهری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه متوسط بارش سالانه در کشور 400 میلیارد مترمکعب و تبخیر 270 میلیارد مترمکعب است، افزود: تنها 130 میلیارد مترمکعب منابع آبی  قابل بهره برداری و 94 میلیارد مترمکعب آب های سطحی و 38 میلیارد مترمکعب آب های زیر زمینی است.

وی تاکید کرد: متوسط بارندگی در سال آبی۹۷ -۹۶ در حوزه فلات مرکزی 102.5 میلیمتر و میزان آن در سال قبل 157 میلیمتر و به معنی منفی ۵۴.۷ میلیمتر و متوسط بارندگی در کل کشور ۱۶۶.۷ میلی متر و سال آبی گذشته ۲۲۶ میلیمتر و به معنی منفی ۵۹.۶ میلیمتر، هم‌چنین سرانه آب تجدیدپذیر در سال ۷۵. ۲ هزار مترمکعب و در حال حاضر حدود ۹۰۰ تا ۱۳۰۰ مترمکعب در سال و طبق تخمین حدود ۴۰۰ تا ۸۰۰ مترمکعب در سال است.

رییس کمیسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیط زیست سازمان نظام مهندسی کشور با بیان اینکه سرانه مصرف آب روزانه در کشور بیش از ۲۲۵ لیتر و در اصفهان بین ۱۳۰تا ۱۵۰ لیتر در روز است، اظهار کرد: با وجود کمبود فیزیکی آب، سرانه مصرف آب در عربستان ۸۷ لیتر آب در روز است.

وی با اشاره به اینکه راندمان آبیاری کشور ۳۰ تا ۵۰ درصد و راندمان آبیاری جهان ۷۵ تا ۹۲ درصد است، تصریح کرد: در جهان به استفاده از کالاهایی با میزان مصرف آب کمتر توصیه می شود و این میزان را به صورت برچسب روی کالاها می زنند.

طاهری افزود: استفاده بهینه از آب با بهره گیری از لوازم کاهنده مصرف وسایل آب بر، آب پخش و بازیافت آب خاکستری و اصلاح الگوی مصرف و عادت به بهینه مصرف کردن، خوردن مواد مغذی و استفاده کمتر از گوشت و استفاده از گیاهان و چمن های آبیاری شونده توسط باران در ساختمان ها، تعویض شیرآلات ۲ محوره با نوع اهرمی، حمایت از زمین های محلی جهت حفاظت از تالاب ها سفره ها و منابع آبی، احداث ساختمان در مکان مناسب، اندازگیری و مدیریت آب های محلی و تدوین و استراتژی تقویت و پیگیری مقررات مربوط به آب های زیرزمینی آب امکان پذیر می شود.

وی افزود: استفاده بهینه از آب با بهره گیری از لوازم کاهنده مصرف وسایل آب بر و آب پخش و بازیافت آب خاکستری و اصلاح الگوی مصرف و عادت به بهینه مصرف کردن، خوردن مواد مغذی و استفاده کمتر از گوشت و استفاده از گیاهان و چمن های آبیاری شونده توسط باران در ساختمان ها، تعویض شیرآلات ۲ محوره با نوع اهرمی، حمایت از زمین های محلی جهت حفاظت از تالاب ها سفره ها و منابع آبی، احداث ساختمان در مکان مناسب، اندازگیری و مدیریت آب های محلی و تدوین و استراتژی تقویت و پیگیری مقررات مربوط به آب های زیرزمینی آب امکان پذیر می شود.

رییس کمیسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیط زیست سازمان نظام مهندسی کشور با بیان اینکه 50 درصد منابع انرژی جهان در ساختمان، 80 درصد زمین های کشاورزی صرف ساخت و ساز و 60 درصد منابع جهان از جمله آب در تولید مصالح ساختمانی به کار می رود، افزود: در حالیکه ساختمان سبز ۲۴ تا ۵۰ درصد کاهش مصرف انرژی، ۳۳ تا ۳۹ درصد کاهش انتشار گاز Co2  و ۴۰ درصد کاهش مصرف آب و۷۰ درصد کاهش ضایعات را به همراه دارد.

طاهری با بیان اینکه انبوه ساز سازمان یافته ساختمان احداث می کند، اما بساز و بفروش تنها می سازد و می فروشد، تاکید کرد: باید برچسب انرژی به ساختمان داده شود چرا که در صورت رعایت مقررات ملی ساختمان و مبحث 19 مقررات ملی ساختمان به گرید آ برچسب انرژی می رسیم.

وی افزود:‌ برای رسیدن به ساختمان بهینه به ترتیب نصب پنجره دوجداره، عایق کاری کامل جداره ساختمان، بهره‌گیری از سیستم های کنترلی و تجهیزات کاهنده، بویلرهای چگالشی و بازیافت، آبگرمکن خورشیدی و استفاده از پنل ها و ... ضروری است.

رییس کمیسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیط زیست سازمان نظام مهندسی کشور ادامه داد: گواهینامه ثبت ساختمان با استفاده از مصالح بازیافتی، میزان رعایت مقررات ملی ساختمان، بهره وری آب، میزان استفاده از تجهیزات کاهنده و میزان بازیافت آب خاکستری و میزان مصرف آب در ساختمان، بهره گیری از تجهیزات تجدید پذیر، میزان بهره وری تجهیزات الکتریکی سیستم های سرمایشی و گرمایشی بررسی می کند و به نسبت رعایت این موارد، رتبه مورد نظر داده می شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha