رمضان موسوی در گفتوگو با ایسنا با بیان اینکه ساخت مترو تهران- شمال به عنوان بهترین راهکار به منظور خارج شدن از بن بست حمل و نقل و ترافیک است، اظهار کرد: این طرح یکی از زیر ساخت های مهم در توسعه گردشگری کشور محسوب می شود.
وی با اشاره به این که متروی تهران – شمال، یک پروژه زیرساختی مدرن در کشور است، تصریح کرد: وضعیت زمین شناسی البرز مرکزی این طرح را به یک پروژه فنی تبدیل کرده است که در توسعه پایدار اقتصادی و گردشگری اثر گذار خواهد بود.
استاد دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری خاطرنشان کرد: شبکه عظیمی از ساخت مترو و راه آهن در کشورهای اروپایی، غربی و سراسر ایالات آمریکا، کانادا، ژاپن، چین و روسیه خصوصا انگلیس از چندین دهه گذشته باعث اتصال شهرها بوده است.
رئیس انجمن گردشگری پایدار مازندران با تاکید بر این که مترو تهران- شمال در مقایسه با پروژه های بزرگ دنیا جزء یکی از طرح های کوچک مقیاس جهان است، گفت: وجود مسیر بسیار زیبا و منحصر به فرد ژئوتوریستی، هیدروتوریستی، اکوتوریستی، پتانسیل های بسیار بالای گردشگری مازندران، وجود سواحل بی نظیر خزر، دشت ها و جلگه های سرسبز، دامنه های پوشیده از درختان و اقلیم معتدل سبب جذب ماهانه، فصلی و سالانه مردم به مازندران می شود.
موسوی با بیان این که مازندران از ۳۸ نوع گردشگری موجود جهان ۲۴ نوع آن را داراست، بیان کرد: جاذبه های متعدد گردشگری و فرهنگ زیبای میزبانی مردمان شمال به عنوان مهم ترین عامل جذب گردشگران داخلی و خارجی بوده که تعداد سفرهای داخلی و ورودی به مازندران را سالانه به بیش از ۴۰ میلیون مسافر رسانده است.
وی افزود: متاسفانه به جهت کمبود و توسعه نیافتگی امکانات ترانسفر، نبود توسعه و کمبود فرودگاههای مازندران، توسعه نیافتگی جادههای مواصلاتی، جذب گردشگر کمتری را در این استان شاهد هستیم.
* ساخت مترو در جاده هراز بهترین گزینه توسعه صنعت گردشگری در مازندران
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، مازندران را یک استان کشیده شرقی، غربی و طویل در امتداد شرق و غرب در حاشیه دریا با چین خوردگی ها و سلسه جبال های فعال البرز که آن را با استان های دیگر کشور محصور کرده، دانست و یادآور شد: امتداد این کشیدگی ها سبب بالا رفتن هزینه توسعه جادهای و کافی نبودن محورهای مواصلاتی برای ورود مسافر به این استان شده است.
نویسنده کتاب ژئوتوریسم مازندران با اشاره با این که نقش سفر و گردش برای مردم ایران در آینده بسیار قوی تر شده و توسعه نیافتن جاده های فعلی مشکلات جدی را ایجاد خواهد کرد، گفت: ساخت مترو با امکانات مدرن در جاده هراز می تواند یکی از بهترین گزینه های توسعه صنعت گردشگری و تسهیل جابه جایی مسافران و گردشگران باشد
*احداث مترو تهران- شمال تصادفات جادهای را کاهش میدهد
موسوی خاطرنشان کرد: همان طور که ساخت راه آهن قزوین به انزلی از طرح های استراتژیک کشور است، مترو آمل ـ تهران می تواند یکی از مهم ترین و ضروری ترین پروژه های توسعه پایدار باشد.
رئیس انجمن گردشگری پایدار مازندران با تاکید بر این که قصور و کوتاهی در شروع و تکمیل این طرح خسارت های سنگینی را در آینده خواهد داشت، تصریح کرد: به طور متناوب شاهد تصادفات متعدد در جاده تهران - شمال هستیم که احداث این مترو می تواند باعث کاهش خسارات باشد؛ ساخت این طرح می تواند عمده مشکلات، تنگناها و ترافیک مسیرهای عمودی و افقی، شمالی، شرقی و غربی سه استان گیلان،گلستان و مازندران را مرتفع کند.
انتهای پیام
نظرات