به گزارش ایسنا، نادر قاضیپور در جلسه علنی امروز (سهشنبه) مجلس شورای اسلامی به ارائه توضیحاتی درباره سوالش از وزیر راه و شهرسازی درباره علت واردات تجهیزات حمل و نقل ریلی دارای تولیدات مشابه داخلی پرداخت.
وی با این انتقاد که چرا واردات تجهیزات حملونقل ریلی دارای تولیدات مشابه داخلی برخلاف برنامه ششم توسعه انجام میشود، اظهار کرد: وزیر راه و شهرسازی برای ۱۰ سال آینده ریل وارد کرده است آن هم ریلهای کهنه بدون اصالت و شناسنامه و فرسوده که از چین آمده است. ما میخواهیم بدانیم که چرا این وزارتخانه به جای دلار و روپیه ریل وارد کرده است.
نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آقای آخوندی در ۲۰ فروردین ۱۳۹۶ قول دادند که تولیدات پنج سال ذوبآهن را خریداری کنند، این شرکت با این قول اقدام به سرمایهگذاری کرد، اما این اتفاق رخ نداد و شاهد عقد قرارداد حدود ۳۵۰ هزار تن ریل با کشورهای دیگر بودیم.
قاضیپور افزود: وزارت راه در مواجه شدن با شرکتهای داخلی و خارجی رفتار دوگانه دارد در حالی که به استانداردهای تیمی، علمی و سازمانی توجهی ندارد، اما در مراحل تکمیل ریل شرکت ذوبآهن نظارتهایی میکند که بعضا سختگیرانه است.
وی خطاب به وزیر راه و شهرسازی گفت: اصرار شما بر واردات باعث بیکاری کارگران ایرانی در سال حمایت از کالای ایرانی است. شما باید از تولید داخل حمایت کنید اما به خرید خارجی با پول نفت مستضعفان علاقه دارید. خرید ریلهای بیکیفیت باعث کشتار دستهجمعی زوار امام رضا (ع) در قطار تبریز به مشهد شد که امیدواریم دوباره این اتفاق رخ ندهد.
قاضی پور گفت که در حالی که ترکیه ریلهای شرکتهای هندی را مطرح نکرد، ایران همین ریلها را از ترکیه خرید. ریلهای غیراستانداردی که با زدن چند سنگ از جای خود خارج میشوند. انتظار ما این است که در مقطع حساس و آشفته بازار ارز، سکه و مسکن از کالای ایرانی استفاده شود چون توجه به کالای ایرانی یعنی توجه به کارگر ایرانی و حمایت از سرمایه و تولید داخلی.
نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توسعه راهآهن در کشور ما چشمگیر نیست، گفت: متاسفانه برای توسعه خطوط ریلی در کشور برنامهای وجود ندارد و دولت ارزشی برای این حوزه قائل نیست. سالانه ۱۶ تا ۳۲ هزار نفر در سوانح جادهای جان خود را از دست میدهند که اگر مردم بتوانند بیشتر از خطوط ریلی استفاده کنند میزان تصادفات کاهش مییابد.
به گفته قاضیپور ۸۰ هزار میلیارد تومان یارانه سوخت پرداخت میشود، اما همچنان میزان تصادفات در جادهها رشد چشمگیری دارد اینها همه از نبود زیرساختهای لازم در کشور و نبود توسعه در حملونقل ریلی حکایت دارد. متاسفانه خودروهای شخصی نیز تبدیل به ارابههای مرگ شده است دولت پاسخ دهد که چرا به توسعه حمل ونقل ریلی توجه نمیکند.
انتهای پیام
نظرات