به گزارش ایسنا، در اطلاعیه این مرکز آمده است: "این مانور با استفاده از موتورهای سفینه باربری خودکار پروگرس ام.اس-8(Progress-MS-08) در ساعت 19:10 به وقت آغاز مسکو و 199 ثانیه به طول انجامید."
پس از این عملیات، متوسط ارتفاع مدار ایستگاه فضایی بینالمللی 700 متر افزایش یافته و به 405.5 کیلومتر رسید. این اصلاح به دلیل فراهم شدن شرایط مناسب برای قرار گرفتن ایستگاه در مسیری صورت گرفت که ناو سایوز ام.اس-8 (Soyuz MS-8) بتواند به راحتی به زمین بازگردد, همچنین سفینه بعدی یعنی سایوز ام.اس-10(Soyuz MS-10) به ایستگاه متصل شود.
اصلاح قبلی در 10 ژوئیه صورت گرفت. برای اولین بار از ناو باربری آمریکایی سیگنوس(Cygnus) استفاده شد که پس از 50 ثانیه روشن شدن موتورهای سفینه، ارتفاع ایستگاه حدود 90 متر افزایش یافت.
پیش از این نیز در 23 ژوئن، مانند این بار، موتورهای پروگرس ام.اس-8 به مدت 208 ثانیه کار کرد و ارتفاع متوسط پرواز ایستگاه فضایی بینالمللی را 700 متر افزایش داد.
طبق برنامه پیشبینی شده قرار است در 4 اکتبر، اولگ آرتمیف(Oleg Artemyev)، فضانورد روسی به همراه فضانوردان آمریکایی ریچارد آرنولد(Richard Arnold) و اندرو فوستیل(Andrew Feustel) از ایستگاه فضایی بینالمللی به زمین باز خواهند گشت. آنها از 21 مارس 2018 در ایستگاه کار میکنند.
سایوز ام.اس-10 باید تایلر هگ(Tyler Hague)، فضانورد سازمان فضانوردی آمریکا(ناسا) و الکساندر آووچینین(Aleksei Ovchinin) کیهان نورد سازمان فضانوردی روسیه(روسکاسموس) را به ایستگاه ببرد. پرتاب این سفینه برای روز 11 اکتبر سال جاری برنامه ریزی شده است.
ناو باربری بدون سرنشین پروگرس ام.اس-8 در 13 فوریه 2018 از بایکونور به فضا پرتاب شد و دو روز بعد از پرتاب در 15 فوریه 2018 به بخش زوردا ایستگاه فضایی متصل شد. این ناو شصت و نهمین فروند از نوع سفینه های پروگرس است که تدارکات ساکنان ایستگاه فضایی بینالمللی را بر عهده دارند. پروگرس ام.اس-8 حدود 2746 کیلوگرم بار با خود حمل میکرد که به جز مواد مواد غذایی، شامل 890 کیلوگرم سوخت و تجهیزات، 46 کیلوگرم اکسیژن و 420 کیلوگرم آب بود.
از آنجا که این نوع سفینهها فاقد سپر حرارتی هستند و بعد از پایان ماموریت بر اثر برخورد به جو زمین از بین میروند، بطور معمول از سوخت موجود در مخزن ناو پروگرس برای اصلاح مدار ایستگاه فضایی بینالمللی استفاده می شود.
انتهای پیام
نظرات