• چهارشنبه / ۳ مرداد ۱۳۹۷ / ۱۰:۵۴
  • دسته‌بندی: محور مقاومت
  • کد خبر: 97050301575
  • خبرنگار : 71415

بررسی وضعیت غزه در شورای امنیت و تلاش‌ها برای جلوگیری از وقوع جنگ

بررسی وضعیت غزه در شورای امنیت و تلاش‌ها برای جلوگیری از وقوع جنگ

فرستاده خاورمیانه سازمان ملل گفت رژیم صهیونیستی و حماس روز شنبه تنها چند دقیقه با یک رویارویی ویرانگر دیگر در نوار غزه فاصله داشتند؛ درگیری که به دنبال تلاش‌های دیپلماتیک سازمان ملل و مصر برای وادار کردن دو طرف به عقب‌نشینی، از آن جلوگیری شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، نیکولای ملادینوف، فرستاده خاورمیانه سازمان ملل هشدار داد: تا زمانی که ما حقیقتا شروع به اقدامات لازم برای تغییر روند مخرب فعلی نکنیم، وقوع انفجار یک جنگ دیگر تقریبا قطعی است.

او در صحبت‌هایی به شورای امنیت سازمان ملل گفت، در حالی اخیرا از نوار غزه بازگشته که وضعیت در آنجا در حال آرام شدن بود هرچند که تنش‌ها هم پابرجا بود.

او هشدار داد که هنوز این مساله را محتمل می‌داند که یک رویارویی خطرناک ممکن است چهارمین جنگ یک دهه اخیر میان حماس و اسرائیل را رقم بزند.

ملادینوف خاطرنشان کرد: تنها از طریق تلاش‌های گروهی و مکرر همه طرف‌ها در چند هفته گذشته بود که جلوی وقوع یک درگیری فاجعه بار دیگر گرفته شد.

در عین حال دنی دانون، سفیر اسرائیل در سازمان ملل مدعی شد، بادبادک‌های آتش‌زایی که حماس از طریق مرز به داخل اسرائیل فرستاده مساحتی نزدیک به نیمی از منطقه منهتن آمریکا را در اراضی اشغالی به آتش کشیده است.

او گفت: زمان آن است که شورای امنیت حماس را یک سازمان تروریستی مثل القاعده و داعش اعلام کند.

دانون از حماس خواست تا دو شهروند اسرائیلی و اجساد دو سرباز اسرائیلی را که در اختیار دارد، آزاد کند.

ریاض منصور، سفیر فلسطین نیز گفت: وضعیت انسانی وخیم نوعی فشار رو به انفجار را در زیرساخت‌ها وارد کرده و معیشت کل جمعیت نوار غزه را از بین برده است.

او اسرائیل را متهم کرد به اینکه عمدا به کشتار غیرنظامیان فلسطینی و بی اعتنایی به حیات انسانی ادامه می‌دهد و ضروری است که جمعیت غیرنظامیان نوار غزه تحت حمایت بین‌المللی قرار بگیرد.

او همچنین خواهان آن شد که اعتباراتی برای آژانس آوارگان فلسطینی سازمان ملل مشهور به آنروا با توجه به نقش حیاتی آن در غزه و فراتر از آن گردآوری شود.

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل نیز در سخنانش اشاره‌ای به کاهش بودجه آنروا نکرد و کشورهای عربی و اسلامی را متهم کرد به اینکه در کلام، سخاوتمندی در قبال فلسطین دارند اما در عمل کیف پول‌هایشان را باز نمی‌کنند.

او گفت، ایران، الجزایر و تونس سال گذشته هیچ کمکی به آنروا نکردند و پاکستان و مصر تنها ۲۰ هزار دلار اعطا کردند اما در مقابل ترکیه ۶.۷ میلیون دلار، کویت ۹ میلیون دلار، امارات ۱۲.۸ میلیون دلار و به گفته وی آمریکا ۳۶۴ میلیون دلار در سال گذشته میلادی به آنروا کمک کردند.

هیلی گفت: از ۱۹۹۳ آمریکا بالغ بر ۶ میلیارد دلار به فلسطینی‌ها کمک کرده است.

همچنین عبدالله المعلمی، سفیر عربستان نیز گفت: عربستان به آنروا در سال گذشته ۱۰۰ میلیون دلار پول داده و در دو دهه گذشته نیز مجموعا یک میلیارد دلار به آنروا کمک کرده است و در قالب توسعه انسانی نیز بیش از شش میلیارد دلار در دهه گذشته به مردم فلسطین اعطا کرده است.

المعلمی به کنایه گفت: عربستان شدیدا معتقد به عمل است نه حرف زدن.

همچنین اسرائیل در این نشست ماهانه شورای امنیت سازمان ملل درباره خاورمیانه به دلیل تصویب لایحه "کشور یهودی" در پارلمان خود مورد  انتقاد شدید قرار گرفت.

ریاض منصور، سفیر فلسطین گفت: این قانون جدید وضعیت آپارتاید غیررسمی را تبدیل به وضعیت آپارتاید قانونی کرده است.

همچنین یک مقام هیات ترکیه در سازمان ملل نیز گفت: ترکیه با ۸.۷ میلیارد دلار کمک‌های انسانی به فلسطین یکی از اصلی‌ترین حامیان فلسطین است.

باشاک یالجین گفت: کمک‌های ترکیه به فلسطین تنها محدود به آژانس آنروا نیست.

یالجین به جزئیات این کمک‌های ترکیه در حوزه توسعه و کمک‌های انسان دوستانه به فلسطین اشاره کرد.

او در جواب انتقاد هیلی از عدم کمک کشورهای مسلمان به فلسطین گفت: ما خوشحال می‌شویم که جزئیات کمک‌هایمان را با کسانی که علاقه دارند به صورت خصوصی مطرح کنیم اما در این نشست من باید یادآوری کنم که بر طبق آمار مرتبط با ابتکارعمل‌های برنامه توسعه کمک‌های انسانی جهانی، ترکیه با ۸.۷ میلیارد دلار کمک انسانی پیشتاز است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha