دکتر محمد جلیلی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به پایین بودن سطح زبان انگلیسی در بین دانشجویان علوم پزشکی اظهارکرد: بسیاری از دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی ، از لحاظ نگارش متون انگلیسی در سطح مناسبی نیستند، این مساله یکی از عواملی است که بعضا موجب طولانی شدن دوره تحصیل نیز میشود چرا که اکثرا دانشجویان باید نتایج پژوهشهای خود را در نشریات بینالمللی منتشر کنند.
وی با اشاره به اینکه همچنین در محاوره به زبان انگلیسی نیز برخی دانشجویان دچار مشکلاتی هستند که حضور آنها را در مجامع و کنفرانسهای بینالمللی با مشکل مواجه میکند، گفت: در موضوع استفاده از فرصتهای مطالعاتی یکی از محدودیتهای بسیار جدی دانشجویان نداشتن آشنایی لازم با زبان انگلیسی است که این امر موجب میشود بسیاری از دانشجویان به سمت استفاده از این فرصتها نروند.
دکتر جلیلی با اشاره به اینکه بخشی از این مشکل به طور کلی در جامعه وجود دارد و سطح زبان انگلیسی دانشجویان در کلیه رشتهها بسیار پایین است، گفت: متاسفانه این موضوع در آموزشها جای زیادی ندارد و برنامه ریزیهای آموزشی به هیچ عنوان برای توانمندسازی دانشجویان کفایت نمیکنند و معمولا فرصت دیگری نیز برای به دست آوردن این آموزش ها وجود ندارد.
وی ادامه داد: در حوزههای دیگر کاری اعم از حوزههای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی نیز پایین بودن سطح زبان در بین افراد و عدم آشنایی و عدم تسلط به بحث زبان انگلیسی نمود پیدا میکند و ما در بین افراد در سطوح مختلف این مساله را میبینیم.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: در سیستمهای گزینشی ما نیز توجه زیادی به موضوع توانمندی در زبان انگلیسی نشده است و موجب شده است که افراد با نمرات بسیار پایینی بتوانند در رشته خود که در آن توانمندی دارند ادامه تحصیل دهند.
دکتر جلیلی با اشاره به اینکه حدنصاب قبولی در آزمونهای MHLE ، TOEFL در ایران از نمره استاندارد دیگر کشورها پایینتر است، گفت: مشکل این است که برای ورود به دوره ضرورتی وجود ندارد که دانشجویان نمره کامل کسب کنند و افراد در آزمون شرکت میکنند، پذیرش میشوند و به دوره وارد میشوند و بعدا در فرصت دیگری متعهد هستند نمره را کسب کنند که این خود یک اشکال مهم است و به همین دلیل ما با دانشجوی تحصیلات تکمیلی مواجه هستیم که در حال تحصیل است، اما از سطح زبان کافی مناسب برخوردار نیست و در نهایت نیز در آزمونی که نمره حداقلی را برای آنان دارد شرکت می کنند.
وی با بیان اینکه یکی از راهکارهای حل این مشکل در آموزش و پرورش و مدرسه است، گفت: باید آموزشها قبل از ورود به دانشگاه و در مدارس تا حدودی تقویت شود و افراد با یک توانمندی پایهای و مناسب وارد دانشگاه شوند و راهکار دیگر این است که در مراحل مختلف بعد از دانشگاه موضوع معیار مورد نظر برای پذیرش جدی گرفته شود و اگر نمرات آزمونهایی که در حال حاضر وجود دارد، ملاک ارزیابی است، حداقل همین در آزمونها بدون هیچ استثنا و تبصرهای اعمال شود و افراد با کسب حداقل نمره بتوانند وارد دوره مربوطه شوند.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: کار پایه ای برای آموزش زبان انگلیسی از دوره قبل از دانشگاه و دوره دبیرستان و راهنمایی باید مورد توجه قرار گیرد و واقعیت این است که در این دورهها، سیستمی با بازدهی بسیار پایینو مشکلات زیاد وجود دارد که عملا خروجی آن افرادی هستند که توان زیادی در ارتباط برقرار کردن به صورت نوشتاری و شفاهی را ندارند.
انتهای پیام
نظرات