• یکشنبه / ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ / ۱۴:۳۳
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 97032712598
  • خبرنگار : 71470

فریب گارانتی لوازم‌خانگی را نخورید!

فریب گارانتی لوازم‌خانگی را نخورید!

خدمات پس از فروش که شرکت‌ها می‌توانند از طریق آن بازار فروش و میزان درآمد خود را بهبود بخشند، در ایران چندان به آن توجه نمی‌شود و شرایط برای مشتریان به گونه‌ای رقم می‌خورد که هزینه بسیاری باید در دوره تعمیر بپردازند.

به گزارش ایسنا، با روی کار آمدن محمدرضا نعمت زاده به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت یازدهم مقرر شد شرکت های واردکننده، به طور مستقیم خدمات پس از فروش محصولات خود را ارائه کنند و در کنار آن تمام موارد فعالیت آنها از سوی شرکت مادر مورد تائید باشد. این موضوع به صورت جدی از سوی وزارتخانه در رابطه با برخی بازارها همچون تلفن همراه پیگیری شد اما بررسی ها نشان از آن دارد که در دیگر بازارها همچون لوازم خانگی این موضوع آنچنان مورد توجه قرار نگرفته است.

در حال حاضر بسیاری از شرکت های خدمات پس از فروش ارتباط مستقیمی با شرکت مادر و شرکت واردکننده ندارند و همچنین به عنوان شرکت ارائه دهنده چند برند در کشور شناخته می‌شوند که این موضوع کاملا خلاف قوانین است.

در کنار این موضوع یکی دیگر از مشکلاتی که در بازار خدمات پس از فروش گریبان مشتریان را گرفته است، افزایش بی رویه قیمت لوازم یدکی است که بررسی ها نشان از آن دارد قیمت محصولات نسبت به قبل از عید با رشد چشمگیری روبرو شده است.

در این رابطه علی جمالی - رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران صنایع برودتی، تهویه و لباسشویی - به ایسنا گفت: در حال حاضر اکثر شرکت های واردکننده فقط محصول را به ایران وارد می کنند و خدمات پس از فروش را از دیگر شرکت‌ها می‌خرند که ۸۰ درصد کارت‌های گارانتی تقلبی و شرکتی برای آن‌ها به ثبت نرسیده و و جود خارجی ندارد.

وی ادامه داد: شرکت های خدمات پس از فروش متقلب اکثرا در واحدهای مسکونی مستقر هستند و کارت‌های گارانتی خود را با قیمت ناچیز در اختیار واردکنندگان قرار می‌دهند.

او خاطرنشان کرد: شرکت‌های خدمات پس از فروش متعددی در کشور به ثبت رسیده اند که واردکننده محصول نیستند و از شرکت مادر و تولیدکننده خارجی یا داخلی هیچگونه مجوزی برای فعالیت ندارند و این در حالی است که حتی به اتحادیه برای دریافت جواز کسب و مجوز فعالیت حرفه ای مراجعه نکرده اند.

جمالی تاکید کرد: خدمات پس از فروش پل ارتباطی میان مشتری و تولیدکننده است که در دنیای امروزی شرکت های بین المللی بیشترین میزان درآمد و سود خود را متمرکز بر خدمات پس از فروش کرده اند.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران صنایع برودتی، تهویه و لباسشویی یادآور شد: شرکت ها با خدمات پس از فروش می توانند بازار فروش بسیار مناسبی را از آن خود کنند اما توجه به این موضوع در کشور باعث شده بازار فروش، شرایط مناسبی نداشته باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر اتحادیه، قدرت اجرایی برای برخورد با فعالیت شرکت‌های خدمات پس از فروش غیر مجاز و شرکت‌هایی که چند برند را بدون دریافت مجوز از شرکت تولیدکننده پشتیبانی می کنند، ندارد.

او در پاسخ به این سوال که آیا شرکت های خدمات پس از فروش از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند، اظهار کرد: بند ج که شرکت های خدمات پس از فروش در این گروه قرار می گیرند معاف از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هستند و نباید شرکت ها از مشتریان برای خدمات ارائه شده مالیات بر ارزش افزوده دریافت کنند.

جمالی یادآور شد: یکی دیگر از مشکلات اساسی در رابطه با مشکلات ایجاد شده در خدمات پس از فروش، ثبت شماره و اطلاعات شرکت های بدون مجوز فعالیت در سامانه ۱۱۸ است.

وی خاطرنشان کرد: نوسانات نرخ دلار بر بازار تاثیر گذار بوده و با دلار آزاد قطعات خریداری می شود که اگر توانایی دریافت ارز برای تمام شرکت های مجاز وجود داشته باشد، می توان بر بازار نظارت داشت اما در شرایط فعلی امکان نظارت وجود ندارد.

با این فاسیر می توان گفت که شرکت های خدمات پس از فروش اجازه دریافت مالیات بر ارزش افزوده برای ارائه خدمات ندارند اما برخی از شرکت ها به دریافت مالیات بر ارزش افزوده می پردازند که خلاف قانون است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۰۳-۲۷ ۲۲:۱۱

دقیقاهمینطوره.الان یک ماهه ماشین ظرفشوییم خراب شده ،ازخدمات بعدازفروش هم خبری نیست.مدام امروزوفردامیکنند.این هم عاقبت خریدکالای ایرانی .مجبورم بدم تعمیرکاربیرون درستش کنه.

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۳۰ ۱۹:۵۷

دقیقا همینه .کولر گاز. ماشین لباسشوئی . اتومبیل . یخچال فریزر همه پول رفتو امد و کرایه رفتو برگشت زور و پول قطعه رو حتی بیشتر از بازار به زور دریافت میکنن از ادم ! کولر ابی ما خراب شده بعداز تماسهای مکرر یه شخصی با موتور که اصلا و به هیچ وجه به سرویسکار نمیخورد ظاهری ناجور امده میگه 20 هزار تومان برای کرایه رفتو امدم . اول هم پول رفتو امدشو میگه با موتور ! مگه موتور چقد بنزین مصرف میکنه و 30 هزار تومان هم برای تعمیر موتور کولر ابی که بلبرینگش رو تعمیر کنن! رفتم بیرون سوال کردم مدل موتور کولر و همه چیزش رو گفتم برای تعمیر کار سطح شهر میگه 35000 هزار تومان میشه تعمیر بلبرینگش! اخه ادم درد دلشو بگی بکه . کلی روی لوازم بعنوان گارانتی میگیرن از مردم ؛ مثلا کولرگازی بدون گارانتی سوال کردم 18000 مبلغ 2 میلیون تومان ولی همون با گارانتی مثلا شرکتی 4 میلیون تومان . بقول فروشنده کلیه لوازم این کولرها یکین و سازندشون هم یکین!

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۲۳ ۰۸:۱۳

کلی هزینه برای گارنتی پارسه گستر دادم الان جوابگو نیستن یک شرکت خانوادگی که از منشی گرفته تا شکایات همه با هم خواهر برادر هستن شما شکایت از نصاب داری زنگ میزنی واحد شکایات می بینی که برادرشه