• جمعه / ۱۸ خرداد ۱۳۹۷ / ۱۲:۱۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 97031807769
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

فرش «شرف» قالیچه‌های بلوچ را معرفی می‌کند

فرش «شرف» قالیچه‌های بلوچ را معرفی می‌کند

ایسنا/خراسان رضوی یک کارشناس صنایع‌دستی گفت: حیطه تخصصی و هدف ما در نمایشگاه فرش شرف، معرفی قالیچه‌های بلوچ، حاشیه خراسان و شهرهای مرزی مثل تایباد و تربت‌جام است.

«شرف امیری» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، پیرامون برگزاری نمایشگاه فرش شرف اظهار کرد: در این نمایشگاه سعی کردیم بیشتر قالیچه‌های بلوچ را معرفی کنیم، به این دلیل که اعتقاد داریم به این آثار بسیار کم‌لطفی شده و متأسفانه مردم آن‌ها را نمی‌شناسند و یا آن‌هایی که می‌شناسند، از مادربزرگ‌هایشان به یادگار مانده و آن را دوست ندارند.

وی افزود: ما می‌کوشیم مردم را با چنین نقش‌هایی که از قدیم، سینه به سینه بین مردم رد و بدل شده هم‌چنان بافته می‌شود، آشنا کنیم.

این کارشناس صنایع‌دستی ادامه داد: هم‌چنین در این نمایشگاه کوشیده‌ایم از سویی این تفکر را که فرش دست‌باف گران بوده و هرکسی نمی‌تواند از آن استفاده کند از میان ببریم و از سوی دیگر، مردم را با خطه و بلوچ‌های مهاجری که به طرف تایباد و تربت جام آمدند، هم‌چنین خود مردم خراسان که در این مکان‌ها ساکن‌اند و نیز افغان‌هایی که به این طرف آمده و نقش‌هایی با خود به همراه آورده‌اند، آشنا کنیم. 

امیری با تأکید بر این‌که بیشتر حیطه کاری این نمایشگاه، در زمینه آشناسازی مردم با نقش‌های دیده‌ نشده است، افزود: تعداد آثاری که بر روی دیوار بود، تقریباً 24 عدد را شامل می‌شد که البته کارهای دیگری هم داشتیم که یک‌سری از آن‌ها به فروش رسیده و دوباره نمایشگاه را پر کردیم و فکر می‌کنم چیزی نزدیک به 100 اثر را داشته‌ایم.

وی یادآور شد: من در رشته صنایع‌دستی در گرایش فرش تحصیل کرده‌ام و زمانی که با این نقش‌ها آشنا شدم، متوجه شدم که مردم این نقش‌ها را نمی‌شناسند و از فرش خراسان تنها فرش‌های افشان و فرش مشهد در ذهن مردم است.

این کارشناس صنایع‌دستی افزود: زمانی که تصمیم گرفتم مردم را با این طرح و نقش‌ها آشنا کنم، استقبال بسیار خوب بود، به این دلیل که چنین نقش‌هایی به واقع خاص و اصیل و با دکوراسیون مدرن و حال‌حاضر مردم سازگار بوده و به‌نظر من حیف است که هر ایرانی از چنین نقش‌هایی در خانه خود نداشته باشد.

امیری در خصوص شمار آثار به فروش رسیده در این نمایشگاه فرش گفت: حدود 10 اثر تابه‌حال به فروش رفته هم‌چنان استقبال می‌شود و سفارش از بیرون هم داریم. ضمن این که فرش کالایی است که نمی‌توان در لحظه خرید کرد. هم‌چنین فرش‌ها با قیمت ارزان‌تر به فروش می‌رسد تا به‌جای این که فرش جذاب در خانه بافنده‌ها انبار شود، بیرون آید و مردم با قیمت مناسب‌تر از آن استفاده کنند.

‌نمایشگاه فرش شرف، از 4 خرداد آغاز شده است و تا روز جمعه 18خرداد در گالری رادین ادامه دارد و از ساعت 10 تا 13 و 20 تا 23، پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha