وحید داعی با اشاره به بهبود فضای سکونتگاههای غیررسمی استان گفت: در این مناطق، سه اقدام اساسی برنامهریزیشده که نوسازی مسکن یکی از مهمترین آنهاست.
وی با اشاره به اینکه ایمنسازی سکونتگاههای غیررسمی بهصورت مستمر ادامه دارد و در دستور کار قرار گرفته است، یکی دیگر از اقدامات اداره کل راه و شهرسازی استان را برای بهبود سکونتگاههای غیررسمی، تأمین قیر رایگان برای بهبود وضعیت معابر این محلات عنوان و اظهار کرد: یکی از مشکلات اساسی این محلات، وجود معابر خاکی و فرسوده است.
داعی افزود: در این راستا، تاکنون ۵۵۰۰ تن قیر رایگان در اختیار شهرداریهای استان قرارگرفته تا برای آسفالت معابر این مناطق استفاده شود.
مدیرکل راه و شهرسازی استان با اشاره به پایین بودن سرانه خدمات عمومی در سکونتگاههای رسمی افزود: پروژههایی با رویکرد توسعه خدماتی تعریف شده که احداث پارک، مدرسه، درمانگاه، کلانتری و... ازجمله این اقدامات است با مشارکت دستگاههای اجرایی در حال اجراست تا سطح خدمات عمومی در این مناطق افزایش پیدا کند.
داعی با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی تونل ریلی مشهد- گلبهار گفت: مهمترین چالش این پروژه تأمین مالی است که با پیگیریهای مدیرعامل شهر جدید گلبهار و هماهنگیهای انجام شده، مقرر شد بخشی از ریل موردنیاز، با دستور مقام عالی وزارت راه و شهرسازی از طریق یکی از کارخانههای تولید ریل تأمین شود.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی عنوان کرد: بر اساس قانون بودجه امسال، حدود ۲۰۰ میلیارد تومان به این پروژه تزریق شده و عملیات اجرایی آن همچنان فعال است.
وی در خصوص آخرین وضعیت اراضی ارتفاعات جنوبی مشهد، عنوان کرد: پس از فرمایشات مقام معظم رهبری درباره توسعه مشهد، طرحهای شهری بازنگری شد. در سال ۱۳۹۴، مصوبات کمیسیون ماده پنج استان، بر اساس مصوبه شورای عالی شهرسازی تنظیم و پس از تصویب، به تهران ارسال شد.
داعی با اشاره به دو محور اصلی این مصوبه، افزود: در مصوبه جدید کاهش تراکم ساختمانی در برخی کاربریها انجام شد. همچنین در این منطقه، توسعه فضای سبز بر ساختوساز غلبه دارد.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی، با اشاره به پروژه قطار سریعالسیر مشهد - تهران و چالشهای مالی آن، اظهار کرد: آنچه مسلم است، تأمین مالی این پروژه به منابع کلان نیاز داردکه دریک مقطع زمانی موضوع تأمین منابع از طریق میادین اقتصادی مطرح شد، اما هنوز این موضوع به نتیجه نهایی نرسیده است اما در دهه فجر، قطار تندرو مشهد به تهران (تهران به مشهد) که شامل پنج واگن خود کششی با سرعت متوسط ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت است، راهاندازی شد که این قطار هرروز ساعت ۶ صبح از مشهد حرکت کرده و حدود ساعت ۱۳: ۳۰ وارد تهران میشود.
وی در بخش دیگر سخنانش در خصوص حفاری تونل اللهاکبر در مسیر دالان ترانزیتی لطفآباد - بازرگان، اظهار کرد: این تونل در سه بخش به طول تقریبی ۴۰۰۰ متر در حال انجام است که پروژه به تأمین مالی قابلتوجهی نیاز دارد، اما در حال حاضر با همکاری قرارگاه خاتمالانبیا فعال بوده و بخشی از عملیات لاینینگ آن نیز انجام شده است.
به گزارش ایسنا به نقل از اداره ارتباطات و اطلاعرسانی اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی، وی افزود: حفاری تونل ازجمله بخشهای پرهزینه پروژههای عمرانی محسوب میشود و تأمین منابع مالی، مهمترین چالش آن است که امیدواریم در سال آینده، با مدیریت شرکت ساخت، اعتبارات بیشتری به این پروژه تخصیص یابد و روند اجرایی آن تسریع یابد.
انتهای پیام
نظرات