به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این پل که به پل "کریمه" معروف است قریب به ۱۹ کیلومتر طول دارد و نه تنها در روسیه بلکه در اروپا طولانیترین پل است.
این پل طویل با هزینه ۲۲۸ میلیارد روبل معادل ۳.۶۹ میلیارد دلار ساخته شده و سازهای جدید است که منطقه "کراسنودار" در جنوب روسیه را به شهر کرچ در کریمه متصل میکند و میان دریای سیاه و دریای آزوف واقع شده است.
دولت اوکراین این پروژه را تقبیح کرده و گفته است که این سازه محیط زیست منطقه را تخریب کرده و کشتیهای بزرگ دیگر نمیتوانند از بنادر خود در دریای آزوف عبور کنند.
تحریمهای اتحادیه اروپا و آمریکا علیه افرادی که این پل را ساختهاند، اعمال شده است و یکی از این افراد "آرکادی روتنبرگ"، تاجر و دوست نزدیک ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه است.
الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ باعث شد تا دولتهای غربی و کییف به شدت به انتقاد از دولت مسکو بپردازند و روسیه را در معرض تحریمهای خود قرار دهند.
در حال حاضر دسترسی به شبه جزیره کریمه برای ساکنان جنوبی روسیه تقریبا دشوار است و بهترین راه دسترسی به آن از طریق هوایی است.
به دلیل تحریمهای موجود، حجم زیادی از مواد غذایی در حال حاضر از طریق روسیه و با کشتی به شبه جزیره کریمه منتقل میشود و وجود این پل نقش مهمی در کاهش اتکای منطقه با حمل و نقل دریایی ایفا میکند.
پیشنهاد ساخت چنین پلی برای دسترسی به شبه جزیره کریمه در دوران نیکولاس دوم، آخرین تزار روس و پیش از جنگ اول جهانی مطرح شد اما با شروع جنگ ساخت آن متوقف شد.
دومین تلاش ناموفق در دهه ۳۰ میلادی و در دوران جوزف استالین بود. در دوران جنگ دوم جهانی، نیروهای نازی ساخت این پل را آغاز کردند و این نخستین باری بود که این پل تکمیل شد.
شبه جزیره کریمه محل اقامت و تفرجگاه روسها در فصل تابستان به شمار میرود.
پوتین در بازدید مارس خود از این پل آن را "سازهای منحصر به فرد" نه تنها در روسیه بلکه در سراسر جهان نامید.
مسیر پل قرار بود روز چهارشنبه و پیش از زمان بندی قبلی که دسامبر بود، باز شود. با باز شدن آن، ۴۰ هزار خودرو به صورت روزانه و در مسیری چهار بانده از روی آن عبور میکنند.
مسیر خط آهن پل هنوز تکمیل نشده است و ضرب الاجل آن پایان ۲۰۱۹ است. مسیر ارتباطی بزرگراهی از شهر کرچ به سیمفروپل، مرکز کریمه در ۲۰۲۰ تکمیل میشود.
انتهای پیام
نظرات