به گزارش ایسنا، «سیده فاطمه مقیمی»، در همایش تجاری نقش راهآهن آستارا در تسهیل حمل و نقل بینالمللی در کریدورهای «شمال – جنوب» و «غرب - شرق»، خاطرنشان کرد: ایران و آذربایجان مناسبتهای مشترک بسیاری را در زمینههای فرهنگی، دینی و مذهبی، زبان و قومیت مشترک به خصوص در آستاراهای دو کشور دارند.
وی با بیان اینکه این مناسبتها از نقاط قوت است، ادامه داد: در یک رابطه تجاری بین دو منطقه، سهم حمل و نقل سهم قابل توجهی است.
عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به اینکه این سهم در قیمت تمام شده اثرگذار است، افزود: تغییراتی در دنیا در شرف تدوین است که قطعاً میتواند در مناطقی که ارتباطات نزدیک فیما بین دو کشور باشد، تأثیرات خود را به طریق دیگری گذارد.
مقیمی با تأکید بر اینکه خوشبختانه در آستارا ضرورت توسعه بیشتر ملاحظه میشود، خاطرنشان کرد: راهاندازی راهآهن «آستارا – آستارا» و سرعتی را که به ارتباطات اقتصادی و تجاری دو کشور میدهد، میتواند مهم باشد.
وی افزود: حمل و نقل به صورت حمل و نقل ترکیبی در دنیا حرف اول را میزند و اگر این را نادیده بگیریم، به طور یقین تأثیرات آن را در قیمتگذاری نهایی کالا هم خواهیم دید.
عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی با بیان اینکه افزایش قطب اقتصادی دو کشور ایران و آذربایجان، نه تنها در بخش اقتصاد بلکه در اشتغالزایی هم اثرگذار است، گفت: در برنامه کوتاه مدت مقرر شده بالغ بر 2 میلیون تن کالا بین دو کشور جابجا شد و با توجه به اینکه شرایط توسعه کریدور شمال – جنوب را دیدهایم، این میزان باید به 50 میلیون تن در آیندهای بسیار نزدیک برسد.
مقیمی ادامه داد : پس از آن شاهد حضور بیش از پیش دو کشور در بازارهای بینالملل، کسب درآمدها مطلوبتر و ایجاد اشتغال بیشتر خواهیم بود.
وی تجهیز گمرکات به امکانات روز و احداث انبارها را از اولویتهای بارانداز ریلی آستارا برشمرد و یادآور شد: باید به این سمت حرکت کنیم که رضایت مطلوب بیشتری را میان دو کشور در بعدهای اقتصادی ایجاد کنیم.
انتهای پیام
نظرات