• شنبه / ۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۱۲:۴۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 97020804586
  • خبرنگار : 71129

ناتو با تقویت توانمندی‌های دفاعی کشورهای خاورمیانه موافقت کرد

ناتو با تقویت توانمندی‌های دفاعی کشورهای خاورمیانه موافقت کرد

وزرای امور خارجه کشورهای عضو ائتلاف ناتو نشست یک روزه خود را که درباره بررسی تحولات در خاورمیانه و روابط با روسیه بود، خاتمه دادند. آنها بر تقویت توانمندی‌های دفاعی کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا تاکید کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری کویت، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در یک نشست خبری گفت که وزرای خارجه به بررسی اوضاع در سوریه پرداخته و تمامی متحدان به شدت استفاده مکرر از تسلیحات شیمیایی توسط دولت دمشق را محکوم کردند.

وی ادامه داد: ما از اقدامات انجام شده از سوی سازمان ملل برای دستیابی به راه حل سیاسی پایدار در ارتباط با بحران در سوریه حمایت می‌کنیم.

دبیرکل ناتو همچنین گفت: وزرای امور خارجه کشورهای عضو ائتلاف در آماده سازی برای اجرای یک ماموریت آموزشی جدید در عراق در نشستی در ژوئیه سال گذشته میلادی به منظور کمک به نیروهای این کشور برای مقابله با تروریسم، ایجاد ثبات در عراق و جلوگیری از ظهور مجدد داعش به پیشرفت دست پیدا کردند. ما درباره مفهوم عملیات در ماموریتمان توافق کردیم که شامل اعزام چند صد نیرو می‌شود. همچنین آموزش نیروهای عراقی و ایجاد تحول در آکادمی‌های نظامی عراق در این بحث وجود داشت.

وزرای خارجه کشورهای عضو ناتو همچنین به بررسی ظرفیت‌های جدید برای تونس و تحقق بسته جدید برای حمایت از اردن پرداختند و دبیرکل این ائتلاف نظامی گفت: ما با آموزش در سطوح مختلف نظیر نیروهای ویژه، اطلاعاتی و مقابله با وسایل انفجاری به اردن و تونس کمک کرده‌ایم و حالا به دنبال همکاری با آنها در زمینه‌هایی شامل امنیت مرزی و ایجاد اصلاحات در بخش امنیتی و مین زدایی هستیم.

استولتنبرگ در پاسخ به سوالی در مورد ایران نیز گفت، ناتو از برجام استقبال می‌کند.

وی ادامه داد: ما بار دیگر بر این مساله تاکید داریم که هیچ توافقی در صورتی که کاملا اجرایی نشود نمی‌تواند خوب باشد. ما نگرانی‌های خود را در مورد فعالیت‌های دیگر ایران شامل "بی‌ثباتی در منطقه"، "حمایت از گروه‌های افراط گرا و تهدید علیه آزادی حمل و نقل دریایی" ابراز می‌کنیم. به ویژه متحدان ناتو نگرانی‌های خود را درباره برنامه‌های موشکی بالستیک ایران ابراز کرده‌اند.

دبیرکل ناتو همچنین به این مساله اشاره کرد که به دنبال همکاری با روسیه است و گفت: ما توافق کردیم که سیاست دوجانبه در زمینه بازدارندگی قوی و دفاع مشترک با گفت‌وگویی معنادار یک حقیقت است.

وزرای ناتو همچنین بیانیه‌ای را در مورد افغانستان منتشر کرده و به طالبان تاکید کردند که به پیشنهاد صلح اشرف غنی، رئیس‌جمهوری این کشور پاسخ دهد و در روند صلح افغانستان حضور یابد.

استولتنبرگ به نشست میان رهبران دو کره اشاره کرد و گفت که این نشست تاریخی در شبه جزیره کره بوده است و از راه حل سیاسی برای تنش‌زدایی در منطقه کاملا حمایت کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha